Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av nilfons
Hej,

Jag erkänner med en gång att jag har ruskigt dålig koll.

Jag har en V70 II från 08, där 2-årsgränsen precis passerat. Detta innebär bla att jag skall helförsäkra, antar jag. Men en annan fråga är beträffande service. Servicelampan säger att det är dags att boka service och min fråga är, vad skall jag välja? Jag vill helst unvika Bilia, då service och priser fått så dåliga recenssioner överallt, men man har varit tvungen att serva där för nybilsgarantin skall gälla antar jag? I alla fall, jag har bara haft bilen ett knappt år så detta är första gången jag skall serva den.

Så, kan/bör jag undvika Bilia? Och i så fall, har någon något tips i Sthlms-området på vart man kan lämna in bilen och med lite tur bli hyfsat nöjd?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske du kan åka en bit utanför storstan till en lite mindre Volvoverkstad?

Skäl för att serva bilen på Volvo-auktoriserad verkstad:

*Volvo assistans
Du står aldrig ensam om du skulle råka ut för missöden som punktering, tomt batteri, bränslebrist m m. I de flesta fall kan du räkna med att hjälpen är på plats inom 45 minuter. Målet är att du skall kunna fortsätta din resa så snart som möjligt. Vid allvarligare fel kan du också få hjälp med bärgning och hemtransport eller inkvartering. Volvo Assistans gäller i de flesta västeuropeiska länder. Ingår ett år framåt varje gång man servar bilen på volvoverkstad - upp till bilen är 7 år

*Avgasgaranti
*Rostskyddsgaranti
* Goodwill
*Kampanjer

När du har en såpass ny bil tycker jag du ska serva på Volvo :-)-)
Användarvisningsbild
av opA
~Kalle~ skrev:Skäl för att serva bilen på Volvo-auktoriserad verkstad:

*Volvo assistans
Du står aldrig ensam om du skulle råka ut för missöden som punktering, tomt batteri, bränslebrist m m. I de flesta fall kan du räkna med att hjälpen är på plats inom 45 minuter. Målet är att du skall kunna fortsätta din resa så snart som möjligt. Vid allvarligare fel kan du också få hjälp med bärgning och hemtransport eller inkvartering. Volvo Assistans gäller i de flesta västeuropeiska länder. Ingår ett år framåt varje gång man servar bilen på volvoverkstad - upp till bilen är 7 år

*Avgasgaranti
*Rostskyddsgaranti
* Goodwill
*Kampanjer

Detta är fel, det räcker inte bara att serva bilen hos Volvo... för att få Volvo assistans måste du ha Volvia som försäkringsbolag..

Jag körde i diket med bilen för lite mer än en månad sedan.. tog fram numret till Volvo Assistans.. pratade med en kvinna, förklarade vad som hänt, vart jag var, hur området såg ut o.s.v.. men sedan, SIST av alla frågor, bad hon om registreringsnumret... hon fick detta och sa "Nej tyvärr, du kan inte få detta då du inte har din bil försäkrad hos Volvia.. W-T-F, tänkte jag ?! ?:-/

EDIT:
Kanske ska tillägga.. ja, min bil är servad hos samma Volvo-verkstad som jag köpte den av sen den var ny.. och det är x antal service:ar genomförda.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte hört det tidigare! stämmer verkligen det?
Var det innom 12 månader från senaste servicen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag hittar ingen info om att man måste ha Volvia så jag tror det är fel.
Jag hittar heller ingen info om att volvo assistans går in om man kör i diket (det är ju inte ett fel på bilen!)
så det är nog därfor du inte fick hjälp.

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... s_2009.pdf
av nilfons
~Kalle~ skrev:Kanske du kan åka en bit utanför storstan till en lite mindre Volvoverkstad?

Skäl för att serva bilen på Volvo-auktoriserad verkstad:

*Volvo assistans

*Avgasgaranti
*Rostskyddsgaranti
* Goodwill
*Kampanjer

Tackar för svaret! Jag har tidigare haft en VW Passat och där har vi samma upplägg med assistans om man servar på Dinbil då. Jag gjorde det till en början, men gav sedan upp det. För det första är risken/chansen att utnyttja assistansen tämligen liten då jag nästan bara kör i storstan. Och för det andra var det inte värt plågan att ha att göra med Dinbil beträffande usel service och höga priser för att få denna assistansförsäkring. Dinbil har väl ungefär samma dåliga rykte som Bilia och därför tänkte jag nog välja samma alternativ här, alltså en auktoriserad verkstad som inte är Bilia. I alla fall så länge det gäller service. Det krävs ju inte Volvos samlade hjärntrust för att byta oljefilter och tändstift tänker jag.

Har hittat en verkstad i Södertälje, som någon nämde på forumet, och som fått bra omdömen på Rejta.se, Meléns Bilverkstad. Ligger vi frugans jobb. Jag testar så får jag hoppas på det bästa.
av Daddan
Jag tycker Upplands Motor i Akalla har bättre service än Bilia och med 10-25% bättre priser på jobbet. Bilen kommer nytvättad efter service dessutom.
Användarvisningsbild
av opA
CarMan skrev:Jag har inte hört det tidigare! stämmer verkligen det?
Var det innom 12 månader från senaste servicen?
Jag kan inte svara på om det stämmer eller inte.. min bil servades i maj förra året när jag köpte den och det har inte gått ett år än.
CarMan skrev:Jag hittar ingen info om att man måste ha Volvia så jag tror det är fel.
Jag hittar heller ingen info om att volvo assistans går in om man kör i diket (det är ju inte ett fel på bilen!)
så det är nog därfor du inte fick hjälp.

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... s_2009.pdf
Okok.. ja, jag kan inte svara på detta om de gäller för dikeskörning eller inte men hon sa tydligt att jag inte kan få Volvoassistans för jag inte har Volvia som förs.bolag. ? :-/

Så det måste vara ett specifikt fel på bilen för Volvo-assistans ska komma ?
av Lazy
Yes, när min startmotor strejkade på min S60 ringde jag Volvo-assistans, dom hämtade bilen och körde den till Bilia, jag hade den försäkrad hos Folksam.
Användarvisningsbild
av bernersjo
Volvo Assistans ingår som ovan nämnt om man servar bilen på en auktoriserad volvoverkstad, det har inget att göra med var man har sin "vanliga" försäkring. Dock så gäller den produktrelaterade fel, dvs inte dikeskörning, bensinstopp och dylikt.
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]