Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Som topic lyder.

Jag har hört och sett 20åringar som lyckas få halvförsäkring på en skattebefriad bil för ca 90kr/månad.
Med skattebefriad menar jag då såklart gamla 140 och 240 och amazoner.

det är alltså drygt 1000kr/året.

Vilket försäkringsbolag använder dessa personer?

Eftersom jag är snart 20 så vill jag gärna få reda på vart dessa personer har sina försäkringar?
Överallt där jag kollat vad jag kan försäkra min bil för kostar det ca 3-4000kr/året för trafikförsäkring.. och det är inte billigt.
Vanligtvis är min bil försäkrad hos länsförsäkringar, men nu vill jag då byta eftersom en arbetslös 20åring har inte råd att betala en försäkring på 3-4000kr om året.
Låter sjukt billigt då trafikförsäkringen täcker annans egendom och alla personskador. Dvs den täcker inte din gamle bil utan grannens splitternya Audi R8 om du skulle backa på den... Delkasko med stöld osv är kostar inte mkt då du har en äldre bil, men just trafiken är ju den största kostnaden. Skulle du få den för under 1000kr är jag imponerad!

Sen beror alltid premien på många faktorer, bl.a vart man bor, hur länge man haft körkort (vissa bolag), vad det är för bil osv. Dom kanske också bor hemma hos föräldrarna som har villa, båt, fler bilar m.m i samma bolag så det är ngn form av mängdrabatt?
Man kan få billiga försäkringar på den typen av bilar genom märkes och veteranklubbar. Men det ställs oftast krav på att bilen är i hyggligt skick och dessutom inte används som bruksbil. På annat sätt har jag svårt att se att man skulle kunna komma ned till dom priserna, även om man bor ensam på en fjälltopp..

/Thomas
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]