Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Har nu mycket snö på mitt hustak, funderade försäkringsmässigt vad som händer om det rasar ner på bilen :???: .

Jag undviker så klart att ställa bilen nära huset (ställer oftast in den i garaget igen), men vi är ju fler i familjen som använder den och man kan ju glömma av detta.
förslagsvis skule du ha mailat denna text till ditt försäkringsbolag istället (DET LÄR JU SKILJA MELLA OLIKA BOLAG1)
CarMan skrev:förslagsvis skule du ha mailat denna text till ditt försäkringsbolag istället (DET LÄR JU SKILJA MELLA OLIKA BOLAG1)
Skickade ett mail till dom (Volvia) om detta, redovisar svaret här om jag får något :) .
av erc
jojjeblom skrev:Har nu mycket snö på mitt hustak, funderade försäkringsmässigt vad som händer om det rasar ner på bilen :???: .

Jag undviker så klart att ställa bilen nära huset (ställer oftast in den i garaget igen), men vi är ju fler i familjen som använder den och man kan ju glömma av detta.
Fastighetsägarens ansvar. Osäker på huruvida fastighetens försäkring täcker skador. Troligtvis rejäla självrisker. Kanske ta bort snön på taket?
Om det är ditt eget hus, kan det bli knepigt. Jag har för mig att man inte kan försäkra sig mot sig själv. Vagnskadeförsäkringen gäller ju alltid i alla fall. KOLLA med försäkringsbolaget.
KKR skrev:Om det är ditt eget hus, kan det bli knepigt. Jag har för mig att man inte kan försäkra sig mot sig själv. Vagnskadeförsäkringen gäller ju alltid i alla fall. KOLLA med försäkringsbolaget.
Har mailat försäkringsbolaget men inte fått svar ännu.

Ang skottning av taket så är det svårt, det är ju för brant takvinkel :( .
Här är svaret jag fick på min fråga.

Tack för din fråga på vår hemsida.

Jag förstår att man kan ha denna fundering i detta väder som vi har denna vinter.

Om din bil skulle bli skadad exempel vis snöras är det din vagnskadeförsäkring som gäller.

Vagnskadeförsäkringen är den del av försäkringen som täcker alla skador på din egen bil som du orsakar själv, annan yttre olyckhändelse eller uppsåtlig skadegörelse av tredje man.

Om du har några fler frågor eller funderingar återkom så hjälper vi dig gärna.

Varmt välkommen åter!

Vänliga hälsningar

Volvia Försäkringar

Sälj & Service

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]

Var vanligt att jorden går varm i kontaktsty[…]

Snyggt jobbat :-)

3G släcks

" när jag frågat Chatgpt" […]