Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av scheriffen
Ville bara tala om hur CARNET i Halmstad behandlar kunder:( Vi hade kommit överens om inbytespris,mellanskilnad,å pris för nya bilen XC 60 D5 -10 , och skulle träffas på lördag kl 12,00 för att göra affär, på Fredag kl 17,30 ringer försäljaren för att tala om att han nyss sålde bilen till en annan ??? Ja vet inte hur Halmstaiter gör men så bär vi oss inte åt i Värmland i alla fall. CARNET / NEJ TACK !!
av Lövet
Har man inte betalt så kan man knappast kräva att försäljaren säger nej till en annan kund. Först på plats med cash får bilen.

Att säljaren ringer och säger att han sålt den till någon annan är ett ganska stort plus. Många gör inte ens det utan låter bara bilen få en "såld" skylt i rutan.
av erc
andreas_lofgren skrev:Har man inte betalt så kan man knappast kräva att försäljaren säger nej till en annan kund. Först på plats med cash får bilen.

Att säljaren ringer och säger att han sålt den till någon annan är ett ganska stort plus. Många gör inte ens det utan låter bara bilen få en "såld" skylt i rutan.
Tolkningsfråga där man egentligen behöver veta i detalj vad som övertenskommits. Om det bara var själva leveransen som återstod är man ju mitt uppe i en pågående affärsprocess och parterna förväntas fullfölja sina åtaganden (betala, levereras etc). Leverantören har således undlåtit att leverera enligt överenskommelse - vilket inte alls är okej.

Nu kan det ju vara som så att det inte alls gått så långt - och ett avtal inte fanns.
av swemax
Muntligt avtal är väl nästan lika giltigt som skriftligt?
Problemet är väl bara bevisningen :(
av Lövet
Muntliga avtal är giltiga - i teorin. Men det funkar aldrig så. Det är i stort sett omöjligt att bevisa vad som överenskommits. Om du inte spelar in samtalet förstås.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Håller med skall man ha bilen får man allt skynda sig att köpa den, hur många kunder finns det inte som säger att de skall ha en bil, men aldrig hör av sig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast har man t.o.m bestämt dag att göra upp affären på så låter det väldigt konstigt att sälja till någon annan. Den måste väl ändå blivit reserverad till TS?
av RCE
Bara en fundering. Om man helt bestämt sig för att göra en affär och är överens om inbytespris / försäljningspris, varför då inte skriva avtalet direkt? När själva affären görs upp är oväsentligt, men även detta kan föras in i avtalet om så önskas av parterna.

Muntliga avtal är precis som någon annan var inne på juridiskt bindande men vid eventuell process är det väldigt svårt att reda ut vad som egentligen blivit sagt.

Kuriosa: Muntliga avtal är inte giltiga inom Jordabalken (4:1), kan vara bra att veta om man ska köpa ett hus och ingår tillfälliga/permanenta avtal på vägen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Skrämmande att så många tycker att det är OK beteende. Det var ju avtalad tid för affär. Jag får väl ha det i åtanke vid nästa bilköp att detta inte är en hederssak för alla.
RCE skrev:Bara en fundering. Om man helt bestämt sig för att göra en affär och är överens om inbytespris / försäljningspris, varför då inte skriva avtalet direkt?
Överenskommelsen gjordes på telefon?

När jag köpte min bil av en mindre firma höll dom på den i två dygn så jag kunde ta tåget 60 mil en lördag. Väl där bestämde jag mig, skrev kontrakt, och uppmanades betala in handpenningen på måndagen. Sedan hämtade jag den med full betalning på postväxel en vecka senare och renskrivning av fullständigt kontrakt.
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]