Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Nemo9
Hej, jag har en V70 (2,4 140)-06 på gång att köpa och säljaren säger komplett s-bok - men jag undrar om 18 mån mellan och 1800-2300 mil emellan är ok som komplett? Alltså service efter 1 år/vid 1200 mil (okt-06), sedan efter ytterligare 18 mån/vid 2900 mil (apr-08). Detta är ju ett större glapp än ett år. Sedan kommer service tre efter ytterligare 18 mån/vid 5200 mil (okt-09). Återigen över ett år mellan och 2300 mil mellan. Är detta alltså komplett som s-bok?

Tackar. Kommer nog vara inne här och läsa mer när jag sen äntligen har blivit volvoägare.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är 6 månader för länga mellan servicarna (sen måste du kolla vad som är gjort på servicarna också) det är inte alla icke aktoriserade som följer rätt service program
Användarvisningsbild
av SvenB
Hej

Hur är det, om någon på en V 50 Flexifuel gör mellanoljebytet vid 1.000 mil och 9 månader. Måste han/hon göra nästa service efter ytterligare 3 månader, eller kan man vänta tills bilen gått 2.000 mil och 18 månader? Jag tänkte det är ju milen som är det viktigaste. Kom nu inte med en kommentar om att jag valt fel bil, frågan är enbart hypotetisk.
Användarvisningsbild
av CarMan
KKR skrev:Hej

Hur är det, om någon på en V 50 Flexifuel gör mellanoljebytet vid 1.000 mil och 9 månader. Måste han/hon göra nästa service efter ytterligare 3 månader, eller kan man vänta tills bilen gått 2.000 mil och 18 månader? Jag tänkte det är ju milen som är det viktigaste. Kom nu inte med en kommentar om att jag valt fel bil, frågan är enbart hypotetisk.
Varför krångla till det?
lampan tänds = service, kan knapast bli enklare.

det är lika viktigt med mil som med tid 12 månater / eller din milsntervall är det som gäller, inga undantag
Användarvisningsbild
av SvenB
CarMan skrev:

Varför krångla till det?

det är lika viktigt med mil som med tid 12 månater / eller din milsntervall är det som gäller, inga undantag
Ja just det lampan tänds vid 1.000 mil innan 1-årsgränsen, men det var inte det frågan gällde :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
KKR skrev:
CarMan skrev:

Varför krångla till det?

Ja just det lampan tänds vid 1.000 mil innan 1-årsgränsen, men det var inte det frågan gällde :evil:

NEJ.

det är bara MY09 o senare som varnar en månad innan, o då med texten dags att BOKA service ! Sen kan den visa DAGS för service & servicetid ÖVERSKRIDEN
Användarvisningsbild
av SvenB
CarMan skrev:

NEJ.

det är bara MY09 o senare som varnar en månad innan, o då med texten dags att BOKA service ! Sen kan den visa DAGS för service & servicetid ÖVERSKRIDEN
En månad, vem har pratat om det?
Användarvisningsbild
av CarMan
KKR skrev:
CarMan skrev:

NEJ.

En månad, vem har pratat om det?
du prata om ett lampan tänds innan, det gör den inte (desutom kan den inve veta hur långt du åker på en månad)
Användarvisningsbild
av SvenB
CarMan skrev:
Jo så säger serviceschemat, men bilen i mitt hypotetiska exempel har ju varit inne på oljebyte inom ett år (9 månader) vid 1.000 mil. Frågan var om ägaren kan köra ytterligare 1.000 mil till nästa service, då bilen är 18 månader. Räknas det till korrekt service.

Jag har besiktigat med trimmet i 18 år nu ut[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]