Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har ett problem med en S60 2,4 170hk 2001 som jag köpte i mitten av december.

Efter att jag köpt bilen och kört hem den gick handtaget för förardörren (öppningsmekanismen) sönder och jag ringde förra ägaren (detta var första dagen) som sa att detta inte inträffat tidigare och att bilen varit felfri på den punkten.

Som en tillfällig lösning öppnade jag istället fönsterrutan och öppnade dörren utifrån själv, ända tills elhissen fick problem och lossade.

Min vän som är mekaniker lagade först dörren (krok som hoppat av) och bad mig köpa 2 små plast-delar för att kunna fixa rutan (hade ej sådana hos sig).

Några veckor senare,när jag är tillbaka från min julresa, köper jag plastdelarna och tar bilen till mekanikern för att laga fönstret och dörren igen (som åter gått sönder). Han lyckades inte laga elhissen då armen blivit sned och dörren lagades bara tillfälligt då den omedelbart går sönder igen. Min vän sa att jag skulle ta den till en volvo-verkstad pga. allt pill som behövdes.

Nu har jag kontaktat förra ägaren som är motvillig till att betala för en lagning hos en Volvo-verkstad, trots att felet är förmodligen där pga utslitning från hans sida. Fönstret blev ju dålig som en följd av dörren den med.

Vi har ett kontrakt från konsumentverket från köpet och detta "fel" nämnde han aldrig.

Är han skyldig att betala hela eller delar av denna kostnad för lagningen jag ska göra på Volvoverkstaden?

Tack på förhand!
:)
allt fungerade ju när du köpte bilen! Så du får själv stå för alla kostnader.

om du köper en bil av ett företag gäler andra regler.
Jag vet en som när han säljer bilar alltid säger, när nya ägaren fått kvittot och han fått pengarna: Hör INTE av dig om det blir några probelm. Jag har sålt bilen till dig och tar inget som hellst framtida ansvar!

Vad jag försöker säga är att när du köper av en privatperson så har denna faktiskt inget ansvar över det han säljer. Från den sekunden du ger honom pengarna så är han helt ansvarsbefriad.
Lita ansvar har även privatsäljaren om han mörkat ett av honom känt fel men hur bevisar man att säljaren känt till ett fel? Små fel som inte visat symptom är ju i princip omöjliga att känna till och stora tydliga fel ska köparen ha sett innan affären.
Tex om växellådan är helslut på alla sätt och säljaren har tryckt i banan och sågspån samt en olja av helt fel viskocitet för att dölja felet är han skyldig att åtgärda detta på egen bekostnad. Är däremot växellådan helt ok vad gäller oljud och funktion vid köpet men oförklarligt havererar 2 dagar senare blir det köparens problem.
Ess60 skrev:Hej!

Jag har ett problem med en S60 2,4 170hk 2001 som jag köpte i mitten av december.

Efter att jag köpt bilen och kört hem den gick handtaget för förardörren (öppningsmekanismen) sönder och jag ringde förra ägaren (detta var första dagen) som sa att detta inte inträffat tidigare och att bilen varit felfri på den punkten.

Som en tillfällig lösning öppnade jag istället fönsterrutan och öppnade dörren utifrån själv, ända tills elhissen fick problem och lossade.

Min vän som är mekaniker lagade först dörren (krok som hoppat av) och bad mig köpa 2 små plast-delar för att kunna fixa rutan (hade ej sådana hos sig).

Några veckor senare,när jag är tillbaka från min julresa, köper jag plastdelarna och tar bilen till mekanikern för att laga fönstret och dörren igen (som åter gått sönder). Han lyckades inte laga elhissen då armen blivit sned och dörren lagades bara tillfälligt då den omedelbart går sönder igen. Min vän sa att jag skulle ta den till en volvo-verkstad pga. allt pill som behövdes.

Nu har jag kontaktat förra ägaren som är motvillig till att betala för en lagning hos en Volvo-verkstad, trots att felet är förmodligen där pga utslitning från hans sida. Fönstret blev ju dålig som en följd av dörren den med.

Vi har ett kontrakt från konsumentverket från köpet och detta "fel" nämnde han aldrig.

Är han skyldig att betala hela eller delar av denna kostnad för lagningen jag ska göra på Volvoverkstaden?

Tack på förhand!
:)

Bilen är 9år gammal och därmed har den nog varit med om ett och annat.
Om man inte hittar en fusklagning eller att det är uppenbart att säljaren ljugit så kan jag inte se att
den skall lastas för felet som uppkommit.
Det är med tanke på sådana saker som en bil oftast är dyrare hos en seriös bilfirma. De vill ha ett antal pengar för att kunna ge garanti. En del bilar behöver de inte "laga" medan andra får de lägga ut mer på så att de går förlust. Det är detta med "gungorna och karusellen".
Men det känns som att lagen borde ändå skydda en lite här, felet uppkom dessutom samma dag som köpet. Så det är inget jag lyckats "slita" fram. Förra ägaren säger att det kan bero på att bilen stått ett tag ute innan jag köpte den (han hade köpt annan bil). Kan denna förklaring räcka, eller borde inte det innebära att det är en direkt följd av detta som dörren är sådan?

Säljaren sa ju inget om detta och jag kunde omöjligvis veta att detta fel skulle uppkomma? Bilen är annars välskött och fullservad hos Volvo (Bilia).

Volvo-verkstaden har stängt just nu, så jag undrar också vad ni tror en lagning skulle kunna gå på?

Tack för hjälpen :)
Ess60 skrev:Men det känns som att lagen borde ändå skydda en lite här, felet uppkom dessutom samma dag som köpet.

Säljaren sa ju inget om detta och jag kunde omöjligvis veta att detta fel skulle uppkomma? Bilen är annars välskött och fullservad hos Volvo (Bilia).
Köplagen ger dig ingen hjälp alls. Det är ju ett fel som säljaren knappst har kunnat förutse och då är det köparen som får stå för notan. Om inte du visst att felet skulle uppstå, vad säger att han då visste om det? Surt, men så är det. Och har man dessutom börjat göra något åt saken själv så hjälper inte det direkt situationen heller eftersom han då kan hävda att ytterligare skador uppstått pga icke fackmannamässig montering.

Däremot, kan man anta att säljare visste om saken innan, ja då kan man kräva ersättning.

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max[…]

Hej! Funderar på att kolla upp vehusventilat[…]