- lör 09 jan 2010, 12:35
#363956
Hej!
Jag har ett problem med en S60 2,4 170hk 2001 som jag köpte i mitten av december.
Efter att jag köpt bilen och kört hem den gick handtaget för förardörren (öppningsmekanismen) sönder och jag ringde förra ägaren (detta var första dagen) som sa att detta inte inträffat tidigare och att bilen varit felfri på den punkten.
Som en tillfällig lösning öppnade jag istället fönsterrutan och öppnade dörren utifrån själv, ända tills elhissen fick problem och lossade.
Min vän som är mekaniker lagade först dörren (krok som hoppat av) och bad mig köpa 2 små plast-delar för att kunna fixa rutan (hade ej sådana hos sig).
Några veckor senare,när jag är tillbaka från min julresa, köper jag plastdelarna och tar bilen till mekanikern för att laga fönstret och dörren igen (som åter gått sönder). Han lyckades inte laga elhissen då armen blivit sned och dörren lagades bara tillfälligt då den omedelbart går sönder igen. Min vän sa att jag skulle ta den till en volvo-verkstad pga. allt pill som behövdes.
Nu har jag kontaktat förra ägaren som är motvillig till att betala för en lagning hos en Volvo-verkstad, trots att felet är förmodligen där pga utslitning från hans sida. Fönstret blev ju dålig som en följd av dörren den med.
Vi har ett kontrakt från konsumentverket från köpet och detta "fel" nämnde han aldrig.
Är han skyldig att betala hela eller delar av denna kostnad för lagningen jag ska göra på Volvoverkstaden?
Tack på förhand! :)
Jag har ett problem med en S60 2,4 170hk 2001 som jag köpte i mitten av december.
Efter att jag köpt bilen och kört hem den gick handtaget för förardörren (öppningsmekanismen) sönder och jag ringde förra ägaren (detta var första dagen) som sa att detta inte inträffat tidigare och att bilen varit felfri på den punkten.
Som en tillfällig lösning öppnade jag istället fönsterrutan och öppnade dörren utifrån själv, ända tills elhissen fick problem och lossade.
Min vän som är mekaniker lagade först dörren (krok som hoppat av) och bad mig köpa 2 små plast-delar för att kunna fixa rutan (hade ej sådana hos sig).
Några veckor senare,när jag är tillbaka från min julresa, köper jag plastdelarna och tar bilen till mekanikern för att laga fönstret och dörren igen (som åter gått sönder). Han lyckades inte laga elhissen då armen blivit sned och dörren lagades bara tillfälligt då den omedelbart går sönder igen. Min vän sa att jag skulle ta den till en volvo-verkstad pga. allt pill som behövdes.
Nu har jag kontaktat förra ägaren som är motvillig till att betala för en lagning hos en Volvo-verkstad, trots att felet är förmodligen där pga utslitning från hans sida. Fönstret blev ju dålig som en följd av dörren den med.
Vi har ett kontrakt från konsumentverket från köpet och detta "fel" nämnde han aldrig.
Är han skyldig att betala hela eller delar av denna kostnad för lagningen jag ska göra på Volvoverkstaden?
Tack på förhand! :)