Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

DDD skrev:"Cyklist eller någon annan känd person har vållat skada på mitt fordon!! Varför ska jag betala vagnskadesjälvrisk?"

Detta är på grund av att självrisken enligt försäkringsavtalet är en del av din del av skadekostnaden.

Även om skadevållaren är känd så kan inte försäkringsbolget återkräva din del av skadekostnaden.
Det är bara en juridisk person som kan återkräva sin ekonomiska förlust från eventuell känd skadevållare.

Däremot så kan försäkringbolaget betala din vagnskadesjälvrisk om det finns en så kallat Återkravöverenskommelse.
Återkravöverenskommelser tillämpas mellan VISSA försäkringsbolag och gäller endast vid kollision mellan trafikförsäkringpliktiga fordon, om inget annat avtalas mellan försäkringbolgen, och kan innebära att om du är fri från vållande så kan ditt försäkringsbolag betala ersättning till dig utan att du behöver betala någon vagnskadesjälvrisk.

OBS! Om att fråga ditt försäkringsbolag om de är med i Återkravsöverenkommelserna mellan försäkringbolagen. Annars kan det innebära att du själv får försöka återkräva din vagnskadesjälvrisk från den vållande partens trafikförsäkringsbolag..
En sak som jag inte förstår, min bil har blivit påkörd av en unge på en cykel och min handläggare säger att det är min vagnskadeförsäkring som går in då och att motparten ska betala den självrisken som är på 3000:- genom 1500:- på allrisk samt ge mig 1500 kontant eller få 1500 i räkning via faktura
Däremot om jag har haft halvförsäkrat så har deras allrisk med 1500 i självrisk funkat.
Sen så säger deras handläggare att det räcker med deras hemförsäkring med självrisk 1500:-

Det jag inte förstår är varför min vagnskade försäkring ska gå in när det finns en motpart som är villig att ta det på sin hemförsäkring.
Snurrigt värre, ska ringa dit imorrn men kunde va kul och höra vad du DDD eller nån annan försäkringsguru säger
Vad jag kan läsa mig till så är det två olika handläggare som du varit i kontakt med men det är i hopskrivet i din text.

Vagnskadeförsäkringen betalar och reglerar skadan på din bil. Motparten (cyklistens) ansvarsförsäkring går in och reglerar din vagnskadesjälvrisk med ersättning på 1500 kronor, ok.

Anledningen till att skadan på bilen regleras är just att det skadade objeket, din bil, har en försäkring och i och med att bilen har en försäkring för endamålet så regleras skadan i första hand genom objektets (din bil) försäkring.

MVH
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS