Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Servade bilen på Volvo i Kristianstad för någon vecka sedan, 12.000 mila service.
När jag fick hem bilen märkte jag att handbromsen tog högre än innan, tänkte att de kanske bytt klossarna och justerat den lite slarvigt, tänkte inte mer på det.
Dagen efter körde jag på motorvägen när det plötsligt small till ordentligen under bilen bak. Gissade på att det var stötdämparna som small till efter att bilen varit upphissad, har varit med om det förr. Lät inget efter det.
Igår, ett par veckor senare använde jag handbromsen då jag parkerade i lutning, körde därefter någon kilometer, sedan skulle jag backa in på en parkering. Lät och kändes som jag körde in i en sten eller nåt. Skrapande ljud och det sa stopp. Körde fram och backade igen, då utan minsta problem, tog en titt under bilen men såg inget konstigt . Hade bara 2 km hem så jag tänkte ta en ordentligare titt hemma. Men kom bara 1 km sen small det till ordenligt under bilen igen och började skrapa i bakhjulet.
Ringde volvo som tyckte jag skulle bärga in bilen till verkstaden, sagt och gjort.
Fick ett samtal idag om att handbromsbackarna lossat och slåt av en spindelled bak. Han sa även att skivorna bak var mycket rostiga och i dåligt skick. Berättade då att bilen precis blivit servad. Varför i h*lvete anmärktes detta inte då. Han påstod attt detta stod säkert i protokollet jag fick men där står inga anm alls. Pratade t.o.m med killen som servade bilen när jag hämtade den. Enligt han var allt toppen på bilen.
Reperationerna skulle nu gå på 14.600 kr, men jag skulle få lite rabatt på jobbet så 11.600 slutade det på.
Skulle prata med verkstadschefen när han kom tillbaks från semester om 4 veckor ang. den dåliga service som gjorts och om slutsumman kunde justeras. Tycker inte att jag skall behöva betala för detta. Vad tycker ni??
Ja ingår det kontroll i servicen vilket jag alltid förstått att det gör på Volvo så är det ju för jäkligt om du ska behöva betala allt detta. Visst att du får betala de delar plus det arbete som skulle ha gjorts vid servicen om de upptäckt det är nog rimligt men inte över 10 000:-

Detta är vad jag tycker iaf.
Du måste åsyfta hjulspindeln. Som knappast har benämningen spindelled.

Det finns en reparationssats för klacken på spindeln som går av när beläggen lossnar på handbromsbackarna. (Dålig limning på backarna)
Så du behöver inte byta spindeln och hjullager.

Det är knappast verkstadens fel, att felet uppstått på din bil. Så dessvärre får du nog betala kalaset som oss andra som drabbats av samma problem.

Men lycka till i samtalet med verkstadschefen.

Om du använder bromsarna så slipper dom rosta ihop. När du använt dom, så blir dom nötta. :wink:
camaro69 skrev:Det är knappast verkstadens fel, att felet uppstått på din bil. Så dessvärre får du nog betala kalaset som oss andra som drabbats av samma problem.
Hålan har nu betalat Volvo för att de skulle upptäcka det som förmodligen redan fanns vid servictillfället och nu blev uppenbart efter raset, därför bör Volvo betala tillbaka det han betalade för 12000milaservisen eftersom de tydligen inte har utfört den.
Förmodligen går inte Volvo med på det så vad som kanske är rimligt att kräva för sveda och värk är att de står för hela merkostnaden samt 25-50% av bromsrenoveringen som straff för fusket med servicen. Att bromsskivorna var "mycket rostiga och i dåligt skick" innebär att de skulle ha bytts/anmärkts på i samband med servicen. Samtidigt skulle då handbromsbackarna troligen ha bytts och nuvarande fel skulle inte ha uppstått, därför har Volvo ett visst ansvar för haveriet.
Verkstaden kan ha gjort bedömningen att de inte var i så dåligt skick. Sen att läget förändrats på en månad.
Att beläggen släpper från backarn är väl knappasr verkstadens fel.

Vi kunder får väl börja kräva röntgen på bilarna av allehandla slag så grabbarna på verkstadsgolvet kan se allt. :wink:
Jag tror knappast att bromsskivorna har gått från "utan anmärkning" till "mycket rostiga och i dåligt skick" på en sommarmånad och det är vad verkstaden borde ha sett på servicen samt då rekomenderat byte. Att skivorna var dåliga hade inget med att beläggen släppte från backarna att göra men om verkstaden utfört sitt jobb enligt det protokoll som finns skulle skivornas dåliga kondition uppmärksammats och de delar som nu orsakade raset bytts ut i samband med skivbytet. Om skivorna hade varit i perfekt skick och beläggen släppte ändå dagen efter servicen är det en annan sak för då fanns inget synligt fel runt omkring som skulle ha lett till bromsbacksbyte.
Kan en sådan dramatisk försämring av bromsskivonas kondition ske på en månad måste Volvo se till att ordna 1 månadskontroll av bromsskivorna på alla sina bilar, vintertid kanske varannan vecka.
Lite svårt för oss på ett Forum att avgöra om skivorna är dåliga eller klarar sig till nästa service :roll:
Kan ju vara så att meken som servade bilen ansåg att dom klarade sig till nästa service och ansåg att det var en onödig kostnad att byta skivorna nu. Verkar ju inte som det varit vibrationer i bromsarna och är det inte det kan ju skivorna
gå ett år till trots att det är en rostkant eller liknande. Svårt att så här avgöra rätt o fel. Handbromsbackarna är ju omöjligt att avgöra om dom är på väg att lossa eller ej, även om man gör en service.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Nu har jag varit inne och pratat med verkstadschefen. Han tyckte att serviceteknikern varit mycket slarvig med servicen. De tog på sig kostnaden för byte av hjulspindeln. Jag får såklart betala för bromsarna så kostnaden slutade på 4.800kr iställer för 14.600kr. Jag är nöjd :-)-)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS