Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Har liksom alla andra trott att märkesverstäder är betydligt dyrare än andra men efter att ha ringt runt till ett antal mindre verksteder i närområdet och frågat pris på kamremsbyte på min V70 kan jag konstatera att Volvo (skånebil) var betydligt billigare än alla andra. Övriga verksteder ville ha mellan 5000-5500kr för jobbet inkl. byte av vattenpump medans Volvo tog 3200kr för samma jobb, då kollade de även att vevhusventilationen funkade som den skulle och detta helt utan extra kostnad.
det är inte alls ovanligt, men som du skriver så kollar folk inte priset, utan bara antar att det är dyrt på ärkesverkstan.

förutom att dom har orginal delar, & rätt verktyg, så har dom ju också kunskapen om hur det ska (se ut / fungera) på just din bil.

så även om priset är det samma eller dyrare så får man ju ofta mer för pengarna på en märkesverksta.
sen så har man ju fördelen med att märkesverkstan har dina delar i lager, om nått annat skule visasig vara dåligt o behöver bytas.
av *pettson*
Och i den jämförelsen har man naturligtvis kontrollerat att man talar om samma delar och tid?
Menar om en ger priset med en komplett kamremssats inkl vattenpump. Då talar vi om rem, rullar, pump inkl skruv och bricka, glykol. Jämför man då med priset på en rem och en pump med skruv samt glykol så måste både tid och pris bli annorlunda.

Talar vi om exakt samma delar och exakt samma tid så är det högst förvånande.
i 9 fall av tio talar vi inte överhuvudtaget om samma saker när vi jämför tyvärr.
Visserligen är det en V70 det gäller men eftersom det inte har med bilmodellen att göra så flyttar jag till Ekonomiforum där diskussion om verkstäder ingår.

Som *pettson* påpekar är det viktigt att jämföra samma saker. Just kamremsbyte är nog en sån sak som är vanligt att man missar att det ingår olika saker.
Sen kan jag bara bekräfta att visst kan märkesverkstad vara billigare. Själv märkte jag detta då jag skulle smörja ingående axel till växellådan och då även byta kopplingen.
Mekonomen skulle ha över 8000 och Volvo ca 6500 kr.
Så visst ska man alltid jämföra. Det finns mycket pengar att spara.
CarMan skrev:
"förutom att dom har orginal delar, & rätt verktyg, så har dom ju också kunskapen om hur det ska (se ut / fungera) på just din bil."
Jag skulle faktiskt vilja säga att många gånger så är kunskapen bättre på många icke märkesverkstäder! Ofta, jag säger inte alltid, men ofta så är det av någon anledning mer intresserade och kunniga människor som jobbar på de "små" verkstäderna.

Detta påstående grundar jag på egen erfarenhet, där jag gång på gång fått konstiga svar och massa skitsnack från märkesverkstaden och raka och klara besked från olika små firmor som jag haft å gjort med!

Kan ta det krånglade spjällhuset på min förra V70N -01 som jag hade inne på olika Volvoverkstäder utan att de hittade något fel, men betala, det fick man!
Lämnade bilen till en av Mekonomens verkstäder där de efter ca 10 minuter konstaterade att det var spjällhuset, jag menar, ett så vanligt fel SKA dom bara hitta på en märkesverkstad anser jag!
CarMan skrev:det är inte alls ovanligt, men som du skriver så kollar folk inte priset, utan bara antar att det är dyrt på ärkesverkstan.

förutom att dom har orginal delar, & rätt verktyg, så har dom ju också kunskapen om hur det ska (se ut / fungera) på just din bil.

så även om priset är det samma eller dyrare så får man ju ofta mer för pengarna på en märkesverksta.
sen så har man ju fördelen med att märkesverkstan har dina delar i lager, om nått annat skule visasig vara dåligt o behöver bytas.
hmm!!!
det där med att dem har dina delar i lager är ju skit snack ju !!! volvo verkstäderna har ju knapp oljeflilter hemma. ska du ha någon får du ringa dit dagen innan kl 12 och beställa !!!

där i mot kan jag hålla med om att märkesverkstäderna kan hålla ett lägre pris på vissa arbeten än all verkstäderna, dem har ju specialverktyg och de har ju gjort det X antal gånger, men oftast jobbar mekanikerna på märkesverkstäderna på ackord, så de kan mycket möjligt slarva för att det ska gå fort!!!

och förresten så är inte piratdelar sämre än orginal delarna.de kan komma från samma fabrik !!! det kan till och med vara tvärtom! det beror hellt och hållet vilken fabrik som tillverkat delarna.
Jag har också fått erfara att Mekonomen kan vara dyrare jämfört med Volvohandlaren. I mitt fall gällde det ett fast drag där Mekononomens Monoflex inkl montering blev dyrare än vad ett "volvodrag" skulle bli.
paske skrev:hmm!!!
det där med att dem har dina delar i lager är ju skit snack ju !!! volvo verkstäderna har ju knapp oljeflilter hemma. ska du ha någon får du ringa dit dagen innan kl 12 och beställa !!!
Vet inte riktigt vad du har för preferenser för detta. Ser i din signatur att du har många äldre bilar, och till dessa är det inte så förvånande om det finns dåligt med delar hemma. Men det går faktiskt fortfarande att beställa det mesta till gamla Volvo. :-)-)
Vet inte riktigt vad du har för preferenser för detta. Ser i din signatur att du har många äldre bilar, och till dessa är det inte så förvånande om det finns dåligt med delar hemma. Men det går faktiskt fortfarande att beställa det mesta till gamla Volvo. :-)-)
jo det gör det med. blev faktist chockad när jag var inne hos dem i förra veckan . kunna ordna fram delarna samma dag som jag beställde :) var motordelar typ ventillyftare och packningar.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]