Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av tranemoandy
Hej!
Finns det någon här som känner till exakt hur det fungerar om man gör ett bilköp av en privatperson.
Vad måste jag hålla koll på?
Hur fungerar det med köpekontrakt, försäkring och hur gör man ett ägarbyte? Finns det mallar för allt detta?
Hälsningar
Andreas
av LarsBd
Frågan är vad ett kontrakt mellan 2 privatpersoner är värt? Det som gäller är att du som köpare måste veta exakt vad du köper, en bildiagnos först hos M SBP eller liknande kan vara lönande om du inte själv har kunskapen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ta god tid på dig när du kollar på bilen.
Testa allt. Alltså precis varje funktion som elhissar, bromsljus, vindrutetorkare mm.
Lägg dig ner och kolla undertill efter rost.
Saker som följer med bilen kan ju vara värt lite. Tex vinterdäck.

Ha gärna med någon när du kollar även om du själv är kunnig. Lätt att missa nåt annars.
av erc
LarsBd skrev:Frågan är vad ett kontrakt mellan 2 privatpersoner är värt? Det som gäller är att du som köpare måste veta exakt vad du köper, en bildiagnos först hos M SBP eller liknande kan vara lönande om du inte själv har kunskapen.
Ett avtal är värt VÄLDIGT mycket då köplagen är dispositiv. http://www.ekonomiprogram.biz/koplagen.htm

Det är inte alls köparen som "måste veta exakt" vad denne köper. Säljarens ansvar är omfattande.

Att genomföra en bilaffär mellan privatpersoner utan avtal kan likställas med oskyddad sex. :)
av LarsBd
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Detta citat ur lagen innebär förmodligen att köparens undersökningsplikt är så stor att den i princip innebär att köparen måste veta exakt vad han köper, jag skulle inte lita på att köplagen är till någon hjälp vid en affär mellan 2 privatpersoner. Man hör ju om att folk blir mer eller mindre blåsta vid husköp och inte kommer någonstans pga att de har missat köparens undersökningsansvar.
av erc
LarsBd skrev:
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Detta citat ur lagen innebär förmodligen att köparens undersökningsplikt är så stor att den i princip innebär att köparen måste veta exakt vad han köper, jag skulle inte lita på att köplagen är till någon hjälp vid en affär mellan 2 privatpersoner. Man hör ju om att folk blir mer eller mindre blåsta vid husköp och inte kommer någonstans pga att de har missat köparens undersökningsansvar.
Lagtexten du hänvisar till ger enormt mycket utrymme för tolkning och ett avtal är av stor vikt vid eventuell tvist. Undersökningsplikten är omfattande, inget snack om den saken - men det är även upplysningsplikten. Som köpare och lekman kan jag inte förväntas avslöja en falsk servicebok, trimningar, karrosslagningar etc etc. Det där "borde ha märkt" är enormt vagt. Vilka fel och brister på en bil skulle min mor förväntas märka?

Köplagen i sig kan alla lita på - den är det inga större fel på. MEN - eftersom den är dispositiv och ger utrymme för tolkningar behöver den ett avtal. Och, vad är det för fel på att upprätta ett avtal?

Vid husköp är jag övertygad om att just undersökningsansvaret ofta tydliggörs och definieras i just ett avtal.
av Lövet
Det vore intressant om någon kunde leta fram ett rättsfall där en privatsäljare blivit ansvarig efter att ha sålt en bil till en annan privatperson. Undersökningsplikten är som sagt mycket omfattande och säljaren måste också vara i "ond tro" för att bli ansvarig (dvs veta om ett fel men aktivt dölja det).

Jag kan faktiskt inte komma på något fall som jag läst där en säljare blivit ansvarig under "normala"* omständigheter.

*dvs inte sålt ett uppspacklat importvrak med filade chassinummer...
av LarsBd
erc skrev:Som köpare och lekman kan jag inte förväntas avslöja en falsk servicebok, trimningar, karrosslagningar etc etc. Det där "borde ha märkt" är enormt vagt. Vilka fel och brister på en bil skulle min mor förväntas märka?
Falsk servicebok platsar under
köplagen skrev:säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
eftersom säljaren då uppsåtligen har ljugit, däremot trimmning och karosslagningar är sådant som din mor har skyldighet att själv kontrollera. Lagen tar ingen hänsyn till vad köparen har för kunskapsnivå om ämnet utan det är köparens ansvar att ta hjälp med kontrollen om denne inte anser sig klara det själv.
Ytterligare en mening från samma lagtext
köplagen skrev:Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
hur bevisar man att en privat säljare kände till ett fel som inte visade sig förrän efter 1 vecka?

Mitt råd är, glöm att det finns en köplag vid affärer mellan 2 privatpersoner och se till att du vet exakt vad du köper. Kontrakt fungerar bara mellan ärliga människor och mellan ärliga människor räcker ett handslag som kontrakt.
av Lövet
LarsBD sammanfattar det hela väldigt bra. Om bilen fungerar när säljaren sålt den är det i stort sett omöjligt att bevisa att säljaren känt till felet.
3G släcks

Tackar, jag har samma sim-kort från när[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]

Den grova slangen går ner på någ[…]

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]