Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av john.h
#286657
För att göra en lång historia kort.
I söndags pajade min bilen igen och via volvo assistans fick jag bilen bärgad till bilia.
På måndag eftermiddag var jag tillbaka där för att hämta min hyrbil.
Gick då förbi min bil som stod kvar på samma plats, som där jag ställde den dagen innan.
Då fanns inga skador på bilen.
På onsdagen ringer dom till mig och säger att bilen e klar.
Gött tänkte jag och åkte för att hämta den.
När jag fått nyckeln och e påväg till bilen, ser jag från långt håll att den fått sig en omgång.
Bakom förardörren finns ett stort dörruppslag och två mindre märken i dörren.
Går genast tillbaka till kundmottagaren och frågar vad som hänt med bilen.
Handläggaren skruvar på sig ett tag och säger att han snart kommer tillbaka.
När han kommer tillbaka så säger han att bilen var sådan när de började på den.
Men den var hel när jag lämnade den och det har jag vittnen på.

Vi kommer iaf överens om att de skall titta på deras övervakningsfilmer och se om de ser något.
De lovar också att de skall ringa mig i torsdags för att diskutera allt.
Ingen ringde mig igår och därför åkte jag tillbaka idag. Då var han jag tidigare talat med ledig.
Fick prata med en ny tomte den här gången.

'Han kunde inte svara på varför ingen ringt mig, men sa att bila inte hade ansvar för bilen.
Detta verkar ju helt absurt!!
Har någon varit med om något liknade.
Bilen var ju hel när jag lämnade in den och skadad när jag hämtade den och detta finns det vittnen på.

Skall ringa motormännens jurist på måndag, men vill gärna veta redan nu.
Användarvisningsbild
av gooose
#286777
Det som gäller är samma regler som på en vanlig parkering Det du har fått är antagligen en annan Bilägare/Förare/verkstads besökare/Mekaniker som oaktsamt öppnat sin bil dörr mot din bil
I dessa fall så är det Normalt att detta går på Den drabbades bilförsäkring Sedan kan din verkstad ev ta självrisken som Goodwill

En Kanske lite ointressant sak men Det är väldigt ofta man ser personer som kolla sin bil före och efter verkstads besök på parkeringen Men aldrig att man ser liknande på tex ikea eller Coops parkeringar trots att det är samma sak man gör "Parkerar"

Det alla skall veta är att om Jag som mekaniker gör ett märke eller 1 buckla eller vad det nu än är som händer när jag sitter bakom ratten Det är inget som jag själv får betala

Så varför skall jag inte informera bilägaren och min Chef om det hänt något Jag ser det som en självklarhet att detta skall framföras till den som äger/kör bilen Har själv vid några tillfällen tex skruvmejsel i dörrpanel;Tryckluftslang sprack och for runt som en galning bankade 2 ggr i sidan på en bil Det är bara att förklara Det är inget som man gör avsiktligt utan ren otur och dom jag har pratat med när det hänt saker uppskattar ofta uppriktigheten av verkstaden
Förstår självklart att man som bilägare tycker detta är tråkigt men vi är alla människor och så länge det är så så händer det oavsiktliga saker

Om inte så resulterar det just i sådant här eftersnack och vad jag vet så är det väl ingen normalt funtad som gillar att få sin bil skadad

Det man kan önska är att alla som "råkar " åsamka annat fordon någon skada har tillräcklig stake att informera berörd person om vad man gjort

Lider både med dig och verkstaden Båda parter vill inte att sådant här skall hända
Vad det gäller Verkstaden så det jag kan säga är att just sådana här situationer är en av dom man upplever som mest obekväma då verkstaden ej har detta ansvar för din bil Samtidigt som Alla tycker att det skall vara så
Hoppas det löser sig för dig

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
#287308
Jag kan bara instäma med att det ibland händer skador på bilar, oftast är det i stil med att paneler går sönder, då klipsen inte släpper korekt, eller att man bänder på fel ställe. men det händer även att man får plåtskador.
dörrupslag vet jag inte om jag vet ifall nån mek gjort, då man har bra koll på hur man kliver in i en bil.

iala fall så löser man alltid såna här saker helt öppet, det finns ingen anlednng att mörka nått.

sen är det som redan nämts ingen skilnad om bilen står på matafären eller utan för volvo, varken volvo eller matafären kommer att betala de dörrupslag någon annan kund orsakar.

när det gäller att syna bilen, så synar en del kunder bilarna, men bara när man hämtar bilen (man tror sig veta att man inte har några skador) när bilen varit på plåtverksta så synas det regält överallt vill jag lova! (o då är det inte bara syna man gör)
fins myck som kunderan "klagar på"
ofta blir det lite dålig stämmning, då kundmotagaran tror att folk försöker lura till sig saker, men ofta är svaret så enkelt att man inte har kollat innan o tror att det skett på verkstan.
av jensam
#287672
En Kanske lite ointressant sak men Det är väldigt ofta man ser personer som kolla sin bil före och efter verkstads besök på parkeringen Men aldrig att man ser liknande på tex ikea eller Coops parkeringar trots att det är samma sak man gör "Parkerar"
Helt rätt. En ointressant jämförelse i sammanhanget. Jag tittar alltid på bilen ut- och invändigt innan jag lämnar in den och när jag hämtar den på verkstaden. Anledningen till detta är att jag vet att någon annan kommer att

- sitta i min bil när jag inte är där
- köra min bil utan att jag är där
- montera och demontera och slita i paneler, plastdetaljer, klips, mm i min bil och kanske även montera loss dörrar etc.
- öppna och stänga dörrarna ett flertal gånger
- med mera, med mera

Med andra ord; Det är betydligt större risk att någonting går sönder, repas, bucklas, etc. på min bil om jag lämnar in den på verkstaden än om jag ställer den på ICA-parkeringen i 10 minuter. Dessutom vet jag precis vem jag ska skylla på om det har hänt något med bilen medan den var inlämnad på verkstaden. Detta har jag ju ingen aning om på ICA-parkeringen. På alla ställen jag lämnat in den för service/felsökning (tyvärr oftast hos Bilia) har området varit inhängnat, är det då inte Bilia som har ansvaret för bilen?
Det alla skall veta är att om Jag som mekaniker gör ett märke eller 1 buckla eller vad det nu än är som händer när jag sitter bakom ratten Det är inget som jag själv får betala

Så varför skall jag inte informera bilägaren och min Chef om det hänt något Jag ser det som en självklarhet att detta skall framföras till den som äger/kör bilen Har själv vid några tillfällen tex skruvmejsel i dörrpanel;Tryckluftslang sprack och for runt som en galning bankade 2 ggr i sidan på en bil Det är bara att förklara Det är inget som man gör avsiktligt utan ren otur och dom jag har pratat med när det hänt saker uppskattar ofta uppriktigheten av verkstaden
Förstår självklart att man som bilägare tycker detta är tråkigt men vi är alla människor och så länge det är så så händer det oavsiktliga saker

Om inte så resulterar det just i sådant här eftersnack och vad jag vet så är det väl ingen normalt funtad som gillar att få sin bil skadad

Det man kan önska är att alla som "råkar " åsamka annat fordon någon skada har tillräcklig stake att informera berörd person om vad man gjort
Du talar TYVÄRR inte för alla dina kollegor i branschen. Senast jag lämnade in bilen för utbyte av dörrkontakter fick jag tillbaka bilen med felaktigt tillbakasatta dörrsidor, och dörrhandtag (panelen) med djupa jack och repor i. När jag påtalade detta sa han bara att det var mitt eget fel och att det var jag som orsakat reporna själv (!?). Efter att jag blivit förbannad beställde de en ny panel åt mig och monterade dit dörrsidan på rätt sätt. När jag 1 månad senare själv tog loss dörrsidorna för att montera dit diskanthögtalare i dem visade det sig att Bilia-verkstaden (Bilia i Segeltorp) hade lyckats förstöra samtliga klips som håller dörrsidorna föutom 2 st på vardera dörr (utav undefär 10). Jag gick själv för att köpa nya och det kostade mig 15 kr styck (!) att byta ut dem.

Du är säkert en mycket ordningsam och duktig mekaniker, MEN du tillhör sannerligen inte majoriteten av mekanikerna.
av john.h
#287718
Ja man kan iaf säga att mitt fall rullar vidare.
Jag har nu pratat med volvia,konsument rådgivning Göteborg och M:s jurist.

Bilia har faktiskt ansvar för bilen.det hela hängde på vilken sorts ruta bilen var parkerad i.
Besöksparkering/verkstad parkering.
Nu väntar jag bara på att få reda på vad övervakningsfilmerna visar, om de nu visar något.
Annars kommer jag ha Bila helt ansvariga för skadan och kräva att dom fixar den.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]