Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Nu är det cirka en månad kvar tills min nuvarande försäkring går ut.
Jag har nu en havförsäkring hos Folksam men skall kolla runt lite och se om det ändrat sig och finns någon annan som är billigare.
- Man skall inte bara kolla på priset! Kanske någon säger... Nä precis, det är just därför jag startar denna tråden.

Min fråga är nu. Vilka saker förutom priset är viktiga att kolla upp. Jag kommer ju läsa igenom försäkringsvillkoren innan jag tecknar någon försäkring men jag tänker på vilka saker som brukar skilja sig mellan bolagen och därför kan vara bra att väga in när man jämför.

Finns det tex någon extra fördel med Volvia bara för att det är bundet till märket?

Det kommer troligtvis att bli en havförsäkring men inget bestämt ännu.
Tyvärr är det nog så att man måste veta vilken skada som kommer att drabba en om man ska kunna välja rätt försäkring och bolag. Jag kommer ihåg när det var aktuellt med barnförsäkring då ena bolaget skulle betala ut engångsbelopp vid invaliditet och det andra ersättning för förlorad arbetsförtjänst. Om den ena föräldern då var arbetslös eller liknande fanns ingen arbetsförtjänst att förlora och bolag nr 2 betalade inte ut någonting medan bolag 1 betalade engångsbeloppet. Just detta har kanske inte så mycket med bilförsäkring att göra men visar på hur svårt det är att välja rätt försäkring.
Senast redigerad av 1 LarsBd, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns ett gammalt ordspråk: "I nöden prövas vännen"

Det stämmer otroligt bra när det gäller försäkringsbolag. Det finns två bolag jag inte skulle välja Folkskam och Länsförsäkringar :evil: .
Ett tips kan vara att välja högsta självrisk på vagnskada (helförsäkringen). Det ger en hyfsad procentuell reducering av premien, i synnerhet ”ungdomar” under 24 år får en bra sänkning i kronor räknat.

Mer om vagnskada (vid utbetalning): En fördel hos Volvia är att det inte blir någon höjning av premien i momentet vagnskada när man nått bonusklass 9 och 5 skadefria Volviaår. Vanligtvis så betyder en utbetalning från vagnskada att premien höjs framöver.
Saker att tänka på vid val av försäkring, förutom premiens storlek.

* Man har handlat på ett storcenter, lägger prylarna i bilen och sticker in i en annan butik. Någon knackar rutan och snor prylarna man precis köpt. Prularna man köpt är lösöre och ersätts ur hemförsäkringen. Rutan som blev inknackad går på glasmomentet på delkaskon (halvförsäkringen). Det är två försäkringar, och därmed två olika självrisker. Jag vet inte med andra bolag, men i Folksam blir det en självrisk (den dyrare) om både bilen och hemförsäkringen finns i Folksam.

* Vilka är självriskerna

* Flera försäkringar brukar ge rabatt. Boende och bil ger rabatt på Folksam med idag 10% vardera. Länets i Jämtland ger 20% som mest (vet inte vad som krävs).

* Är man intresserad av tilläggsförsäkringar som assistans, drulle, hyrbil osv... ?

Villkoren för själva försäkringen är dock ganska lika mellan bolagen.
3G släcks

Tackar, jag har samma sim-kort från när[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]

Den grova slangen går ner på någ[…]

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]