Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Har köpt en volvo 855 95:a o har gått 20000 mil för lite över en vecka sedan.
så nu den senaste har jag kört ca 100 mil med den var av 80 mil med last o bagagen ca 45 kg nu känns det som ett Krängninghämmare är slut på den där bak. trodde det var puntering först.
sen har jag en skev bromsskiva fram.
köpte bilen av en bilhandlare (företag) på blocket
Har han krav att laga dom felen??
Vad har han för krav enligt ko?
Den enda garanti han skrev är 1000 mil el 1 år på motor
Eller får jag gå med skägget i brevlådan o laga det själv?? :(
Vill ha mer kött på benen innan jag börjar börjar skälla o gorma mot honnom o att jag har lagen på min sida.
Känner inte till hur det funkar har bara köpt fabriksny bil förut.
är inte helt säker men tror det finns något i ovan nämnda lag om 3 mån trafiksäkerhetsgaranti, mao sådant som besiktningen skulle slå ner på.
bromsskivan faller väl inom den ramen men är osäker på krängningshämmare.

Men som phantom skrev, läs själv och ring sedan säljaren
brukar inte bli bra om man går ut agressivt utan fråga först om hur det ligger till med garantier trots att du läst och vet.
är det en ärlig handlare så tar han problemen utan bråk.

Claes
Har nu haft kontakt med med den bilhandlaren men han vägrade att åtgärda felet på vibrationer i framvagnen när jag bromsade. i varudeklarationen så hade han skrivit (N) normalt men jag anser inte det är normalt.
har haft kontakt med några verkstäder o även dom påtalade att bromsskivan är skev.

har haft konsumentvägledare o hon gav mig tips att jag skulle göra en ebk enskildbromskontroll sen även skriva ett rek brev till honnom o hänvisa till konsumentlagen.
han kan tydligen inte den för han var inte svensk.
o hävisade att jag kommer gå vidare med detta fall ko o Arn.
så vi får se vad som händer i denna saga

e det nån annan som har bra tips?? :P
tullaren skrev:Har nu haft kontakt med med den bilhandlaren men han vägrade att åtgärda felet på vibrationer i framvagnen när jag bromsade. i varudeklarationen så hade han skrivit (N) normalt men jag anser inte det är normalt.
har haft kontakt med några verkstäder o även dom påtalade att bromsskivan är skev.

har haft konsumentvägledare o hon gav mig tips att jag skulle göra en ebk enskildbromskontroll sen även skriva ett rek brev till honnom o hänvisa till konsumentlagen.
han kan tydligen inte den för han var inte svensk.
o hävisade att jag kommer gå vidare med detta fall ko o Arn.
så vi får se vad som händer i denna saga

e det nån annan som har bra tips?? :P
Har nu skrivit ett personligt brev till honnom o har skickat rek kuvär i till honnon så jag har tid at han ska svara inom 2 veckor.
tog även kontakt med arn o där hade han ett fall som har inte hade följt fast kunden fick rätt.
vill han inte åtgärda dettta nu så ska jag försöka att stoppa honom i olika anonssajter samt att gå till lokal media m,m.
går jag till arn så kan ta upp till 6 månader innan dom tar upp fallet.
vi får se vad som händer

Vad är det för bil???

3G släcks

Tackar, jag har samma sim-kort från när[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]

Den grova slangen går ner på någ[…]