Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adde34
Hej
Har haft inbrott i garaget och blev av med 4 st kompletta 18" sommarhjul, 2 helt nya sommar däck, tygmattor, och bilbateriladdare. Hittat kvitto på sommar hjul bara som jag betalat närmare 12000:- för och skickat med bilder på övriga grejer. Nu är det så att jag bara får 4100:- för sommar hjul och det på rekvisition som jag ska handla på Volvo. För de pengarna kan man inte ens köpa 2 st. 16" hjul. Andra grejer får jag ingeting för enligt de för att försäkringen inte täcker
" extra utrustning". Vet ej vad ska jag göra. Konsumentverket kan inte hjälpa mig säger de. Någon som vet hur ska jag driva det här vidare. Tack
av Lövet
Det övriga bör täckas av hemförsäkringen. Ersättningen kommer dock bli låg pga åldersavdrag.
Användarvisningsbild
av CarMan
det hjälper inte att ta nått annat försäkringsbolag i detta exempel.

hemförsäkring täcker inte bilens saker & bilförsäkringen täcker bara den uppsättning hjul som inte för årstiden är monterad på bilen (har du fler omgångar hjul är dessa oförsäkrade)
har man stöldbegärliga saker så täcks inte dessa alls. dyra fälgar ska med andra ord specialförsäkras. på samma sätt så får man 0:- för en tv eller dvd som blir stulet ur ett vind eller källar föråd. den ska helt enkelt inte förvaras där.

den bästa lösningen brukar vara att ha hjulen på ett däckhotell
Användarvisningsbild
av adde34
Jo , det kan man säga men länsförsäkringar är mycket bättre för de har helt andra vilkor. Får vänta till september att byta försäkringbolag. För Volvia vill jag inte veta längre för att de går via IF färsäkringar och de är de värsta som finns. Det funkar jättebra medan du betalar in din försäkring , men sen när det händer nåt får man inte ett skit. Jävla idioter.
Loner skrev:
adde34 skrev:Får vänta till september att byta försäkringbolag..
Du kan ju alltid ställ av bilen, och på sätt få annullera och byta f-bolag.

/L
Det är inga som helst problem att byta FB oavsett om bilen är påställd eller inte.
Om du nu väljer att ha IF istället för Volvia så anmäl bara på IF's hemsida att du vill teckna försäkring hos IF.
Dom kommer i sin tur kontakta Volvia om att ett försäkringsbyte skett.

Dock kanske du bör vänta tills allting är utrett ang. inbrottet...
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu är inte jag någon expert på bilförsäkringar men jag tycker det låter rätt så självklart att saker som inte är i bilen / monterade på bilen inte ska gå på bilförsäkringen.
Hade jag haft dem hemma i förrådet och inte fått det på hemförsäkringen så hade jag däremot blivit mäkta förbannad.
Lär ta och lusläsa mitt försäkringsavtal och se om jag behöver teckna någon tilläggsförsäkring.

Är det en garagelänga du har eller är det ett eget garage på egen tomt? Vilka har du hemförsäkringen hos? Säger dom nej med motiveringen att bilförsäkringen ska täcka saker som inte sitter på bilen för stunden?

/Anders
3G släcks

Tackar, jag har samma sim-kort från när[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]

Den grova slangen går ner på någ[…]

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]