Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jon
Bild

Så ser min bil ut efter att någon kört på den vid en parkering i kärra här i Göteborg. Ingen lapp, ingenting för att göra rätt för sig.

Parkeringsskador går via trafikförsäkringsföreningen. Och skadebesiktigaren trodde att det blir en förhöjd självrisk då vi inte har några vittnen förutom vi själva som vet att bilen var oskadad när vi köpte den ny från fabrik, och därför också kunde se skillnaden redan samma dag som skadan skedde. Andra vittnen känner vi inte till några, ingen har sagt något i alla fall.

Men på bilden så ser ni skadan, dörren är också intryckt vilket inte syns så bra på bilden. Bilen är nu på verkstad för att få en ny dörr och en hel del lack. Men det kommer då troligtvis kosta 6000 i självrisk. Tycker ni bilden ser ut som något annat än en parkeringsskada? Har ni några bra argument för mig att ta till mot volvia? För att få den vanliga självrisken på 2000?

Edit: Fixade större bild.

tack,
jon
Användarvisningsbild
av alex960
finns inte ord att säga för vad man tycker om oärliga människor som inte tar sitt ansvar...
av Psyko
Det är svårt att avgöra om det är en parkeringsskada eller skada orsakad av dig.
Tyvärr är det nog så att många utnyttjar möjligheten med Parkeringsskadans lägre självrisk
och för detta får vi allihop lida.

Hjälper det om du gör en Polisanmälan tro ?
Kan det gå att få igenom som en Parkeringsskada då eller
måste det finnas vittnen ?
Användarvisningsbild
av Severin
Så här såg min ut efter samma sak som du har råkat ut för och det va inga problem för mig att få det på den vanliga vagnskadeförsäkringen men eftersom den va på 3000 så då struntade jag i det och lämnade den till en kille som riktar plåt, nedan ser du hur det vart

Tycker det va knepigt att du hade så högt som 6000kr

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Severin
Brainy skrev:Sewe: Jag gissar att det beror på att han nyttjar vagnskadegaratin istället för en vagnskadeförsäkring.
Ok då e jag me, tack för infon :-)-)
Användarvisningsbild
av Jon
Det går via trafikförsäkringsföreningen mig veteligen.

En från volvia skulle kolla bilen och göra en bedömning, om det såg ut som en självklar parkeringsskada eller ej. Den högre självrisken blir när det inte går att avgöra om det är ärlig parkeringsskada eller ej. Men det drabbar inte min bonus eller så utan går via trafikskadeföreningen.

Dörren ska bytas och halva bilen lackas om, sen får vi se om de lyckas på första försöket utan tydliga gränser på lacken också. Vad bedömningen blir återstår att se. Men jag hade hellre köpt en ny dator för pengarna.
Användarvisningsbild
av Jon
Eller så är det just det att den inte godkänns som parkeringsskada och då går på vagnskadan?
av Lövet
Jon skrev:Bild

Så ser min bil ut efter att någon kört på den vid en parkering i kärra här i Göteborg. Ingen lapp, ingenting för att göra rätt för sig.
Tolka inte det här som ett anklagande utan se det istället som att jag är inspektör från trafikförsäkringsföreningen: Hur skulle olyckan ha gått till för att orsaka de skadorna på din bil?

Det kan ju inte vara den andra bilens motorhuv som orsakat skador i den höjden och så många andra sätt att köra på någon finns ju inte. Man kan ju inte krocka med sidan in i din bil. Man ser tydligt att det är skrapmärken i längsled på sidan på dörren och jag ser inte riktigt hur en annan bil kan orsaka den typen av skador.

Faktum är att det ser exakt ut som en skada som orsakas av att man genar för nära en pelare i ett parkeringsgarage. Min kära mor kom hem en gång med en skada som såg ut exakt som din, och där vet jag till 100% att hon orsakade den själv.
av Psyko
En Lastil alternativt en buss skulle med lätthet kunnat göra denna skada om föraren
missbedömt avståndet och mitt i allt avbrutit svängen.

MEN å andra sidan skulle det lika gärna kunna vara en pelare i ett garage :-)

Det är inte lätt att vara skadereglerare :wink:
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]