Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
#253912
Pang sa det i rutan igår och ett inte litet stenskott var ett faktum i vindrutan......så himla trist. vart vänder man sig bäst och billigast i Malmö-området för att få eländet åtgärdat? Bilen har gått 21000 mil nu så vindrutan är ju en smula blästrad.
Användarvisningsbild
av camaro69
#253944
Åk till Volvoverkstaden och byt ruta.
Har du ett stort stenskott och rutan dessutom är blästrad, så är det ett gyllene tillfälle att skaffa ny ruta.
Användarvisningsbild
av CarMan
#254067
Volvo har ett enastående konsept, har inte det farmgått på alla dessa år?
vad som än händer med bilen & biläganet (alltså alla annat runt att äga en bil) så åker man vill en volvo verksta.

just nu kostar det 0:- i självrisk att få stenskott lagat om det inte går att laga så byter volvo rutan, självriken blir dock lite högre)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#254084
Ja har du försäkring så kvittar det väl var du åker.
Är det bara att laga stenskott så åk till Volvo som CarMan säger.

Men jag tycker det är värt att få hela rutan bytt.
Min var helt blästrad sen fick jag två mindre stenskott på kort tid. Då frågade jag om man kunde få hela rutan bytt och det var inga problem.
av *pettson*
#254103
CarMan skrev:Volvo har ett enastående konsept, har inte det farmgått på alla dessa år?
vad som än händer med bilen & biläganet (alltså alla annat runt att äga en bil) så åker man vill en volvo verksta.

just nu kostar det 0:- i självrisk att få stenskott lagat om det inte går att laga så byter volvo rutan, självriken blir dock lite högre)
Tidigare hade ju bara vissa volvoverkstäder glasmästeri på grund av isocyanaterna, då specialiserade sej dom ställena på just glasmästeri då ombyggnaden för isocyanater kostade flis och var tvunget att tas in nånstans, det gjorde att man bytte mycket rutor och man blev mycket kompetenta. Nu när limmet är isocyanatfritt vid rumstemperatur och även upp till 150grader så vill alla vara med och dela på kakan. Det är intäkter vi pratar om inte kundservice. Hade vi pratat kundservice hade alla volvoverkstäder glasmästeri från början.
För att få montera glas på volvo krävs ENDAST att man gått en kurs. Naturligtvis måste man ha en viss kompetenspoäng för att få deltaga i kursen. (nivå2)
Jag var med och skrev volvos glaskurs VS2803 (2006), både rutreparation (glassweld) och för komplett rutbyte. Tyvärr ändrade man sej hela tiden vad man skulle ha med. En chef gav oss info som skulle vara med och nästa sågade allt och hälften av infon skulle bort, nästa som kikade på det saknade info och det skulle vara som från början. Sen var info fel plötsligt trots den var klippt ur Vida som avtalat, men sen var den inte fel, vi skippade alltihopa, frånsade oss lekstugan och nånannan fick ta över, vet inte hur själva kursen ser ut idag. Dock vet jag ju vilket material som fanns att tillgå och hur direktiven såg ut för utbildningen.
Sorgligt att säga men det krävs mera än två dagars (totalt 10 timmar praktik) kurs för att bli en bra glasmästare även om man använder aldrig så bra lim, utrustning och rutor samt har bra information. Därmed inte sagt att ALLA är dåliga men nog finns det ett stort antal som inte byter så ofta och inte är så säkra ändå trots att man vill påskina det och det gäller inte bara på volvo utan även på dom flesta märken då alla vill tjäna pengar.
Se till att den som byter rutan är KOMPETENT och YRKESVAN oavsett vart bilen lämnas..
Användarvisningsbild
av CarMan
#254143
Nu var det över 10 år sen jag bytte några limade rutor, men det är inte specielt svårt (har aldrig hörtalas om att viss specialiseratsig)

dt jag vet är att försäkringsbolagen idag vill att vi på volvo ska göra rutbytena då glasmästarna ofta tullar för mycke på härdnings tiderna. vi som hanterar bilar dagligen har lättare för att planera in så bilarna hinner härda, vi har plats för bilarn, käner kundera, har hyr / lånbilar m.m.
allt som behövs för att få ha bilen den tiden rutan behöver för att härda (rutan är en del av krockskyddet, airbagarna vilar på rutan när det smäller, rutan får inte lossna!

det finne en rätt mallig reklam film där man byter rutan på en S60, sen när den härdat så fäster man en special ram på rutan så trycker fördelas över hela rutan. efter detta hisat man upp bilen med lyftkran hängande i rutan.

men som sagt så är det inte så svårt att byta ruta rent tekniskt.
värt at veta är ju att de flästa inte går vlvos kurs, utan utbildas internt, man går med o lärsig av nån annan. även de som gått volvo kurs, börjar inte direkt med ett rutbyte själva, men går med o lärsig hur man ska göra av nån erfaren.

sen är det inte så att alla vill vara med o tjäna pengar, helt tvärtom ! många volvo handlare har trott att det är svårt att byta rutor o har inte brutt sig (på samma sätt som mågna inte har egen lack m.m.)
men volvo har tryckt på dom vill att man ska göra allt hoss en volvo återförsäljare, kunderna ska alltid vändasig till återförsäljaren, oavsett vad det handlar om inom bilägandet. Det ska vara enkelt at äga en volvo, på så sett köper man en volvo igen!
volvo gjorde då en enkel film som visar hur man lätt o enkelt byter en ruta på en volvo, efter detta har fler börjat att byta rutor.
kompitens mässigt så är det som vanligt bätre att åka till en märkesverksta, dom har kunskapen om just din bil. vet exakt vad som ska tas bort, vilka klips m.m. som ehöver bytas, alltså väldit liten risk att nåt gåt snett, & om det skula gå fel, så har dom nya delar inom räckhål.

att byta rutor på alla bilmärken & alla deras olika modeller innebär att man garanterat inte har allas reservdelar man råkar alla gånger ut för att få in bilar som man aldrig plockat isär m.m. (en glasmästares huvuduppgift är inte att byta blirutor, det är en bisysla, i lika liten skala (elle mindre) som hoss en volvo handlare, bara det att dom har fler märken o får mindre kunskap om varje märke
av *pettson*
#254224
Mekaniker nivå 3 eller för den delen bilplåslagare nivå2 och genomgången glaskurs gäller för att få peta på bilarna enligt volvos spec ingen annan får utföra jobbet, utförs jobbet av nånannan så görs det alltså mot internreglerna. Det gör det ju inte säkrare det du beskriver. Det snarare understryker det jag säger om osäkerheten. Internutbildar man även om kemiinformationen? Det ingår i samma kurs.
Vad gäller rutbyten innan nya limmet kom så fick ingen utföra byten av 2k limmade rutor, om man inte hade isocyanatisolerad arbetsplats, med andra ord isolerad arbetsplats med undertryck på (kraftiga fläktar som suger undertryck på arbetsplatsen så inte cyanaterna sprider sej utanför arbetsplatsen). Dom som utfört det ändå har brutit mot både arbetsmiljölagen och i princip varenda hälsolag samt då utsatt sina arbetskamrater. Naturligtvis gällde dom kraven även på vanliga glasmästerier, inte bara på volvo.
Nu är det ju så att det finns glasmästare som endast sysslar med bilglas för sitt leverne. Där är glasmästeri typ fönsterglas och altaner med mera en bisyssla inget annat. Alltså tvärtom mot vad du säger. I övrigt får även dom all information från fabrikanten via sina *informationsböcker* dom behöver alltså inte gissa och bryta för att upptäcka. Vad gäller tider, tiden som volvo har satt är att rutan ska vara monterad med varmt lim inom 10 minuter samt att parkera bilen på ett jämnt underlag i minst 3 timmar. Temperaturen får lägst vara +5 C vid härdningen, annars måste värme tillföras. Samma regler som alla andra har för samma lim med andra ord :wink:
I övrigt är det helt korrekt att volvo trycker på att man ska göra allt hos dom. Dock är inte tanken att det bara är enkelt för kunderna, det är inte ens första tanken. Att tjäna pengar vill alla göra. Men alla gör det inte under förespegling att det är för *kundens bästa*.
Användarvisningsbild
av CarMan
#254237
Ja man internutbildar bland anat rut byten. vi pratar inte om att internutbold astronauter eller liknande.
det är inte svårare än man inte kan byta kamrem på alla bilar, bara för att man gått 3 års utbildning på gymnasiet. Man behöveer lite hjälp & tips, samt kanske läsa instruktionerna för just denna motor.

det är lite insnöat att tro att man lärsig allt bara man går en kurs, man lärsig absolut mäst på praktik!
Användarvisningsbild
av Nexus
#254297
i det stora hela handlar det ju om att volvo ska kunna erbjuda kunden allt på en volvoverkstad.

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]