Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Pelle
Hej !
Ja är huvet dumt så...

Jag lämnade in bilen för service och i och med att termostaten verkar "läka" och har börjat ge allt för låg motortemp vid normal motorvägsfart nu när det blivit kallare ute så bad jag dem byta den också.

Dum som man va så frågade jag INTE om prisuppgift på detta utan blev glad att slippa detta jobb också då jag inte har ett bra garage att meka i nu när det blivit kallare ute. Och i rimlighetens namn så borde det ju inte ta så lång tid resonerade jag..

Tala om chock när jag hämtade ut bilen och skulle betala: Temostatbytet gick på nästan 1500 kr!! (Bara för arbetet)

Det blev en diskussion om priset och jag skall åter till dem för att diskutera rimligheten i prissättningen.

Någon med verkstadskänning här som kan kommentera detta.. Har de läst på fel "åtgärd" och kikat på priserna för byte av vattenpump eller ngt annat ?? Eller är verkligen det normalt enligt Volvos "prislistor"med runt nästan 1500 i arbetskostnad för termostatbytet ??

I alla fall bilen är en S60 2,4T -01:a (om det nu är någon vänlig själ som har koll på läget)

Och vad har man lärt sig av detta: Gör ALLT själv.. och om man inte kan/vill : Fråga ALLTID vad det kostar innan...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu vet jag inte hur krångligt det är att byta termostat på en s60.
Men som en jämförelse så betalade jag lite drygt 500 kr för att byta en bromssköld på Volvo (Ahlbersbil i Ljungby).
För att byta bromssköld på min så måste man ta bort hjulet, bromsok, bromsskiva, navet och slutligen bromsskölden. Detta arbetet borde ju vara lite mer jobb med än att byta termostat tycker jag.
Så har du verkligen betalat 1500 i bara arbetskostnad för bara termostatbytet så tycker jag i alla fall att det är jäkligt mycket.
Användarvisningsbild
av camaro69
Vad kostade termostaten?

1 500 sek låter svettigt för bara arbetet. Men det är lite "pul" att byta termostat. Det är inte som förr, att bara lätta på locket.
Användarvisningsbild
av CarMan
du är luddig i vad du menar !
Du skriver arbetskostnad, men jag tror priset även innehåller 1 termostar inklusive packning & 1 liter konsentrerad glykol.
arbetet är, för utom skruva bort o dit termostaten, även tappnng & fyllninganav kylvätnska , samt blandning av glykol med vatten. sen så ska det varmköras/luftas o kolla täthet & om det blir rätt temp på motorn.
av Marbas
En skälig arbetskostnad borde ligga runt 300:-/h, vilket betyder att arbetet i så fall 5h! Även om man räknar med en arbetskostnad på 500:-/h så blir det rätt lång arbetstid - 3h.

Men det är som CarMan säger, kanske lite oklart vad som ingår i kostnaden, om material ingår får man ju ta hänsyn till det, samt att det är lite mer moment i själva bytet än man kanske först tror.
av Tartryffel
Marbas skrev:En skälig arbetskostnad borde ligga runt 300:-/h, vilket betyder att arbetet i så fall 5h! Även om man räknar med en arbetskostnad på 500:-/h så blir det rätt lång arbetstid - 3h.

Men det är som CarMan säger, kanske lite oklart vad som ingår i kostnaden, om material ingår får man ju ta hänsyn till det, samt att det är lite mer moment i själva bytet än man kanske först tror.
Ja det kan du ju bara glömma, 300 kr/h alltså. Prova med dryga tusenlappen, det är vad det kostar på verkstad.
Carman, måste man verkligen tappa ur och fylla i kylvätskan vid termostatbyte? Har för mig att man bara byter den (samt förstås efterkontrollerar att det gav önskad effekt). Isåfall förstår man att tar tar lite tid, annars inte.
Användarvisningsbild
av Guligan
Marbas skrev:En skälig arbetskostnad borde ligga runt 300:-/h, vilket betyder att arbetet i så fall 5h! Även om man räknar med en arbetskostnad på 500:-/h så blir det rätt lång arbetstid - 3h.
Nja, snarare kring 900-1 100 kr per timme är mer troligt att en auktoriserad Volvohandlare debiterar.
av Pelle
Litet förtydligande:
I detta fall är det bara arbetskostnaden som avses + ev. 1 liter glykol då kanske för summa = nästan 1500 kr.
Kostnaden för själva termostaten var separat specad på kvittot.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns 2 olika termostathus, det äldre som sitter på 850 är det lätta tt byta termostat på o då behöver man inte tapa ur kylvätskan, det riner ut en del, som man får fylla på med nytt, samt städa lite. men det går fortare än att tappa ur o fylla på.
men hur mekanikern gör är ju upp till honom. kunden betalar ju samma pris även om det är nån som letar verktyg i en halvtimme...

sen finns de ett nyare termostathus som är vinklat o det gör att man inte komer åt locket utan att ta bort hela termostathuset, här tar det betydligt mycke längre tid att göra bytet !
har du det senare termostathuset så låter priset rimligt, her du det tidiga utförander så är priset lite högt.

Timdebetering finns igentilgen inte på volvo verkstäder, så ma istälet kör med fasta priser !
men om man ska prata timdebetering så ligger det normalt på 700-1400 :- o pratar men indragna pengar/ arbetstimme så ligger det på 400-900:- (krona/ arbetstimme, detta är alltså den faktiska kostnaden, när all dötid är inräknad)
en normal mekaniker kostar i omkostnader ca 250-350:-/ timme (förtjänsten blir alltså 50-550:-/timme) detta låtar kanske mycke, men då har vi inte räknat abonemang & investeringar som tillkomer.

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]