Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Korny
Hej.
Hämtade ut min Volvo V70 D5 AWD -08 i slutet av december och efter en månad upptäckte jag att motorn gick ojämt vid vissa tillfällen, jag har lämnat i den några gånger men pga att Bilia inte kunnat erbjuda mig en likvärdig lånebil så har jag varit "tvungen" att hämta ut bilen utan att dom kunnat bekräfta att felet är åtgärdat. Bilia har konstaterat att motorn inte går som den ska men dom, i samverkan med Volvo Personvagnar i Göteborg har inte lyckats lösa problemen.
Jag börjar nu tröttna på att ha min nya bil stående på verkstan hela tiden, även om jag själv fixat en "andrabil" så jag tar mig till jobbet så är inte detta vad jag betalade för.

Är det någon som vet vilka krav jag kan ställa på Bilia/återförsäljaren i den situation jag befinner mig i?

Dom har erbjudit mig lånebil några gånger, men med 2 små barn+stolar som ska få plats och sen flyttas mellan olika lånebilar beroende på hur dessa är uppbokade så fixade jag bil själv genom en släkting - kändes enklast så. Sen ställde försäljaren upp och lånade ut sin "egen/demobil" i helgen när vi skulle ställa upp husvagnen, så visst försöker dom men hur länge ska man behöva stå ut med detta???

Mvh David
Man skall inte alls behöva stå ut med detta någon längre period.

Bilen har ju varit inlämnad ett flertal gånger för samma sak. Tag kontakt med den ansvarige och informera om att du har för avsikt att häva köpet.
Du har den rättigheten/möjligheten enligt konsumentköpslagen då säljaren inte har lyckats att avhjälpa felet.
Samma fel 2-3 gånger under en kort period räcker.

För att få 100% korrekt information kontakta kommunens konsumentrådgivare eller kommunjuristen.

Håll reda på alla papper, kvitton och för bok, på vilka du talar med i reparationsärendet. Dokumentation är viktigt i liknande ärenden.
(Vissa tror att en glappande käft hjälper, men har motsatt effekt)
Man ska inte behöva stå ut med vad som helst på en ny bil.

Kör på.
Användarvisningsbild
av Korny
Har varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare och hon bekräftade att jag har 3 vägar att gå vidare med detta:

1.Nån form av ersättning från Bilia/Volvo och då accepterar jag att detta fel inte åtgärdas och jag behåller bilen.

2.Jag reklamerar bilen som en defekt vara och får pengar tillbaka, MEN jag får ett saftigt avdrag för den nytta jag haft av bilen.

3.Jag reklamerar bilen och får en likvärdig bil tillbaka (hur stor en den chansen...)

Jag funderar dock på ett eget alternativ:

Bilia fixar min bil och för att jag "står ut" med att min bil står på verkstaden och jag själv står får "lånebil" så bjuder dom på 1:a servicen.
Blir ju en intern kostnad på Biliaverkstaden så jag hoppas att dom nappar på detta, vad tror ni? Bör jag sikta högre lr lägre i ersättningsanspråk?

Mvh David
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tycker du skall kräva att gå i stort sett skadeslös ur det hela. Du skall helt enkelt ha lånebil hela tiden dom inte löser problemet. Får dom ingen ordning på det relativt omgående så skall du kräva att häva köpet, med enbart minimala avdrag för nyttan du haft av din bil. Har du haft problem redan efter någon månad och lämnat in den ganska omgående så har du inte haft så stor nytta av den i alla fall...
Får dom ordning på felet inom rimlig tid, och du får lånebil hela tiden tills dess, så tycker jag fortfarande att du skall be att få servicen betald. För du har troligen fått offra både fri- och arbetstid och egna pengar för att få till det.. Det skall dom stå för i den mån det är rimliga krav.

/Thomas

Att få behålla bilen med felet oåtgärdat låter som en riktigt dålig ide, även om du får kompensation, är det fel så kanske det förvärras.
Punkt 3 är iaf en omöjlighet, eftersom det är en princip från Volvos sida. Inte ens den person som var med på Plus med över 60 fel på sina nya XC70 fick en ny bil, vilket var vad han begärde.
matfo362 skrev:Punkt 3 är iaf en omöjlighet, eftersom det är en princip från Volvos sida. Inte ens den person som var med på Plus med över 60 fel på sina nya XC70 fick en ny bil, vilket var vad han begärde.
Hur vet du att det är en princip från Volvos sida?

Då måste jag vara unik som lyckats häva ett köp av Volvobil.

(Det blev dags för ett tredje motorbyte efter 900 mil. Första motorn hade ett gjutfel i blocket och pissade kylvätska. Andra motorn som sattes i, var fel modell. Bad om kompensation för allt strul då bildjävulen bott på verkstad i 4 månader. Men nekades detta. Blev då förbannad och skrev ihop ett brev på över 20 sidor med kopior och dokument som styrkte mina samtal, datum och klockslag, med vilken verkstadspersonal.
Garanti/reklamationsansvarig lovade bot och bättring samt att bilen skulle fixas. Men ingen kompensation.
Mitt svar: Jag vill häva köpet.
Så blev det. :-)-) )

Fick beställa ny bil med ett mindre prisavdrag för körda mil.
:D
Användarvisningsbild
av Korny
Ska nog knalla in till Bilia på Fredag och se hur dom ställer sig till att ge mig någon kompensation,dom har nu haft bilen sen den 17 mars och i förra veckan hamnade ärendet hos motorfabriken i Skövde som nu börjar med ytterligare åtgärder men det känns som det tagit på tok för lång tid.

Va på Bilia idag och förklarade för säljaren att snart drar det ihop sig till semestertider och då SKA jag ha min bil eller en identisk bil, vi e trötta på massa olika lånebilar som inte är i närheten av den bil jag betalat för. Har sa nått i stil med "va bra, då vet jag att situationen måste vara löst tills dess", skulle tippa att han inte gör speciellt mycket åt saken utan hoppas att mekanikerna fixar bilen ?:-/

/David
Vad väntar du på?

Häv köpet.

Du spelar ju bilförsäljaren i handen genom att ge honom ytterligare respit till semestern.

Du är ju skrivkunnig på Forumet. Hur svårt kan det vara? Skriftlig dokumentation är vad som krävs. Ge inte försäljaren mer tid för han struntar högaktningsfullt i dig, för han har ju tjänat sina pengar.
Kan ge mig sjutton på att han skrattar åt dig i fikarummet när du gått därifrån. Om han ens väntar så länge.

Skriv till ansvariga chefer och ARN. Det brukar sätta fart på bristande vilja att lösa "surdegar".
Användarvisningsbild
av Korny
Ska göra en sammanställning i helgen på alla turer kring bilen...

Det som har "strulat till det" ytterligare är att nu har kundansvarige på regionkontoret tagit över ärendet och ger mig daglig detaljerad information på hur ärendet fortskrider, dom fortsätter nu med ytterligare felsökning under Hotline/motorfabriks vägledning.
Idag ska de (på motorfabrik) ta upp ärendet på nått möte där sånna här surdegar avhandlas, jag har framfört några krav till kundansvarige och han ska vidarebefodra dessa.
Ett av kraven jag ställde är att jag om knappt en månad ska ha min eller en identisk fungerande bil i min ägo (som jag sagt till säljaren tidigare).

Jag frågade kundansvarige hur dom ställer sig till kompensation för detta ärende, och han sa att det låter rimligt att jag kompenseras för detta(!), men han tyckte först och främst att vi skulle ta de när/om dom fått ordning på bilen.

Men visst, jag borde kanske inte "gett dom" en månad till på sig men nu e de ju sagt iaf, så jag får stå för det.

Får se vad deras nästa drag blir... Oavsett hur detta slutar så är detta den sista nya Volvo jag beställer, om köpet hävs och jag får pengarna tillbaka så ska de bli ett sant nöje att säga: "Hej då!"

/David

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]