- lör 08 mar 2008, 16:05
#178345
Har en 855:a -97:a.
Besiktade den, och fick nedslag på bägge spindellederna fram, bägge bromsslangarna fram, handbromsen som dels låg på, dels tog för dåligt, och så ABS-lampan som inte fungerade. (Vilket beror på att tidigare ägare klippt kabeln eftersom ABS:en inte fungerade och lampan lyste).
Åker raka vägen från besiktningen till Volvo och får ett pris på åtgärdande av felen, samt felsökning ABS:en. Jag kollade runt lite bland bekanta om någon kände för att vara bilmekaniker en helg för mindre pengar, men så var inte fallet.
Så bilen lämnades in.
Där blev det fel med beställningen av spindellederna. De har beställt länkarmar istället och satt dit dem. Kostade sisådär 2000kr mera. Sedan fick de meka med fakturan och ge lite rabatter så det blev "bara" 750kr dyrare i sluändan. Surt ändå, men OK då, jag har fått länkarmarna bytta till ett bra pris.
ABS:en fick de fram att det var felkod 443 pumpmotor, och vad det skulle kosta att reparera visste ingen. De skulle återkomma...
Idag åker jag in till stormarknaden för att handla. På vägen hem ligger en bil bakom och börjar tuta och blinka. Jag stannar. Mitt högra bakhjul sitter snett. Jag tror att de bara glömt att dra fast bultarna, men de satt fast visade sig. Chansade och åkte hem i lugn takt med ena sidobackspegeln riktad mot hjulet. Det rör sig c:a en centimeter i sidled, men på de tvättbrädesliknande vägarna vi har kunde jag inte känna några vibrationer att tala om i låga hastigheter (30-40km/h).
Jag ser på spåren i snön att hjulet verkligen sitter snett, men alla bultar sitter fast. Min slutsats är att de monterat ihop det hela galet när de bytte handbromsbackarna.
Vågar jag åka in med bilen till Volvo på måndag morgon, eller skall de komma och hämta den? Vad kan de ha glömt, eller är det något nytt fel som uppstått?
Jag är inget vidare mekarkunnig själv, så att hissa upp bilen och börja felsöka bakhjulet själv är inte att tänka på.
Besiktade den, och fick nedslag på bägge spindellederna fram, bägge bromsslangarna fram, handbromsen som dels låg på, dels tog för dåligt, och så ABS-lampan som inte fungerade. (Vilket beror på att tidigare ägare klippt kabeln eftersom ABS:en inte fungerade och lampan lyste).
Åker raka vägen från besiktningen till Volvo och får ett pris på åtgärdande av felen, samt felsökning ABS:en. Jag kollade runt lite bland bekanta om någon kände för att vara bilmekaniker en helg för mindre pengar, men så var inte fallet.
Så bilen lämnades in.
Där blev det fel med beställningen av spindellederna. De har beställt länkarmar istället och satt dit dem. Kostade sisådär 2000kr mera. Sedan fick de meka med fakturan och ge lite rabatter så det blev "bara" 750kr dyrare i sluändan. Surt ändå, men OK då, jag har fått länkarmarna bytta till ett bra pris.
ABS:en fick de fram att det var felkod 443 pumpmotor, och vad det skulle kosta att reparera visste ingen. De skulle återkomma...
Idag åker jag in till stormarknaden för att handla. På vägen hem ligger en bil bakom och börjar tuta och blinka. Jag stannar. Mitt högra bakhjul sitter snett. Jag tror att de bara glömt att dra fast bultarna, men de satt fast visade sig. Chansade och åkte hem i lugn takt med ena sidobackspegeln riktad mot hjulet. Det rör sig c:a en centimeter i sidled, men på de tvättbrädesliknande vägarna vi har kunde jag inte känna några vibrationer att tala om i låga hastigheter (30-40km/h).
Jag ser på spåren i snön att hjulet verkligen sitter snett, men alla bultar sitter fast. Min slutsats är att de monterat ihop det hela galet när de bytte handbromsbackarna.
Vågar jag åka in med bilen till Volvo på måndag morgon, eller skall de komma och hämta den? Vad kan de ha glömt, eller är det något nytt fel som uppstått?
Jag är inget vidare mekarkunnig själv, så att hissa upp bilen och börja felsöka bakhjulet själv är inte att tänka på.