Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo tdi -00
Hej!
Köpt en volvo s70 tdi på volvo -00
kamren bytt vid 24 000 mil vid volvo. Nu vid strax 12 000 mil senare så är remmen trasig och det ser inte billigt ut.
Verkar vara något lager el vattpump som gått sönder.
Den skall alltså bytas vid intervaller på 12 000 mil.
Vilka krav kan jag ställa ang garanti på detta??

MVH / Volvo tdi
Användarvisningsbild
av camaro69
Volvo tdi -00 skrev:Hej!
Köpt en volvo s70 tdi på volvo -00
kamren bytt vid 24 000 mil vid volvo. Nu vid strax 12 000 mil senare så är remmen trasig och det ser inte billigt ut.
Verkar vara något lager el vattpump som gått sönder.
Den skall alltså bytas vid intervaller på 12 000 mil.
Vilka krav kan jag ställa ang garanti på detta??

MVH / Volvo tdi
Verkar inte sannolikt att du skulle kunna utnyttja garanti att gälla vid 36 000 mil.

Många föredrar att byta vattenpump vid kamremsbyte för att slippa från dyra haverier som följd. Har man snålat detta vid dom tidigare kamremsbytena så är det kanske inte så konstigt med ras som följd.
Användarvisningsbild
av Volvo tdi -00
OK
Men min undran är då, är inte det obligatoriskt att byta vattenpumpen också vid kamremsbyte, samt lager osv.?
av DDD
Hej,

Eftersom bilen har rullat många mil samt fordonets ålder gör att du troligen inte kan ställa något krav mot tillverkare, försäkring eller försäjlare av bilen.

Jag tror inte det är obligatorisk att vattenpumpen lager etc byts automatiskt i samband med kamremsbyte utan verkstad kollar dessa komponenterna endast som en extra service.
Användarvisningsbild
av camaro69
Volvo tdi -00 skrev:OK
Men min undran är då, är inte det obligatoriskt att byta vattenpumpen också vid kamremsbyte, samt lager osv.?
Kamremsbyte är ju kamremsbyte. Lager/spännare brukar ingå, men vattenpump får man säga till om separat. En del verkstäder frågar om man skall byta vattenpump, andra inte.

Men många bilägare är snålvargar och byter inte vattenpump. Kostnaden kommer senare när haveriet är ett faktum.
Användarvisningsbild
av Volvo tdi -00
Jag har till mitt förtret förstått det och man kan ju lika gärna anlita billigare verkstäder vid service osv.
Jag har lite tur och det kostar mig max 9 papp när det är klart..
Hos Volvo,, 8 - 30 papp. Nej tack!

Tack för alla svar mina fränder..
Senast redigerad av 1 Volvo tdi -00, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Volvo tdi -00
Skuren vattenpump orsakade det hela.

Ej bytt på 36k mil servad hos Rolf Ericsson bil i falun. :( :?:
Jag fick ingen info om att den "ej" blivit bytt heller.

hade isåfall bytt den direkt när jag köpte bilen och besparat både mig och Rolf Ericsson bil
en massa dåliga koncekvenser, för jag kommer aldrig att serva bilen där..

Blä, va dåligt...

Tack för Svar och lita inte alltid på stämpeln i serviceboken vad gäller garantier och och om det är ok med bilen.. :o
Senast redigerad av 1 Volvo tdi -00, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
Volvo tdi -00 skrev:Skuren vattenpump orsakade det hela.

Ej bytt på 36k mil servad hos Rolf Ericsson bil i falun. :( :?:
Jag fick ingen info om att den "ej" blivit bytt heller.

hade isåfall bytt den direkt när jag köpte bilen och besparat både mig och Rolf Ericsson bil
en massa dåliga koncekvenser, för jag kommer aldrig att serva bilen där..

Blä, va dåligt...

Men nu några tusenlappar senare så går den kanon igen. :-)-)
Tack för Svar och lita inte alltid på stämpeln i serviceboken vad gäller garantier och och om det är ok med bilen.. :o
Och hade dom sagt att dom ville byta en enfelfri vattenpump för 12000 mil sen hade du gnällt över det :roll:
Det är ju alltid lätt att vara efterklok när man har facit i handen
Användarvisningsbild
av Volvo tdi -00
:idea:

Varför då byta felfria spännare rem lager etc. var 12k mil,, men inte vattpumpen som också snurrar på samma rem??
Inget är ju starkare än de svagaste punkten. Som i det här fallet var vattpumpen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Vill minnas att jag skrev något om "snålvargar". :wink:

Bättre att byta vattenpumpen när grejorna ändå är "nere".

Det finns ordspråk om snålheten. Stämmer alldeles utmärkt. :wink:

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]