Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Hej hej

Funderar lite på vad man ska kolla upp när man köper bil privat. Har hört att om bilen är leasad så övergår rest skulden till köparen.... och det är ju inte kul.

När man kollar vägverket och det står "Kredit" är det då leasing eller har säljaren ett vanligt bil lån som inte är avbetalat? om det är billån är det några problem att köpa en sådan bil?
av Addekarlsson
Står det kredit, så är bilen köpt på avbetalning genom bilfirman/finansbolag. Är det leasing, så får inte bilägaren sälja bilen utan leasinggivares godkännande.

Se till att alla skulder är betalda av säljaren innan du skriver på några ägarpapper, annars står du med roliga överraskningar kanske.

Vanligt billån genom banken ser inte du, eftersom vanliga lån inte läggs upp på bilregistret, då dessa lån är 100% personliga och aldrig följer med bilen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av vickan
När jag köpte min gamla bil hade den förra ägaren kvar en skuld på bilen. (Kredit stod även på bilens uppgifter på vv.se)

Då han inte hade pengarna innan han hade sålt bilen lösste vi det smidigt genom att båda gå till banken. Där betalade jag av hans lån, då visste jag att bilen var utan lån och han såg att jag hade betalat. Resten av pengarna fick han cash på samma gång.
av DrEvilBoy
Tack för svaren....

Höll på att åka på en blåsning idag.... tur att jag lyckades hålla huvudet kallt
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS