Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vickan
Hej!

Är en glad ägare av en S40N som jag köpte för inte så värst länge sen hos Bilia Haga Norra. I veckan var det dags för service och givetvis kändes det vettigast att lämna in den hos just Bilia. Sagt och gjort..

Nå, bilen skulle vara klar i torsdags, lämnades in på morgonen (10.00), dick reda på att jag kunde lämna den mellan 9-12, och skulle då vara klar innan 5 på kvällen. Vid 4-tiden ringde en verkstadsarbetare och berättade att "tyvärr din bil blir inte klar idag" okej tänkte jag det gör väl inget jag hämtar den imorgon.

Nästa dag ringde de igen, "ja du, nu är bilen klar - men dina vinterdäck har vi inte kunnat hitta så dom kan vi inte montera". (Att tillägga är att jag skulle få nya vinterdäck till bilen när jag köpte den och de kunde jag hämta senare, allt enligt säljaren och det avtal vi skrev) Och nu finns det tydligen inga vinterdäck??

Bestämde mig för att åka dit och se vad de håller på med. När jag kom dit så bemöttes jag av världens otrevligaste människa. Han gjorde det väldigt klart för mig att han visste inget om någonting och kunde inte hjälpa mig alls. På gränsen till vansinnig tog jag det ändå ganska lugnt och bestämde mig för att prata med en annan servicemedarbetare. Fick ett bra mycket bättre bemötande men fortfarande inga vinterdäck?? Efter en ca halvtimmes prat fram och tillbaka lyckades han dock äntligen få fram några och hittade en meck som kunde montera dom. Puhh tänkte jag.. Allt är väl frid och fröjd nu. Ha ICKE!!

Betalde servicen och gick ut i verkstaden för att hämta bilen, klockan var då 5 över tre och meckarna åker hem 3. Bilen står upphissad och jag går fram till mecken. Till min farsa ser jag en stor djup repa framme i min nylackerade framspoiler. Va sjutton är nu detta??

Påtalar det för mekanikern som håller på med mina däck, och frågar om det var har han som servade bilen, får ett "nej" till svars men han tyckte gott jag kunde gå in och prata med servicekillen istället. Vilket jag verkligen också tycker. Går in och pratar med honom och påtalar vad som har hänt. Först tycker han att jag ska åka upp till IF och anmäla det som en parkeringsskada, "för bilen har ju stått på en allmän parkering" efter lite prat så följer han med ut och tittar på repan. Där inser han att "oj, det här kan ju inte en bil ha gjort och den är ju helt färsk, det sitter fortfarande plastbitar kvar." Han försöker ringa mecken som självklart inte svarar och efter lite mer prat fram och tillbaka så kommer han fram till att det bästa är om hans chef ringer mig på måndag. Nå, inte så mycket mer att göra. Bara att åka hem med en Stor jäkla Ful repa i framspoilerna och ett flyförbanad humör över vad som har hänt.

Hur i hela friden kan den mekanikern (eller vem det nu är) som orsakat skadan fullständigt skitit i att anmäla det och tro att jag inte skulle märka det??? Hur jäkla dumma får de vara? En sak är att råka repa en bil och ta ansvar för det, det är en helt annan sak att repa bilen och försöka mörka det, och sedan använda ett standardsvar "den stod på en allmän parkering".

Det kan väl ändå inte vara så? Om man har lämnat in bilen till en verkstad så är DE väl ändå ansvariga för bilen under den tid den är hos dom?

Hoppas verkligen chefen har något vettigt att komma med. I min värld finns det inget annat än en ny framspoiler lackad, monterad och klar. Så jäkla surt att man blir tvungen att lämna ifrån sig bilen igen och att kötiden säkert är 3 månader..

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort för att snabba upp processen lite?
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag vet inte vad volvo har för policy men att hitta en bra volvo verkstad tycks inte vara lätt. Inte första gången någon blir illa bemött på BILIA. :evil:
De stora Volvo verkstäderna tycks totalt skita i en vanlig privat kund och förlita sig på företagskunder.
Säger inte de är så på alla volvo verkstäder och hoppas det som hände dig var en ren olyckhändelse och att de tar itu med det direkt på måndag.

Du får kanske inte en ny spoiler men ska ha den fixad fort och gå först i kön. Backjobb ska prioriteras först om man vil ha kundens förtroende :!:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag hade en himla massa strul när jag fick en p-skada fixad.
Fusk med lacken och allt jobb som vi kom överens om gjordes inte.

Min tur var att när jag hämtade bilen och skulle reklamera hade alla gått hem, så kvar var bara verkstadschefen, som ursäktade sig med att han inte kunde mycket om biler (ärligt och sant), men han konstaterade snabbt att det inte kunde stå rätt till, och bad mig återkomma på måndag så skulle ha lämna en lapp till skadebesiktaren.

När denna person fick en lapp från sin högste chef, gick allt snabbt och smidigt..

/L
Användarvisningsbild
av Nexus
Loner skrev:
verkstadschefen, som ursäktade sig med att han inte kunde mycket om biler (ärligt och sant),

Hur kan man ha tittel som verkstade chef om man ej kan mycket om bilar :?: Personlingen anser jag att det ska vara en sk verkmästare i kundmottagningen som det är på andra företag. Inte en vanlig kund mottagare :(
Användarvisningsbild
av vickan
Får verkligen hoppas att "chefen" jag ska prata med på måndag går att komma överens med och att han gärna vill skapa lite förtroende genom att snabbt lösa problemet.

Blir arg när jag tänker på vad som hände och ännu argare när jag läser lite här i forumet. Verkar ju vara på tok för många som blir illa bemött av större märkesverkstäder.

Nästa gång blir det Tveklöst en mindre verkstad neråt i lander som, förhoppningsvis, är lite mer mån om sina kunder!!!
Användarvisningsbild
av Phantom
Det är tråkigt när folk blir bemötta på detta viset på en stor märkesverkstad som man hoppas ska ha kunskap och vilja att serva och hjälpa oss :(
Det verkar skilja en del på olika volvoverkstäder, och tidigare ägaren till min bil har haft den på service och reparation både på nämnda volvoverkstad och en annan i närheten. Han blev lika missnöjd med bemötande och reparationer och bytte till en mindre oberoende verkstad.
Jag för min del är mycket nöjd med Bilia Täby där jag servat och gjort vissa jobb/reparationer på mina bilar. Har inte varit några problem...samma kunskap i mottagningen som ute i verkstaden...har jag inte varit nöjd så kommer jag bara in och de åtgärdar problem som ev finns så att jag blir nöjd :) Kanske beror det på min personlige mek på stället, men har hört flera som är nöjda där.
Användarvisningsbild
av vickan
Liten uppdatering!

Bilen var inne på skadebesiktning i fredags och där kom de fram till att en helt ny spoiler fram var det som behövdes (då repan var så djup att det inte bara gick att lacka).

Dock har de inte klarat ut om de ska betala eller inte. Och tills det är klart så står jag där med en stor repa.. :???:

Lite surt...
Användarvisningsbild
av Jensen
Då Bilia är väldigt stora i Sverige så kommer det givetvis innebära att det skrivs en hel del om missnöjda kunder här på forumet, men jag har svårt att tänka mig att en mindre verkstad skulle vara så mycket bättre.

När det gäller skadan på din spoiler så är det jättetråkigt, men att räkna med att nån skall stå redo med checkhäftet så fort en kund ropar att man fått en repa så skulle man inte ha en bra situation.
Det är tyvärr så att står bilen hos Bilia så innebär det inte att det automatiskt skall ersättas av Bilia.
Kan du bevisa att det var mecken som orsakade skadan???
Kan ju likaväl varit nån annan än nån på Bilia som orsakat repan, skall då Bilia stå för det?? eller skall det gå på din försäkring???
Vad hade du gjort om bilen stått på gatan och fått en repa, ja det vet du säkert.

Jag säger inte att det inte var mecken, men man kan inte räkna med att bara få en ersättning hur som helst, Bilia vill säkert kontrollera med dom som varit inblandade på jobbet på din bil innan man betalar för din spoiler.
Användarvisningsbild
av vickan
Jensen skrev:Då Bilia är väldigt stora i Sverige så kommer det givetvis innebära att det skrivs en hel del om missnöjda kunder här på forumet, men jag har svårt att tänka mig att en mindre verkstad skulle vara så mycket bättre.

När det gäller skadan på din spoiler så är det jättetråkigt, men att räkna med att nån skall stå redo med checkhäftet så fort en kund ropar att man fått en repa så skulle man inte ha en bra situation.
Det är tyvärr så att står bilen hos Bilia så innebär det inte att det automatiskt skall ersättas av Bilia.
Kan du bevisa att det var mecken som orsakade skadan???
Kan ju likaväl varit nån annan än nån på Bilia som orsakat repan, skall då Bilia stå för det?? eller skall det gå på din försäkring???
Vad hade du gjort om bilen stått på gatan och fått en repa, ja det vet du säkert.

Jag säger inte att det inte var mecken, men man kan inte räkna med att bara få en ersättning hur som helst, Bilia vill säkert kontrollera med dom som varit inblandade på jobbet på din bil innan man betalar för din spoiler.
Självklart förstår jag vad du menar! Det är alltid lättare att ta till pennan när man är arg än när man är glad! och nej, klart jag Inte kan bevisa att det just var meckan och inte t.ex städerskan som orsakde repan. Orsakan till att jag Vet att det hände hos dom är av den enkla orsaken att spoilerna var precis nylackad, annars hade jag antagligen aldrig märkt det.

Vem som orsakde skadan är egentligen irrelevant, då den uppkom hos dom, när de var ansvariga för bilen. Om den hade stått på gatan eller i ett garage bredvid bara ferraribilar spelar egentligen ingen roll heller, Bilia hade tagit emot bilen och var därför ansvarig för den under tiden.

Vad gäller mindre verkstäder så är min erfarenhet att de oftast (läs INTE alltid utan oftast) kan vara bättre att ha med att göra, då de är mer måna om sitt rykte eftersom det inte är självklart att folk måste serva sin bil där.

Och sist, jag förstår fullständigt att Bilia måste kontrollera hur det gick till och vem som ska betala, det är inte det jag blev arg på från början, det jag blev arg på var att ingen hade mage nog att berätta för mig att de hade råkat repa min bil, olyckor kan hända MEN man kan agera lite smidigare mot kunden när det väl händer :!:

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]