Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Vi hade bara haft vår helt nya volvo hemma några timmar då vi upptäckte att 2 dörrar var omlackade!!! Ringde volvo som låtsades om att de inte visste om den var det eller inte.
Åkte in med bilen till dem o de ringde lackverkstan och kollade och till säljarens förvåning :o så var den det pga transportskada.
Man undrar ju vem som utfärdar beställningen till lackerkstan?
Nu väntar vi på besked om ersättning, men man vet inte riktigt vad man kan kräva. Egentligen en ny bil kanske men det berot ju lite på vilken ekonomisk ersättning man får annars.

Det värsta i detta är inte ett den var omlackad utan att de inte sagt något..Tydligen är det flera kunder som varit in samma vecka med samma problem!!

Man undrar ju hur många som kanske inte är så bilkunniga som blivit lurade på detta sätt och som aldrig upptäckt att de mixtrat med bilen

Är det nån som varit med om nåt liknande?
Mvh
Emma
av Joline
Ja men själva lackningen var bra gjort..Men man ser lackskarven när man tittar närmare.. Men med lite otur så kan det ju börja rosta.. Det känns liksom inte som en ny bil..

Emma
Användarvisningsbild
av camaro69
Vilket lysande förslag att lacka om hela bilen. :wink:

Eller varför inte skrota bilen? :wink: Den är totalt totalt oanvändbar, eller? :wink:
Trodde inte man åkte på/med lacken.
Är det fackmannamässigt utfört är det väl bara att gilla läget.

Kommer du att kräva samma sak om du får ett stort stenskott i lacken på väg hem från bilhandlaren, via vagnskadeförsäkringen?

Det som man kan irriteras av är att man "mörkar" omlackningen. Något "plåster på såren" borde ordnas av en seriös bilhandlare.
av matzen10
camaro69 skrev:Vilket lysande förslag att lacka om hela bilen. :wink:

Eller varför inte skrota bilen? :wink: Den är totalt totalt oanvändbar, eller? :wink:

Kommer du att kräva samma sak om du får ett stort stenskott i lacken på väg hem från bilhandlaren, via vagnskadeförsäkringen?

Det som man kan irriteras av är att man "mörkar" omlackningen. Något "plåster på såren" borde ordnas av en seriös bilhandlare.
Jamen, det är väl SJÄLVKLART att det inte ska vara nyansskillnad på olika plåtar PÅ EN HELT NY BIL!!

M V H
---> Matz
av anp
matzen10 skrev:

Jamen, det är väl SJÄLVKLART att det inte ska vara nyansskillnad på olika plåtar PÅ EN HELT NY BIL!!

M V H
---> Matz
Nu var det väl en lackskarv som märktes av, och inte nyansskillnad?
Frågan jag ställer mig är hur tydlig är lackskarven?

Naturligtvis skall en ny bil vara i skick som en ny bil vid leverans om inte annat avtalats och prisjusterats. Men frågan är hur tydlig "skadan" är, och hur mycket perfektion man kan kräva som bilköpare?
av Joline
Nyansskillnaden är väldigt diskret.Självklart blir det ju aldrig samma färg till 100 prc men det är väldigt bra gjort. Lackskarven syns ganska bra om man tittar just där men ska tillägga att lackningen är väldigt proffsigt gjord.

Som svar på ovan tillägg: självklart så kör man inte med lacken men som alla vet, köper man en NY bil så ska den inte vara omlackad!!! och specciellt inte utan att informera kunden!!! Tror inte du skulle tyckt det var så kul själv!

//Emma
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack! Köper jag en bil för 300papp eller vad nu Emma betalt för sin så anser inte jag att denna typ av fel får förekomma, spelar ingen roll hur bra lackeraren är, att en enstaka del är omlackad går alltid att se för ett tränat öga. Jag hade gråtit blod om jag var i hennes sits.
camaro69 skrev: Trodde inte man åkte på/med lacken.
Trodde inte man åkte på/med lacken? huh? vad har det med saken att göra? De hade hellre fått byta en länkarmsinfästning som har betydligt större möjlighet att inte märkas för mig som kund och/eller någon annan.

Tydligen är det ju inte fackmannamässigt utfört om lackskarven syns trots att hon inte kan se någon nyansskillnad. Oavsett vilket så brukar det bara synas mer och mer ju äldre bilen blir och jag skulle personligen undvika att köpa en beg.bil där det syns att dörren är omlackad. Därav att jag tycker att det minsta dom borde göra är att lacka om hela bilen så det inte syns!
camaro69 skrev: Kommer du att kräva samma sak om du får ett stort stenskott i lacken på väg hem från bilhandlaren, via vagnskadeförsäkringen?
Nej det hade jag inte, precis som jag inte hade krävt det om du smällt in i min förardörr på vägen hem. Men det är en jädra skillnad! Att du smäller in i min dörr eller jag får ett stenskott osv har hänt i min försorg efter att jag kvitterat ut bilen.
Enligt KKL så ansvarar handlaren för bilen tills dess att jag hämtat den (=övertagit risken) om jag inte hämtar ut den för sent och risken därigenom har övergått på mig.
Är bilen då i ett skick när den lämnar fabriken och är i handlarens försorg så ska den vara i samma skick när den kommer till mig, det är den inte om den skadats i transporten. Är olyckan ändå framme så kräver jag självklart inte en ny bil, däremot att det inte ska märkas!

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Funk
Eftersom t.ex bakluckor på kombivagnar, softnose och lister inte lackas tillsammans med karosserna på några vagnar så kan man undra hur känsliga vi är för nyansskillnader med dagens nya lacker. Det är inte många som ser det...

Dock skall man givetvis inte se skarvar på en ny bil...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Funk skrev:Eftersom t.ex bakluckor på kombivagnar, softnose och lister inte lackas tillsammans med karosserna på några vagnar så kan man undra hur känsliga vi är för nyansskillnader med dagens nya lacker. Det är inte många som ser det...

Dock skall man givetvis inte se skarvar på en ny bil...

/Thomas
Det lackas på fabrik och lackas med samma blandning om det inte lackas väldigt långt senare vilket inte är troligt.

mvh
Anders

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]