Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Zitez
Hej, jag har nyss fått körkort och funderar på att köpa en Volvo 855 T5 -96...
MEN, eftersom jag är såpass ung, hur mycket kommer jag att behöva betala i försäkring? Jag kommer troligtvis att täckna halvförsäkring..

Är det stor skillnad mot om jag skulle försäkra en vanlig 855 s, eller se...

/Robin
av olson
Fråga lite olika försäkringsbolag
Användarvisningsbild
av uno83
Kostnaden beror även mycket på var du bor. Enklast är om du tar reg-nummer från en T5 (t.ex. från en annons) och går in och gör prisförfrågan på de olika försäkringsbolagens hemsidor.
av Addekarlsson
Flyttar till avdelningen för försäkringar...

En 850 T5 till en ung kille, räkna med många tusenlappar. :wink:
Gör som ovanstående säger, kolla premie på hemsidor.

Mvh/ Adde
av Kena
Halvförsäkring är väl kanske inte att rekommendera, hur kul är det när du krockat/kört på ett djur etc. och sitter kanske med ett lån som ska betalas och bilen på skroten.
av anp
Kena skrev:Halvförsäkring är väl kanske inte att rekommendera, hur kul är det när du krockat/kört på ett djur etc. och sitter kanske med ett lån som ska betalas och bilen på skroten.
Djurkollision kan väl kombineras med halvförsäkring har jag för mig?

I övrigt ställer jag mig också lite frågande till valet av halvförsäkring, bättre då att köpa en bil man har råd med.
Användarvisningsbild
av Loner
Ja dom står ganska bra i kurs ändå dom där, så helfsk bör man nog ha..
Kan nämna att jag tog en hund med min 850, och bara det kostade 37000 + moms att repa, bilen värderades då till 44000...

/L
Senast redigerad av 1 Loner, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
O.B.S skriv ej försäkringen på mor eller far då kan ersättning utebli alldeles!!! vid skada
av anp
NORDIC MAN skrev:O.B.S skriv ej försäkringen på mor eller far då kan ersättning utebli alldeles!!! vid skada
Nja, bor man på samma adress är det tydligen tillåtet om jag fattat det hela rätt.
Men inget jag rekomenderar eller stöder.
Användarvisningsbild
av Loner
Avråder skarpt från sånnna lösningar, i tveksamma fall kan bolagen gå ganska långt i sina efterforskingar på vem som egentligen brukat bilen.

Kollat vem som betalt bensin, hur bilen betalats, vart den brukar parkeras osv...

/L
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]