Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Droppar ett litet tips bara för nya Volvoägare som vill byta ägare på VOC.

Ringde Bilia Haga Norra för att kolla hur jag får access till VOC tjänster, deras besked var att jag bara besöker dom så löser dom det direkt så fort ägarbytet gått igenom (köpt privat). Byte av ägare i VOC är hos Bilia Haga Norra kostnadsfritt.
Tänkte att jag även passar på att ringa den lokala verkstaden, Bilia Strängnäs, den ligger närmare och det är alltid trevligt att sponsra lokala företag. Där var beskedet att ett byte av ägare kostar 495:-
Jag berättade att det låter konstigt då en annan butik gör detta gratis, men hon sa att det är den kostnaden dom tar ut.

Intressant hur samma kedja tar ut olika kostnad.
Då Haga Norra inte tar ut något så gissar jag att Volvo inte tar ut någon avgift för att göra bytet och att Bilia i Strängnäs försöker tjäna några kronor för jobbet.

Att man ska besöka butiken är självklart då det är en frågan om tillgång och det finns ju även en informationssäkerhetsaspekt att ta hänsyn till.

Nu vet jag ifallafall vilken verkstad jag INTE kommer lämna in min första Volvo till när det är dags för service, Bilia i Strängnäs.
En del bilhandlare tänker inte längre än näsan räcker! Nu kommer dom att gå miste om en ny kund, dig. Jag hade också gjort som dig och kört till en handlare som man känner är resonabla.

När jag sålde min XC60 så gick den utomlands. Där ställdes inte bilen om till nya ägaren. Språket i alla inställningar ändrades till landets språk.

Men jag hade fortfarande tillgång till bilen, låsa, låsa upp, starta värmare, starta bilen, köra rutorna, se var bilen befann sig och det där som man kan fjärrstyra. Gissa om det kliade i fingrarna. :-D Jag gick in till min Volvohandlare och undrade om dom kunde ta bort min tillgång till bilen. Det gjorde dom gratis, så visst finns det bra handlare. :-D
Det finns absolut bra handlare, utmaningen är bara att hitta dom :-)
Därför det är bra med forum där man kan dela med sig lite.

Men en intressant parantes i det hela är att när jag ringde Haga Norra och berättade att jag hade köpt en bil och numera är ägare så kollade han upp status.
När han såg att jag stod som ägare på bilen och att VOC var reggad på den gamla så tog han direkt bort access från den gamla ägaren utan att jag sa något. Gissar att det är något som kanske Volvo uppmanar ÅF att göra och det låter helt rimligt.
@Lobocut

Misstänkte att det var något sådant. Inget fel i att ha olika prissättning, kan förstå att det är något billigare på landsbygden där man kanske har lägre löner och lokalhyra.
Just i detta fallet så känns det lite fult att ta ut en sådan stor engångsumma då Volvo sannolikt inte tar betalt.
En del av mig tänkte nästan Volvo betalade auktoriserade ÅF för att göra deras jobb. Det handlar ju om informationssäkerhet och Volvo vill nog inte ha bad press för att ha läckt data.
Sen känns byte av ägare lite gammalmodigt, det borde kunna göras enklare med t.ex. BankID. Samtidigt så levereras ju tjänsten globalt och det är många länder som ligger långt efter sverige med smarta tjänster såsom Freja och BankID.

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]