Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag äger en ganska lågmilad (ca 9000 mil) Volvo v60 som snart blir 11 år gammal. Det är dags för service i slutet av februari 2025. Hur diskuterar ni med lite äldre bilar? ÄR det värt att fortfarande serva på Volvo? Jag lär inte få någon assistans försäkring denna gång, eftersom bilen då är knappt 11år (uttagen 20140401). Det lär väl knappast finnas mjukvaruuppdateringar för en 11år gammal bil?!

Är en Volvo stämpel i service boken värd mer än t ex en Mekonomen stämpel? Känns mer som att det är viktigt att hålla serviceintervallerna och att service verkligen görs. Finns det nåt annat man kan mista genom att inte serva hos Volvo?

Jag tänkte väl kolla lite priser och skiljer det inte många kronor mellan Volvo och te x Mekonomen eller Autoexperten, så kanske det blir Volvo i alla fall. Men hur diskuterar ni andra med lite äldre bilar?

/Matte
Har du någon annan verkstad i närheten som du litar på finns det i min värld väldigt liten anledning att välja Volvoverkstad på en äldre bil.

Jag serverar mina två Volvo av årsmodell 2017 på Volvoverkstad. Det är enklast så, och kompetensen brukar vara hyfsad. Jag vill i alla fall intala mig det...
Precis som ovan(servade hos auk.verkstad tills min passerat 11år, där maskinskadeförsäkring inte gäller också) har tur att jag har 2 lokala verkstad (inom <8min) som kan göra jobbet. Jag fixar material och jag betalar arbetskostnad. sparar minst 1200-2000+ beroende på vad som skall servas. Kör bilen tills den skrotas.
@fjohan82, Ja faktiskt, inte ovanligt är Mekonomen eller Oves allbilverkstad ibland dyrare. Dock verkar Volvo ÅF ta hutlöst för vissa tillägg om man så önskar som bromsjobb med mera. Sen har jag fått priser från olika Volvo ÅF som diffat så pass att jag skulle kunnat ta ledigigt utan betalning och köra iväg en bit ut på landet för att låta den ÅF serva :)
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]