Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Volvo Selekt innehåller en återköpsgaranti. Några egentliga garantivillkor verkar dock inte finnas, utan det enda som finns är följande lösliga och icke-juridiska beskrivning på hemsidan:

”När du köper en Volvo Selekt-bil så ingår alltid 30 dagars bytesrätt. Det innebär att du inom 30 dagar från att din levererats, har möjlighet att byta till en annan Selekt-certifierad bil hos samma Volvohandlare.

Din Volvohandlare gör då en bedömning av kostnaderna för att återställa bilen till ursprungligt skick. Det kan handla om kostnader för tvätt, puts, demontering av eventuella tillbehör och så vidare. Om bilen har körts onormalt många mil kan även en milkostnad tillkomma. Vid ett finansieringsavtal för bilköpet kan det också tillkomma en administrativ kostnad för att bryta avtalet och teckna ett nytt.”

Man frågar sig vad som är ”onormalt” många mil, under vilka förutsättningar det ”kan” tillkomma en milkostnad och vad kostnaden i så fall uppgår till. Såvitt man kan begripa kan Volvo säga att onormalt många mil är fler än två och att milkostnaden uppgår till 1 000 kr. I så fall är det en garanti helt utan värde och innehåll.

Enligt god marknadsföringssed får ordet "garanti" bara användas om det innebär en fördel för konsumenten utöver de rättigheter som konsumenten har enligt lag, men någon sådan fördel finns inte nödvändigtvis här. Skräp av Volvo alltså.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det mesta hade väl täckts av konsumentköplagens ändå så är väl inte så generöst men vissa eletronikfel är väl lättare att få på garantin
av Mamel
s6025t skrev: fre 12 jul 2024, 19:34 Garantin gäller i 24 månader eller 3000 mil den ska motsvara nybilsgarantin i villkor.
Vid återköp inom 30 dagar så finns det en gräns för hur många mil man kör det är väl för att inte missbruka det o köra flera 100 mil på en månad o åka de milen gratis.
https://www.volvocarretail.se/bilar/volvo/volvo-selekt
Visst är det så, men min poäng är att man får lov att specificera vad som är onormalt många mil och hur milkostnaden ska beräknas, för att man ska få kalla det för garanti. Konsumentverket skulle ha slagit ner på det.

I övriga delar är det inget fel på Selekt.

Hej! Finns det någon logisk anledning f&o[…]

@Steffe3 , Jösses, min MY14 kan jag nog v&a[…]

..När jag tänker efter nu så har[…]

Solgardin bakdörrar

Får kolla vidare med ÅF