Derank skrev: ↑sön 14 jan 2024, 21:53
Det var ett jäkla klent batteri tycker jag, inget jag skulle vilja ha i volvon vid 25minus.
Jag har haft 60Ah i mina Volvo sedan 70-talet. Så jag vet att det fungerar, även vid -20°. Nu gäller detta en Subaru XV e-motion AWD -21 med från början ett 45Ah batteri som (enligt generalagenten) inte var bra. Så jag tycker det är ett stort batteri. Denna bil är en "Mild-Hybrid med start/stopp funktion så den har 2 st batterier, det batteri som nu bytts ut är startbatteriet. Det anväds som ett" vanligt" batteri på en "vanlig" bil, det andra batteriet är för start/stopp funktionen när motorn blivit varm. Det är på 48Ah. Så det motsvarade ju (på ett ungefär) 90Ah batteri på en start/stopp bil med bara ett batteri. Nu har den c:a 110Ah. Det tycker jag inte är så lite.
Grannen har en Volvo XC70 -16 diesel med start/stopp funktion han har "bara" 80Ah. Det batteriet byttes i höstas, då började start/stopp fungera igen. Det hade det inte gjort på länge....