Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har råkat skrapa en bil på parkeringen när jag körde hyrbil. Hyrbilen hade försäkring med självrisk som jag betalade. Jag hyrde bilen helt separat från mitt bilägande (ingen försäkringshyra alltså).

Min fråga är följande:

Kommer det här att påverka försäkringspremie och mina skadefria år för bil som jag äger och har försäkring för. Har försäkring hos Volvia.

MVH
trigor
Va? Nej men så är det väl inte när man går på hyrfirmans försäkring. Du har väl inte utnyttjat din bilförsäkring något och då ska den inte påverkas.
Du kan inte ha bilförsäkring på en bil du inte äger så jag är väldigt skeptisk till att bilförsäkringen påverkas
Jag funderar på om hyrfirman gjort nån fuling och tagit det på den som hyrs försäkring?!
Eftersom man inte behöver ha en egen bil och en försäkring när man hyr en bil bör det ju inte heller påverka det egna ägandet, om nu inte något gått lite märkligt till.
Om vi säger att jag har två likadana bilar försäkrade i två olika bolag men sedan vållar en olika i ena bilen så jag behöver nyttja min försäkring, tappar jag mina skadefria år/bonusklass eller båda hos båda bolagen då? I sådana fall kan jag förstå om man som försäkringstagare får en dyrare försäkring, eller utebliven rabatt, även om själva försäkringarna är samma som förut.
För er information så får försäkringsbolag inte spara olycksinformation längre än 18 månader enligt PUL. Det är inget de talar högt om. Effekten av det är att om du byter bolag den tiden så är du tillbaka på 0 så att säga i gamla bolaget efter 18 mån. FB frågar bara efter olyckor sista året vid försäkring numera - kolla deras online priskalkylatorer. Så länge man inte krockat sista året påverkas premien i princip ingenting...
Nej så är det inte. Inte hos Volvia i allafall. Vi har ett torskar bonusar på den ena bilen p.g.a att sambon blev påkörd av en stolpe i garaget... (hon kom från höger så egentligen borde vi hållits skuldfria!) ;)

Det har inte påverkat bonusen/skadefria åren på den andra Volvon jag har hos Volvia.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]