Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Cracked
Hej. Jag är ny på detta forum och känns inte som jag placerat denna tråd rätt men hoppas att någon moderator kan lägga den bättre placerad.

Jag funderar att privatleasa en bil då det för mig är en bekvämlighet som jag är beredd att betala lite extra för.
Känner att jag inte vill låsa upp kapital på ett bilköp och hellre har en fast månadskostnad där service och allt ingår.
Är mycket väl medveten om att detta inte är det bästa ur en ekonomisk synvinkel och att plånboken hade mått bättre av att köpa en 5 år gammal bil men som sagt så betalar jag gärna lite för bekvämligheten.

Jag är en person som åker ca 1000-1.500 mil per år uppdelat på:
Till/från jobbet: Ca 200 ggr, 1 mil tur och retur = 200 mil
Besök till affärer, handla osv, övrigt - Ca 3-4 mil i veckan = Ca 200 mil
Weekends och övriga semesterresor i Sverige + två resor till Tyskland per år = Ca 800 mil

Jag bor i stan, så jag är egentligen inte i behov av CC men gillar utseendet och eftersom jag en gång körde sönder ett tråg så uppskattar jag en behaglig färd även på gropiga vägar och om prisskillnaden inte är så stor kommer jag gå efter en CC modell.

Det viktigaste för mig är att bilen drar relativt lite, max ca 0.5 per mil. Det är dötråkigt att tanka.. :!:

Har testkört en D2 och den känns lite väl slö så jag är inne mest på en D3:a just nu då D4an är en hel del dyrare.
Frågan är om jag kommer ångra mig om jag tar en V40?

Eftersom jag inte alltid litar på att säljare talar 100% sanning skulle jag gärna vilja ha lite åsiker på just V40 och V60 och då CC modellerna.
Jag är ensamstående så utrymmesmässigt fungerar V40 men gillar att kunna lasta, därför föredrar jag V60.

V60 CC D3 kostar 3.995kr i månaden i grundutförande, sen får man lägga till extra vid D4, dragkrok(?) osv.
V60 CC D3 kostar lite mindre, ca 3.500kr i månaden i grundutförande.

Min budget är 4.500kr per månad (vilket är ca 18-25%) av min inkomst beroende på övertid och jag får ju mer tillbehör/roligare bil om jag köper en V40. Den stora frågan är, kommer jag ångra mig med en sån liten bil och är det för mycket av min inkomst som jag lägger på en bil?

Skulle som sagt gärna ta emot åsikter på båda bilarna och om detta är en dum idé och jag istället bör köpa en äldre XC70 och låsa upp kapital på ca 30.000kr i ett lån (räknat på ett 150.000kr köp) men då istället behöva lösa allt detta med service och om något går sönder finns risken att det blir dyrt.

Som jag förstått är det inte heller nya VEA dieseln på AWD V60 CC?
Sen, är det bäst med Tvärställd 4-cyl eller Tvärställd 5-cyl? Förlåt för okunnigheten.
V40 kan man få med nya VEA? Fast då utan AWD om jag förstått det rätt?

Tacksam för svar och råd.
av Cracked
Om det blir en V40 så blir det D4, då den enligt uppgifter ska dra 0.38 i stan, 0.30 landsväg och 0.33 blandad vilket är otroligt bra. Det jag är orolig över är att jag kommer ångra mig pga hur mycket den kan lasta och dra. :/
Användarvisningsbild
av Perra83
V40 har en lasttröskel vilket är tråkigt. Vi hade en C30 i några år men där var kanske största nackdelen att den inte hade några bakdörrar. Lasta kan man göra hyggligt i alla fall när man fäller fram bakre ryggstöden. Ska du sen ha dragkrog då hyr du väl släp när du kör grejer?
Jag gillar V60 för vi har hundar och hus med allt vad det innebär. V60 CC ser biffig ut. V40 är lite snällare.

Mitt råd är att du lånar hem en bil i taget över en helg. Det ska ju kännas rätt när du beställer en bil.
av Lövet
Varken V40 eller V60 kommer dra 0,4, inte en chans. Räkna med 50% mer, minst. Det fuskas oerhört i bränsledeklarationen.

Kommer du ha barn eller passagerare bak regelbundet? I så fall skulle jag säga att V40 är för liten. Tänk på att fundera ett par år framåt också, det är inte lätt att komma ur ett privatleasingkontrakt i förtid om du skulle behöva större bil.
Användarvisningsbild
av Derank
Perra83 skrev:V40 har en lasttröskel vilket är tråkigt. Vi hade en C30 i några år men där var kanske största nackdelen att den inte hade några bakdörrar. Lasta kan man göra hyggligt i alla fall när man fäller fram bakre ryggstöden. Ska du sen ha dragkrog då hyr du väl släp när du kör grejer?
Jag gillar V60 för vi har hundar och hus med allt vad det innebär. V60 CC ser biffig ut. V40 är lite snällare.

Mitt råd är att du lånar hem en bil i taget över en helg. Det ska ju kännas rätt när du beställer en bil.
Glöm de där siffrorna, räkna med dubbelt upp, minst.
av Cracked
Tack för svar.

Jag kommer inte ha barn inom den närmsta tiden, dock kanske hämta syskonbarn då och då.
Ska ner och testa och klämma lite, man får ju lite mer extrautrustad bil om jag tar V40 som sagt, ska man extrautrusta V60 CC är man snabbt uppe i 6.000kr i månaden vilket är för mycket.

Vill max lägga 20-25% av disponibla inkomsten som är 20-23.000 efter skatt så ca 5.000kr.
Får återkomma hit till forumet när jag fått lite prisförslag så får ni hjälpa mig vidare. :)
av Mwi
Cracked skrev:Vill max lägga 20-25% av disponibla inkomsten som är 20-23.000 efter skatt så ca 5.000kr.
Får återkomma hit till forumet när jag fått lite prisförslag så får ni hjälpa mig vidare. :)
Om du är beredd att lägga 5000:-/månad för en bil så är det 60,000:-/år samtidigt som du bara kör 1000-1500 mil/år, det blir ganska dyra mil.
Ett alternativ är kanske att göra ett avtal med en biluthyrare om ett pris till dina långturer, övriga resor kan du göra med taxi eller kollektivtrafiken, tror att du får ganska mycket för 60,000/år.
Nästa alternativ är att köpa en bil för 150,000 och skrota den efter 3 år det kostar 50,000/år, då har du 10,000/år till service, reparationer, försäkring och så vidare då har du samma kostnad som att leasa en bil.
Troligtvis behöver du inte skrota bilen efter 3 år så att köpa en 150,000 bil kommer bli betydligt billigare.
av Cracked
Mwi skrev:
Cracked skrev:Vill max lägga 20-25% av disponibla inkomsten som är 20-23.000 efter skatt så ca 5.000kr.
Om du är beredd att lägga 5000:-/månad för en bil så är det 60,000:-/år samtidigt som du bara kör 1000-1500 mil/år, det blir ganska dyra mil.
Ett alternativ är kanske att göra ett avtal med en biluthyrare om ett pris till dina långturer, övriga resor kan du göra med taxi eller kollektivtrafiken, tror att du får ganska mycket för 60,000/år.
Nästa alternativ är att köpa en bil för 150,000 och skrota den efter 3 år det kostar 50,000/år, då har du 10,000/år till service, reparationer, försäkring och så vidare då har du samma kostnad som att leasa en bil.
Troligtvis behöver du inte skrota bilen efter 3 år så att köpa en 150,000 bil kommer bli betydligt billigare.
Fast den där jämförelsen haltar lite eftersom jag inte har pengar att köpa en bil kontant.
Först och främst blir det nog inte 5.000kr i månaden, utan närmare 4.000kr i månaden för privatleasing.
V60 CC kostar 3.995kr just nu, fri service 3 år + försäkringar 3 år.
V40 CC landar nog kring 3.500kr så säg 4.500kr för V60 CC med lite extra, 4.000kr för V40 CC med lite extra.

Skulle jag köpa en XC70 för 150.000kr nu låser jag upp minst 30.000kr av mitt kapital som kan investeras på annat håll.
Sen lån på 120.000kr avbetalning på 3 år = Ca 3.500kr i månaden.
Sen är jag under 30 och aldrig tidigare haft försäkring på bil i mitt namn = dyr försäkring som annars ingår vid leasing, säg minst 500kr i månaden för mig om jag ska ha helförsäkring om det ens räcker?
Sen lägga till all service på det, eftersom det är en begagnad bil kan alla möjliga fel hända som jag måste ordna. Risk?

Dock äger jag ju bilen efter 3 år men den lär ha gått ner en bra bit i värde.
Månadskostnaden blir om man slår ut det högre än privatleasingen men då med fördel att jag äger bilen om 3 år men då får man också hoppas att bilen håller utan att dyra saker går sönder.

Vid privatleasing får jag en helt ny bil, som jag inte behöver tänka på service m.m vilket för mig är en bekvämlighetsfaktor.
Har läst att det blivit väldigt populärt att leasa bil i dagens samhälle, var lite anti-leasing förut men fått upp ögonen lite mer för det på senare år.
av AndersLa
Jag satt i samma situation och valde leasing på nästa bil (levereras snart, ca 3800 kr/mån inkl service & försäkring). Jag har annars också dyr försäkring trots noll skador, se nedan.

För mig ser det ut ungefär såhär på nuvarande V50 (köpt 4 år gammal för 130k) efter 2.5 år:
Värdeminskning 2000kr/mån
Försäkring 1000kr/mån
Service 300 kr/mån
Reparationer 400 kr/mån (tack vare maskinskadeförsäkring, hade varit mycket mer annars)
Däck 200 kr/mån

Totalt 3900 kr/mån exkl drivmedel, besiktning, skatt etc.

Dvs i princip samma kostnad som att leasa en helt ny bil (VW Touran i det här fallet)
Ställ dig frågan om du tycker att en ny bil är värt 20-25% av disponibel inkomst. Jag har bara betalat så mycket för en bil när jag var student och levde på studiemedel -- och då var det långt ifrån en ny bil jag hade då. För mig och min fru utgör bilkostnaden mindre än 10% av vår disponibla inkomst.

Om du tycker att det är värt priset så ta den bil du vill ha. Om jag var ensam hade jag valt V40 CC. Större delen av Europa klarar sig utmärkt med en golf-klass bil.

Men det är trots allt du som ska ha bilen. Eftersom en ny bil inte hör till livets "måsten" så tycker jag att du ska ta den du vill ha om du väljer att lägga så pass mycket av din inkomst på en ny bil. Det är betydligt roligare att betala för något du vill ha...

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]