Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av CPM
Hur ser priserna hos Tanka ut på olika håll? Här i Hallsberg var det häromdagen 13:08 (- 10 öre kortrabatt) för en liter diesel hos Tanka. Hos Ingo ett kvarter bort kostade diesel 12:42. 50 öre litern gör 25 kr på en normaltankning.

Jag ringde f.ö. Tankas telefon 020-959698 (Stor klisterlapp på pumpen) och påtalade att man nästan alltid var märkbart dyrare. Rösten i telefonen morrade ilsket att jag inte kunde få pengar tillbaka på det sättet - men det bad jag ju aldrig om. Däremot tyckte jag att man kunde anpassa sig till den lokala prisnivån. (Jag undrar vad för folk som ringer det där numret. Rösten verkade beredd på Gnällbältets värsta surgubbe. :mrgreen: )

P.
av Schmoyoho
Inte helt bekant med just ingo eller särskilt mycket med diesel heller, bensinmässigt kan priset skilja mellan t.ex tanka och vissa lågprisstationer. Tanka har väl som alla ställen 5% etanol inblandat i sin 95-oktaniga soppa medan vissa lågprisställen har 10% och därför lägre literpris. Dieseln kan väl skilja en del i kvalitet om jag minns rätt från hela mankemanget med igensatta bränslefilter med diesel från vissa mackar för något år sedan?

Edit: Så här står det även på tanka.se: "Lokala prisvariationer kan förekomma. Zontillägg varierar med avståndet mellan station och drivmedelsdepå.". Kan ju förklara några öre iallafall. Dieselpriset med volvokort enligt hemsidan är f.n 12,78.
Användarvisningsbild
av Perra83
På Tanka (Rejmes) här i stan brukar priset med Volvokort ligga på samma nivå som "lågpris obemannad station" håller. Statoil är lite dyrare. Förövrigt bara Statoil som har 98 oktan här.
av Tilly
Schmoyoho skrev:Tanka har väl som alla ställen 5% etanol inblandat i sin 95-oktaniga soppa medan vissa lågprisställen har 10% och därför lägre literpris.
Är det verkligen någon som säljer bensin med 10% etanolinblandning? Jag har bara hört prat om att det eventuellt skulle införas men aldrig hört något konkret.
av andersuw
Såvitt jag vet säljs inte E10 (10 procent etanol) i Sverige. Det har varit tal om att det skall införas men låg popularitet på de marknader där det införts (t.ex. Tyskland och Finland) har gjort att man valt att vänta i Sverige.
av Rådlös
Helt rätt! Det säljs ingen E10 i Sverige. Det har varit på gång flera gånger men hittills alltid dragits tillbaka i sista stund. Både sittande regeringar och bil- och bränslebranschens lobbyister har varit dom "skyldiga" till detta.

För den historiskt intresserade kan jag berätta att det såldes E10 i början på nittiotalet, men bara på ostkusten, ungefär. Men när vi gick med i EU fick vi (Sverige) sluta med det. I EU skall bensin se ut på ett visst sätt. Det gavs inga undantag eller dispenser då. Något annorlunda i dag. Vi skall inte prata politik här, men det skulle förmodligen gå att införa E10 redan i morgon om man vill?
Användarvisningsbild
av Vojje
visst kan man införa E10. Förutsatt att man röjer ny odlingsmark, med de konsekvenser det medför.
Det finns nog andra anledningar än bränslets popularitet i Tyskland och Finland som håller tillbaka ett sådant beslut.
Användarvisningsbild
av keroan
Mccartney skrev:Jag brukar tanka när Tanka har happy hour:)
Då tjänar man hiskeliga pengar, speciellt om man kör några km för att ta sig dit också... :mrgreen:

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]