Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av alyzzer
Hej!

Jag köpte en 940 för 8000 för några veckor sedan. Skatten skulle betalas i maj och jag köpte den 8 maj. Dock gick lite saker sönder på hem vägen och jag tänkte att det var bäst att ställa av den, Nu när allt är fixat och jag ska ställa på den blir jag tvingen att betala skatten på 2500. Vilket inte är jätte kul när hela bilen kostade 8000 och han hade den plikten på sig från början.

Kan jag göra något åt saken? Jag frågade innan köpet om den skulle hålla till stockholm, han sa absolut inga problem i princip och både servot läckte och remskivan skruvade ut sig. Kan jag hota något med det? För jag frågade vänligt om han kunde betala en andel av skatten vilket bara ignorerades.

Har ni några andra tips?

Mvh Vincent
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är det privatköp så får du nog vackert betala, speciellt på en bil i den prisklassen.
Håller med stefan här, säljarens ansvar upphörde mer eller mindre direkt du körde ifrån gården...

Det är alltid dumt att köpa en påställd bil mitt i skattemånaden, det blir ofta knas med vem som ska betala och vem som ska få tillbaka.
Det absolut dummaste man kan göra är att genomföra ett köp där säljaren t ex säger "jag betalar skatten sen, det är lugnt" eller liknande...
av Schmoyoho
Jag köpte också en bil i mitten av maj månad, förra året. I slutet av juni får jag ett brev hem där det står att min bil belagts med användningsförbud och att om jag inte betalar innestående skatt plus förseningsavgift på 100 kr före månadsskiftet juni-juli så går ärendet till indrivning (om jag minns rätt, kanske var ytterligare en månads användningsförbud?).

Jag krävde inte honom på pengarna eftersom han var en bra säljare och i övrigt hjälpsam vid affären men det var ju ändå tråkigt liksom. Vad jag förstår är det väl han som får stå för skatten om bilen inte ställs av? Nackdelen är väl att du som köpt bilen inte får köra den förrän han betalat den, antingen via dig eller genom indrivning.
av andersuw
@alyzzer

Tycker det låter väldigt märkligt att förre ägaren fått tillbaka skattepengarna om det är du som gjort avställningen. Enligt transportstyrelsen är det den person som är registrerad som ägare när avställningen görs som skall ha pengarna. Och om du inte var registrerad ägare när du ställde av bilen borde transportstyrelsen rimligen inte ha gått med på att ställa av den. Så frågan är om transportstyrelsen gjort något fel här. I så fall är det av dem du skall ha pengar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... kyldighet/

Den du köpte bilen av har förstås inte betett sig juste. Men det lär ju vara svårt att klämma honom på några pengar om du inte kan visa att han talat osanning eller undanhållit central information om bilen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Jag köpte också en bil i mitten av maj månad, förra året. I slutet av juni får jag ett brev hem där det står att min bil belagts med användningsförbud och att om jag inte betalar innestående skatt plus förseningsavgift på 100 kr före månadsskiftet juni-juli så går ärendet till indrivning (om jag minns rätt, kanske var ytterligare en månads användningsförbud?).

Jag krävde inte honom på pengarna eftersom han var en bra säljare och i övrigt hjälpsam vid affären men det var ju ändå tråkigt liksom. Vad jag förstår är det väl han som får stå för skatten om bilen inte ställs av? Nackdelen är väl att du som köpt bilen inte får köra den förrän han betalat den, antingen via dig eller genom indrivning.
Vet inte om jag hänger med här. Var alltså bilen påställd när du köpte den men skatten inte betald eller vad? Undrar om man som köpare är skyldig att kontrollera inte bara om bilen är påställd/avställd utan också om skatten verkligen är betald och hur man i så fall kan göra det. Dessutom är väl en lurighet här att en oärlig säljare kan ha bilen skattad och påställd men ställa av den väldigt nära ägarbytet, när köparen redan klarat av sådana kontroller, och då få skatten tillbaka.
av LarsBd
alyzzer eftersom du ställde av bilen innan skatten skulle vara betald (sista maj) så upphörde säljarens skattskyldighet. Du kan därför inte göra någonting åt det hela annat än betala skatten och betrakta det som lärpengar. Nekar säljaren att kompensera dig kan du inte göra någonting för att tvinga honom till detta om inte det framgår av kvitto/kontrakt att annat är överenskommet.
Ställs bilen av samma månad som skatten ska betalas finns det ingen skatt att få tillbaka.
Användarvisningsbild
av lennarte
Den som står som ägare när skattemånade börjar, ska betala skatten om ni inte gjort upp om något annat. Äldsta dottern råkade ut för detta då förre ägaren skickade inbetalningskortet till henne. Efter både "tjöt" och hot fick han så vackert betala. Den som står som ägare den 1-e i månaden ska betala. Hade du inte ställt av den hade han varit tvungen att betala. I detta fallet vet jag faktiskt inte.

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]