Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Bumsen
Vid köpet av min V70, -13, erbjöds jag en "prova på försäkring" hos Länsförsäkringar i 6 mån, till en mycket förmånlig premie. Nu börjar det bli dags att teckna ny försäkring för framtiden.
Funderingen gäller Volvia vs mitt tidigare försäkringsbolag. Villkoren är ganska lika förutom maskinskadedelen. Eftersom jag låter Volvo sköta servicen får jag Volvias maskinskadeförsäkring upp till 15000 mil/8 år. Mitt tidigare bolag har 12000 mil/8 år.
Jag kommer att nå upp till 15000 mil innan bilen blir 8 år.
Premien som skiljer bolagen är 120:-/mån (1440:-/år, och i 4 år tills jag nått 15000 mil blir det 5760:-) till Volvias nackdel. Det är ju en del pengar.
Skulle vara intressant att höra hur andra diskuterat. 5760:- för 3000 mils extra maskinförsäkring. Jag tänker mig att någon större skada inte borde inträffa på bilen innan 15000 mil, eller????
Såhär tänker jag, klarar du en reparation utan att tulla på något i det privata livets bekvämligheter behöver du ingen extra försäkring, o andra sidan så klarar din ekonomi inte en reparation kanske det är rätt ok ränta på volvokortet(?) Äsch kanske är ute och cyklar men en tanke i alla fall
Jag resonerar inet alls egentligen, har haft Volvia i 10år och varit nöjd med dem de gånger jag behövt använda mig av försäkringen, skulle inte ens fundera på att byta för att tjäna 120sek i månaden oavsett.
Derank skrev:Jag resonerar inet alls egentligen, har haft Volvia i 10år och varit nöjd med dem de gånger jag behövt använda mig av försäkringen, skulle inte ens fundera på att byta för att tjäna 120sek i månaden oavsett.
Man får göra som man vill, det är jag helt för. Men de där 120kr/mån är ca 14 500kr extra på 10 år. Vill minnas att det även finns billigare och med samma åtaganden som Volvia hos i alla fall en konkurrent. Antagligen hade jag med varit nöjd med Volvia om jag haft bilen där men har haft LF i ca 8 år och de har skött sig med bravur, snabb handläggningstid, skadenummer samma dag som olyckan och inlämning till Volvo dagen efter för skadebesiktning.

Själv värderar jag en bra person/olycksfallsförsäkring och hemförsäkring, därefter ett bra bilförsäkringsbolag och sedan inget extra som på TV, dator medmera. Även om allt det som folk normalt köper försäkringar på skulle gå sönder idag hos mig skulle jag i det långa loppen ändå tjäna på att inte teckna försäkring på det. Menar inte att sväva ut men i mina ögon är det pengar som kan användas till annat
Jag vill inte ha olika försäkringsbolag på olika saker. Eftersom jag har Volvia, har jag allt annat i Volvia också. Förlåt IF. Jag lät dom se över hela min försäkringsportfölj.
En kompis fick sin V70 påkörd på en parkering för några veckor sen av en smitare. Han har oturen att ha Länsförsäkringar... Dom har efter att sett bilder på skadan fått för sig att det är två skadetillfällen, och då två självrisker 'a 3000kr. Det är det inte och jag även om han har vittnen som kan intyga att den var hel dagen innan eller tidigare samma dag så vägrar dom. Vittnet måste ha varit med när han parkerade..

Suck...
Bild

Dom gnäller på skadan där nere.. Att den skulle vara en separat skada... Men man ser även paralell skada där uppe vid den större skadan som stämmer med den där nere.

Poängen här är i allafall.. Välj inte Länsförsäkringar!
Jag har Länsförsäkringar på min vanliga hemförsäkring men Volvia på bilen sedan väldigt många år. Den stora fördelen med Volvia, som jag ser det, är att skadehanteringen är så smidig. Jag åker till min Volvo ÅF, visar upp skadan och får den godkänd av dem som försäkringsskada, fyller i någon blankett, lämnar in bilen och betalar självrisken när jag hämtar ut den. Aldrig något strul och väldigt lite byråkrati.

Nu har jag som tur är inte haft några försäkringsskador på bra många år. Men vindrutan på min gamla V70 T5 -02 har med tiden blivit vad jag skulle kalla "sliten", d.v.s. fått väldigt många väldigt små stenskott av det slag man normalt inte bryr sig om och som börjar bli besvärande (i starkt motljus) först när de finns nästan överallt. Tanken slog mig för någon månad sedan att detta kanske var något man trots allt kunde ta på glasförsäkringen. Och mycket riktigt: Det gick bra. Inga problem för verkstadspersonalen att godkänna det som en försäkringsskada och bara för mig att lämna in bilen och få rutan bytt för självriskkostnaden (1600 kr).

Sedan har jag för egen del aldrig kunnat konstatera att någon varit billigare på försäkringspremien på min V70 T5 -02. Ibland ringer andra bolag och erbjuder sig att försäkra bilen och jag låter dem alltid räkna på det, mest av nyfikenhet. Det har undantagslöst visat sig att de inte kan slå det pris jag redan betalar. Nu kan det förstås hänga på premien för just denna bil och faktorer som har att göra med vem jag är och var jag bor. Så jag påstår inte att Volvia alltid har lägst premie. Men det finns som jag ser det betydande fördelar i andra hänseenden.
joel80: Jag hade just två separata skador på stötfångaren, en liten som jag orsakat själv, mest på lastskyddet samt en påkörning bakifrån. Inga problem sa de, de byter ju ändå stötfångaren. Alltså byt handläggare, det finns nötter överallt. Men nu börjar det snart låta som valfjäsk för LF från mig :)
av Mwi
andersuw skrev:Jag har Länsförsäkringar på min vanliga hemförsäkring men Volvia på bilen sedan väldigt många år. Den stora fördelen med Volvia, som jag ser det, är att skadehanteringen är så smidig. Jag åker till min Volvo ÅF, visar upp skadan och får den godkänd av dem som försäkringsskada, fyller i någon blankett, lämnar in bilen och betalar självrisken när jag hämtar ut den. Aldrig något strul och väldigt lite byråkrati.
Ett tips eftersom du har 2 bilförsäkringar och 1 hemförsäkring och kanske har du någon ytterligare försäkring, jämför priset på samtliga försäkringar samtidigt på olika bolag de flesta brukar ge en hyfsad rabatt om man samlar alla försäkringarna på ett bolag. Det brukar även finnas andra fördelar med ett bolag exempelvis om du är på semesterresa och får inbrott i bilen, har man samma bolag så blir det bara en självrisk på bil & hemförsäkringen om man behöver använda bägge försäkringarna.
Den här sidan är faktiskt ganska bra att använda för jämförelse av olika försäkringar.
http://www.konsumenternas.se/
Själv har jag Volvia på mina bilar och If till huset, inte billigast men bra villkor med dem jag har jämfört med.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]