Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RWD
Hej,
Har fått ett oväntat bra bud på min bil hos en bilfirma och överväger att sälja till dem då det känns som det blir väldigt smidigt.
Men, är det något speciellt man bör tänka på när man säljer till ett företag.
Ägarbyte, betalning...
av mikebike
Att det är en seriös firma och inte någon "bilförmedlare" som vill ha nycklarna i förväg och sedan betala när bilen är såld.
av Lövet
+1
Se till att de verkligen köper den och inte bara vill förmedla den...
av joelf
Kör samma knep som man själv alltid blir utsatt för,

oj var den avställt jaja så kan det vara,
näää några vinterdäck var det nog inte med.
Motorvärmarsladd och kupefläkt? Ligger inte det i bilen? Då finns det nog inte...
Sätt i ett gammalt batteri och spara det fräscha från bilen.
Slanga spolarvätska
Så dretig som möjligt ska den vara :) Helst ska du ha glömt att svänga förbi tippen påvägen dit.

Skämnt åsido

Har själv sålt till firma det är oerhört tacksamt att slippa laga småfel, tvätta/polera, passa tider för alla märkliga människor som kommer, sen passa tid för de som vill köpa. Sen har man problemet att försöka sälja en lite dyrare bil privat kan vara stort omöjligt då det inte går att låna på privata bilar.
av Lövet
Sålde min Peugeot för 160' med finans via MyMoney. Lite pyssel, men det går.
Användarvisningsbild
av sura56
Sålde min XC90 till en bilfirma som lade ett bud som var mer än jag hade hoppats få.
Mycket enklare än att sälja privat. Dom löste lånet, ägarbytet, och betalade ut resten till mej, allt klart på 10 min.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Bara att hålla med folket.
Får du ett bra bud är det bara att låta bilen gå.
När väl affären är i "hamn" så är bilen deras problem.

Vad det gäller listan med saker man fundera på att följa så brukar det mesta fungera, men
jag märkte själv att detta med vinterdäck kan vara svårt. Hade råkat säga att det fanns
vinterdäck och de ringde faktiskt och tjöta efter dem. Försökte slingra mig, men säljaren
var stenhårt bestämd att de skulle in. Då budet var bra så ville jag inte riskera att han backade affären.

Men jag har inte hört ett ljud om de problem som fanns på bilen som vi inte pratade så mycket om, och bilen var
redigt skiten när jag lämna in den. :twisted:
Senast redigerad av 1 Wolfyswe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Har sålt 1 bil privat på 25år de andra har bytts in och jag kommer nog aldrig mer sälja en bil privat. Jag tycker man får helt ok betalt och orkar inte kludda med blocket för de sista 5-10k och tjaffsa med en massa muppar om varför ditt och datt.

Sedan är det ju hur smidigt som helst, du åker din bil tills den nya kommit, sedan åker man in och byter. Jag skickar alltid med sommar och vinter, jag får ju nya med den nya bilen iaf.
av Malmstroem
Om orsaken att man säljer bilen till en handlare är att slippa en Blocket-försäljning -- varför ska man då behålla däcken?

De torde inte passa den nya bilen i alla fall, så det enda som återstår är en Blocket-försäljning... :shock:
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]