- fre 15 apr 2016, 21:33
#1067741
Hej,
Det här med fälgvibrationer i min S80 är ett evigt problem. Lät en däck- och fälgfirma kolla mina småskakiga sommarhjul. Firman tyckte två av fälgarna kunde vara värda att riktas och gav mig också ett lite lägre totalpris om jag valde lämna in dem före däcksäsongen drog igång. Sagt och gjort, två veckor senare var de klara. Nu 50 mil senare känner jag att vibrationerna är kvar, från ca 80 och därefter olika mycket märkbart i olika farter.
Long story short tänkte jag låta det vara (är nästan mer leds på att försöka fixa än vad jag är på själva vibrationerna) men efter att ha kastat om två fälgar på höger sida av bilen märker jag att jag inte längre har några vibrationer i ratten - däremot samma vibrationer jag förut haft i ratten känns nu från bakvagnen. Det är alltså en fälg som fortfarande är orund och det är en av fälgarna jag lät rikta (finns en markering kvar på insidan).
Så vad säger ni? I vilket fall som helst har jag tänkt påtala att det inte blev bra, men frågan är vad som är skäligt att be om. Jag har svårt att klara mig på tre hjul och att lägga tillbaka dubbdäcken känns olägligt. Jag har en extra, men inte likadan, 18x8"-fälg som jag skulle kunna köra med en kortare tid, men frågan är ju vem som ska betala för att avmontera däcken, montera på denna, avmontera och återmontera på min f.n skeva fälg. Själva omriktningen kanske de däremot får stå för. Självklart är det ju lättast att vända sig till firman men jag ville ändå ha lite åsikter om vad ni tycker är rimligt som sagt. Bara att jag måste åka tillbaka till dem igen känns ju lite tröttsamt, därtill sex mil enkel väg dit x fyra potentiella resor.
Det här med fälgvibrationer i min S80 är ett evigt problem. Lät en däck- och fälgfirma kolla mina småskakiga sommarhjul. Firman tyckte två av fälgarna kunde vara värda att riktas och gav mig också ett lite lägre totalpris om jag valde lämna in dem före däcksäsongen drog igång. Sagt och gjort, två veckor senare var de klara. Nu 50 mil senare känner jag att vibrationerna är kvar, från ca 80 och därefter olika mycket märkbart i olika farter.
Long story short tänkte jag låta det vara (är nästan mer leds på att försöka fixa än vad jag är på själva vibrationerna) men efter att ha kastat om två fälgar på höger sida av bilen märker jag att jag inte längre har några vibrationer i ratten - däremot samma vibrationer jag förut haft i ratten känns nu från bakvagnen. Det är alltså en fälg som fortfarande är orund och det är en av fälgarna jag lät rikta (finns en markering kvar på insidan).
Så vad säger ni? I vilket fall som helst har jag tänkt påtala att det inte blev bra, men frågan är vad som är skäligt att be om. Jag har svårt att klara mig på tre hjul och att lägga tillbaka dubbdäcken känns olägligt. Jag har en extra, men inte likadan, 18x8"-fälg som jag skulle kunna köra med en kortare tid, men frågan är ju vem som ska betala för att avmontera däcken, montera på denna, avmontera och återmontera på min f.n skeva fälg. Själva omriktningen kanske de däremot får stå för. Självklart är det ju lättast att vända sig till firman men jag ville ändå ha lite åsikter om vad ni tycker är rimligt som sagt. Bara att jag måste åka tillbaka till dem igen känns ju lite tröttsamt, därtill sex mil enkel väg dit x fyra potentiella resor.