Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av needforetanol
Har en kär V50 2008, sedan 2009.

Från början har det satt en dragkrok på bilen som väldigt sällan används. Några år sedan tog jag bilen till verkstan pga att det läckte in vatten till bagaget, inte varje gång det regnade, men ofta nog. Teknikern tyckte sig hittat felet, dragkroken är felmonterad. Som bevis hade han hittat skador i bagageluckans nedre kant samt stötfångarens överkant, menade alltså att vagn på kroken skulle fått stötfångaren röra på sig upp/ner. Första rådet var att inte använda kroken alls, och det här har jag kunnat göra eftersom kroken inte används. Verkstadens erbjudande då var montera om allting och fixa skadorna för sådär 40k kronor. Lite dyrt tyckte jag, eftersom kroken inte anväds, som sagt.

Men nu när det blev aktuellt att börja använda kroken, med en trailer för lilla båten, så kom saken upp igen. Och dår är ju frågorna många...

* vems "fel" är en verkstadsmonterad krok efter 7 år?

Skrev om detta till försäkringsbolaget, de tyckte inte detta var en skadehändelse, utan jag skulle ta kontakt med den som sålde bilen till mig. Eftersom de snubbarna var inte trevliga att ha att göra med, tog jag kontakt direkt med bilian som sålt bilen i första hand. Deras säljare var en riktig luring, försökte tipsa mig att anmäla detta som p-plats-skada, att någon nuddat lite kroken som orsakat skadorna. Funkar inte, jag kör inte med lögner. Deras verkstadsnubbe skyllde på tiden som gått, att någon kanske monterad om kroken osv, det kan de inte vara säkra på... Visst, point taken. Jag är ägare nr 3 och kan förstås inte vara säker på allt vad som hände under första 18 månaderna under bilens livstid.

Jag har ju inte svart på vitt, men tror att kroken monterad hos bilia innan den bilen såldes för första gången. Kan jag få detta bekräftat någonstans?

Låt oss anta att så är saken, kan någon (eller någons försäkring) vara ansvarig för detta? Jag vill ha bilen, gärna med kroken, men den ska vara användbar. Jag vill gärna så småningom fixa lackskadan vid bagageluckans kant för att det inte ska rosta sönder helt och hållet.

Är man lekman på sådana här saker är det svårt att lite på någon. Tänker mig att här finns någon som vet hur saken verkligen ska hanteras, finns ni?
av Jäverhammar
Ligger kroken verkligen så nära? Jämfört med andra bilar? Kan det inte läcka från spjällen bakom bakljusen? En kollegas C30 läckte som ett såll från höger bakljus.
Verkstaden hittade som vanligt inget fel trots 4besök för felsökning. Det krävdes att Vi själva började leta efter läckan. Tog oss 10 minuter att identifiera felkällan...
Användarvisningsbild
av joel80
Det enda du har att gå på är om du köpt bilen på en bilfirma och det är mindre än 3 år sen. (Helst mindre än 6 månader då du då inte har bevisbördan).
Man kan då reklamera..
http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/

Det är inte den enklaste prosessen, speciellt inte när det gått mer än 6 månader och bilhandlaren sätter sig på tvären. Man kan då anmäla till ARN, men även om man vinner där är det inte säkert att bilhandlaren följer det om det är "Nisse på hörnet". Alla större brukar dock följa ARNs beslut, och alla som är MRF-ansluten följer ARN.
http://mrf.se/
av Lövet
Försäkringar ersätter "plötsligt uppkomna händelser" detta är inte en sådan sak. Det är egentligen en reklamation men att komma med en sådan efter 7 år funkar inte. Bäst måste ju vara att plocka av kroken och montera den rätt igen. Alternativt köpa en ny på skroten för 1500 spänn.

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]