Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av PernillaH
Hej! Jag är ny på forumet och blev bara medlem för att ställa denna frågan så är säkert i helt fel kategori och hela baletten! Men hopps kunna få hjälp ändå! :)

Jag ska sälja min s60 och har idag pratat med en pappa vara son vill ha bilen, men de är sonen som ska komma och kolla/ köpa bilen imorgon MEN skriva den på sin pappa utan pappans närvaro. Alltså förfalska underskriften! ( pappan kan ej komma ifrån jobbet och de bor i en annan stad)

Vad kan detta bli för påföljder för mig?

Vi har samma bank så kommer se om pengarna kommit över innan jag skriver på papprerna och självklar skickar JAG in papprerna! Men är de något jag missar? Luktar de fuffens?

Med vänlig hälsning, Pernilla
av Lövet
1) Det är olagligt
2) Du kan inte kolla att identiteten stämmer
3) I värsta fall går inte ägarbytet igenom och du blir skyldig att betala samtliga felparkeringar och trängselavgifter som köparen åsamkar

Nummer 3) är relativt sannolik

Överlag finns ingen anledning för dig att hjälpa till med detta. Säg att de får skriva bilen på sonen som sedan får överlåta den till pappan. Om de inte går med på det har de fuffens i kikaren.
av PTV
Ja, vad ska man säga.Det kan tyckas vara hårda ord men blir man medlem på ett bilforum bara för att fråga om det är okey med att förfalska en namnteckning vid en bilaffär då lär man behöva bra mycket hjälp med annat också i livet.Hoppas det går bra ändå. :D
av Alexas
Jag skulle följa lövets råd.

Bilen skrivs på sonen. Därefter får de skriva över den på pappan. Något annat hade jag aldrig gått med på.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet har svarat bra anser jag. Men även om sonen går med på att skriva den på sig hade jag enbart låtit han provköra bilen om man själv följer med, alt. att man tar bild på körkortet samt om denne har en bil med sig håller i den bilens nycklar så länge. Så brukar jag göra ändå om någon vill köpa men här osar det ju lite katt för närvarande i alla fall.

Kan man anta att det är en "billig" S60?
Användarvisningsbild
av Perra83
Då har ja varit brutalt olaglig i alla år. Varför blir man en sämre bilförar för att man är ung? Och inte tusan blev det billigare att försäkra bilar efter att ja fyllt 25år, inte efter 30 heller. Ingen skillnad med eget hus med larmat och låst garage.
Jag förstår mycket väl att någon förälder får stå som ägare.
Det är bara de senaste fem åren som ja har ägt "finbilarna"
Alla andra fordon och skrotbilar och vinterbilar har ja ägt.
Användarvisningsbild
av erikn
Perra83 skrev:Då har ja varit brutalt olaglig i alla år. Varför blir man en sämre bilförar för att man är ung? Och inte tusan blev det billigare att försäkra bilar efter att ja fyllt 25år, inte efter 30 heller. Ingen skillnad med eget hus med larmat och låst garage.
Det är väl inte vem som är ägare sen som det är frågan om, utan om det är OK att förfalska namnteckningen. Sonen får skriva den på sig vid köpet, sedan får hans pappa ta över den.
av PernillaH
Nu är bilen såld och alla papper är rätt och riktigt!:) tack för hjälpen med mitt lilla frågetecken! Ibland behöver man bara bolla en tanke...utan att bli idiotförklarad ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Tråkigt att om kände dig idiotförklarad Pernilla. Det finns ju ett inlägg som var lite fränt. Men jag tror de flesta bara ville få dig att inte gå med på att köparen skulle göra urkundsförfalskning. Du kunde förlora så mycket på det. Fortsätt gärna att "hänga" här, det är ett trevligt forum. :roll:
av specos
För ett antal år sedan köpte jag bil åt en familjemedlem. Hade då en fullmakt från denne. Dock skrev jag givetvis på ägarbytspappret med min namnteckning.

Säger inte emot :-D Tveksam till att fö[…]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]