Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av linnar
V50 1.8F
Jag var på ett ställe och parkerade där i ca 20 minuter.
Bilen gick dit utan problem och utan felmeddelanden men när jag skulle åka därifrån var bilen helt död utom några relän som knäppte lite varstans i bilen. Det låg en Biliaverkstad några hundra meter bort. Sagt och gjort "knödde" vi bilen dit men orkade inte ända fram.
Jag gick in på verkstaden och frågade om de kunde titta på den. De sade att det var ont om tid och de hade några bilar som var lovade till idag. Klockan var ca 14:15. De sade att de kan titta på den innan de går hem för dagen men att bilen kanske måst5e bli kvar till veckan efter då det var Fredag denna dag. En av teknikerna hjälpte till att dra in bilen på parkeringen och jag lämnade nycklarna till honom.

Vid 15:00 kom en av teknikerna till mig och sade att de tittat på bilen och att det var batteriet som gått sönder. Någon cell hade förmodligen släppt. Han bytte batteriet som kostar 1.500kr och vi stod vid kassan. Jag undrade i min tanke vad detta kommer att gå på. Felsökning kanske 1.000kr, byte ytterligare 1.000kr och batteriet på detta är 3.500kr....

Han lade fram fakturan och där stod 1.500kr för batteriet och 13kr för en skruv. Ingen felsökningskostnad eller arbetskostnad.

Det kallar jag service!!!!

EDIT:
Glömde skriva att det var Bilia i Sävedalen Göteborg.
Senast redigerad av 1 linnar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är toknöjd med Bilia i Malmö i alla fall. Har än så länge bara bra att säga om dem, samtliga tre verkstäder. Lite dyra förvisso men har alltid löst det korrekt. (Förutom en liten sak då men den fixade jag snabbt själv då det gick snabbare än att köra tillbaka)

Kul att du fick hjälp och att det löste sig
Användarvisningsbild
av fjohan82
Min erfarenhet är att Bilias verkstäder är bra, god service men galet dyra. Dock är bilförsäljningen ett skämt. Aldrig någon säljare som kommer fram och tar kontakt, som frågar om man behöver hjälp etc. Skillnaden mellan Bilia och tex Upplands motor på denna punkt är ljusår.
På Upplands motor tar säljarna kontakt på ett mycket behagligt sätt. Min upplevelse (som jag dock inte har ytterligare belägg för än iakttagelser på plats) är att Bilia mer satsar på avtas- och företagsförsäljning än privatköp.
av linnar
Jag tror vi mött ett internetfenomen gällande verkstäder och problem med bilar.
Så här tror jag det ligger till:

1. En person får ett fel på bilen
2. Det visar sig att felet kostar 25.000 att laga
3. Killen blir upprörd och "ger igen" på den dyra kostnaden med att posta förtal av verkstaden och i vissa fall om bilen.
4. De som är nöjda ler bara i tysthet och nöjer sig med det.
5. Resultatet blir en snedfördelning i uppfattningen om hur det står till med verkstäder och bilars hållbarhet.

Sanningen:
Alla större märkesverkstäder är måna om sina kunder och delar ofta ut godwill
Dagens bilar, nästan oavsett märke, är väldigt tillförlitliga.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har ofta fått tips och råd från grabbarna på verkstaden (bilia eskilstuna) när de på reservdelar är osäkra på sin sak. Aldrig några problem få hjälp sen måste man ju förstå de är uppbokade med kundbilar.
Och på tal och bilförsäljnings sidan så kan man gå en halv dag utan någon bryr sig. (S)
av SEpaket
Beror helt på anläggning. Bilia Sisjön är ingen vidare anläggning. Försäljningen där är ett rent skämt och verkstan var inte mer än okej. Bilia Nordstan är rejält dåliga och har dålig feeling för service (endast verkstad, ej butik). Och så vidare.

En Biliaanläggning jag kan säga något bra om är den i Kungälv. Hade min S80 inne på service där och han bytte lampor och justerade ljusbilden när han ändå höll på och satte inte ens upp materialet på notan. Det var bra gjort! Där brukar faktiskt säljarna vakna till liv ganska snabbt också när man kliver in i hallen och killarna i butiken är enormt trevliga och bra när man behöver delar. Men så är det väl det, man har såväl Bilia som Bra Bil nere i Göteborg plus Stendahls i Stenungsund att tampas med, samtidigt som man ligger otillgängligt ute i Rollsbo Industriområde. Då måste man jobba lite för kunderna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det handlar ju mycket om vilken tekniker (läs bilmeck) man har eller vilken "gubbe" som står i "kassan"... Jag har dock också god erfarenhet av verkstaden på Bilia sävedalen (så pass att jag faktiskt svängde dit med ett par tårtor i efterhand), men det beror som sagt på vilken meck man har, några lyftar bort från han jag haft att göra med verkade det vara mer lekstuga..

Bilia Kungälv däremot skulle jag aldrig sätta min fot hos igen, maken till inkompetent verkstadspersonal får man nog leta länge efter....

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]