Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av piffy
Har fått reda på att fb inte riktigt betalar ut hela värdet för bilen, utan går efter hur mycket en bil säljs till bilhandlare. Med detta så är det mao inte möjligt att köpa en likvärdig bil hos en bilhandlare med den ersättningen man får då bilhandlarna även de självklart ska tjäna en del...

Så man har egentligen "försäkring" som någon "vi köper din skadade bil om något skulle hända" och baserar det på skicket innan skadan?

?:-/ Man ville ju aldrig sälja bilen, men olyckor (med idioter) kan man alltid bli drabbad av...fungerar försäkringsbolag verkligen på detta viset? Är även andra försäkringsbolag sådana här vid värdeberäkningen? Trodde alltid man utgick från bilens värde på "marknaden" som den faktiskt säljs för :shock:
Senast redigerad av 1 piffy, redigerad totalt 0 gånger.
försäkringsbolagen använder sig av bla blocket och bilvärderinmgssajter. Försäkringsbolagen betalar överlag bra, jag har fått några bilar inlösta och fått mer el minfre överpriser för dom. Och du har rätt till en likvärdig bil, du kan gå till en bilhandlare och plocka ut en likvärdig bil, det är inga problem, det erbjudandet har jag fått varje gång.

Så att försäkringsbolagen inte betalar ut hela summan är skitsnack, det fins en stor anledning till att många gör försäkringsbedrägerier med sina bilar, just pga att de får så bra betalt. Jag fick 12lök en gång för en risig 240 som var värd max 5, Hade en 2,4t v70 MY02 som gått 14000mil som krockades, jag fick ut 84k om jag inte mins fel, värdet låg runt 65 på blocket.
Droopy skrev:försäkringsbolagen använder sig av bla blocket och bilvärderingssajter. Försäkringsbolagen betalar överlag bra, jag har fått några bilar inlösta och fått mer el minfre överpriser för dom. Och du har rätt till en likvärdig bil, du kan gå till en bilhandlare och plocka ut en likvärdig bil, det är inga problem, det erbjudandet har jag fått varje gång.

Så att försäkringsbolagen inte betalar ut hela summan är skitsnack, det fins en stor anledning till att många gör försäkringsbedrägerier med sina bilar, just pga att de får så bra betalt. Jag fick 12lök en gång för en risig 240 som var värd max 5, Hade en 2,4t v70 MY02 som gått 14000mil som krockades, jag fick ut 84k om jag inte mins fel, värdet låg runt 65 på blocket.
*borttaget*

Kan ju inte hitta en sådan bil för 57.. :| De säger att de endast betalar ut kontant ersättning dvs ingen likvärdig bil kan plockas ut så där..
I dina villkor står exakt hur det ska värderas. Generellt brukar det faktiskt stå "likvärdig bil hos bilhandlare".

Får du för liten ersättning ska du överklaga och lägga fram ditt case. Ofta får du tillbaka exakt vilka bilar som din bil jämförts med av bolaget. Går inte detta ihop kan man kräva värdering av värderingsman av sin bil.

Vad var det för motor och utrustingspaket? Tycker faktiskt inte det ser jättesvårt ut att hitta V50 för 58 tusen: http://www.blocket.se/stockholm?q=v50&c ... h&sp=1&cp=
Lövet skrev:I dina villkor står exakt hur det ska värderas. Generellt brukar det faktiskt stå "likvärdig bil hos bilhandlare".

Får du för liten ersättning ska du överklaga och lägga fram ditt case. Ofta får du tillbaka exakt vilka bilar som din bil jämförts med av bolaget. Går inte detta ihop kan man kräva värdering av värderingsman av sin bil.

Vad var det för motor och utrustingspaket? Tycker faktiskt inte det ser jättesvårt ut att hitta V50 för 58 tusen: http://www.blocket.se/stockholm?q=v50&c ... h&sp=1&cp=
Det är ju skillnad på 10 700 och 13 900 mil som du sorterar dem på? Och bilen är tillverkad 2006, inte 2005

Sorterar jag på blocket för att hitta just en med dessa spec får jag upp detta :|

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=v5 ... h&sp=1&cp=

Det är inte svårt att hitta en "volvo", men man vill ju inte hitta vilken skrothög som helst utan en som man skulle kunna lita på för att kunna bränna av minst 5-6000 km ner genom Europa under sommaren (som bilen gjort varje sommar). Bilen brukade alltid genomgå en full inspektion på verkstaden innan varje resa med byte av allt möjligt som kan påverka säkerheten. Så en bil som man inte behöver investera i hur mycket som helst innan avgång är det man söker, sen är ju sånt som kan gå sönder oförutsett inte inräknat självklart.

Inte lätt att hitta vilken bil som helst som man är säker på att bara dra ut med. :cry: sen är bilar som inte blivit väl omhändertagna, saknar vissa funktioner och gått mer osv inte riktigt helt likvärdiga i min värld ??:-/ eller är det fel att se på det så?
Jag tror du ser lite "snävt". Exempelvis lägger du in att bilen skall finnas i Malmöområdet. Backsensorer har nog väldigt många av de bilar Lövet hänvisar till. Inte alltid det står i annonsen. Leta upp en bil som överensstämmer med din bil, och presentera den för skaderegleraren så kan det ju lösa sig. Då ser han vad du anser vara likvärdigt. Lycka till
Att du ska hitta bilen lokalt finns inget stöd för, FB har hela Sverige som sökområde. Sedan ska bilen vara "motsvarande" - inte identisk. Viss skillnad i utrustning och mil/ålder kommer du få acceptera. Bäst är att du kontaktar bolaget och ber dem redovisa vilka bilar de anser är likvärdiga.
SvenB skrev:Jag tror du ser lite "snävt". Exempelvis lägger du in att bilen skall finnas i Malmöområdet. Backsensorer har nog väldigt många av de bilar Lövet hänvisar till. Inte alltid det står i annonsen. Leta upp en bil som överensstämmer med din bil, och presentera den för skaderegleraren så kan det ju lösa sig. Då ser han vad du anser vara likvärdigt. Lycka till
Har faktiskt satt hela Sverige på blocket om du tittar noga, så jag tittar på priserna i hela landet..
Lövet skrev:Att du ska hitta bilen lokalt finns inget stöd för, FB har hela Sverige som sökområde. Sedan ska bilen vara "motsvarande" - inte identisk. Viss skillnad i utrustning och mil/ålder kommer du få acceptera. Bäst är att du kontaktar bolaget och ber dem redovisa vilka bilar de anser är likvärdiga.
Har inte sagt någonstans att jag sökt bilar lokalt, men jag såg att någon hade postat bilar i stockholm, då påpekade jag bara.. men jag har själv inte sökt lokalt utan självklart i hela landet.

Deras slutpris är 59 fick jag precis reda på :| Man får nog bara infinna sig i det och acceptera, och addera en summa pengar själv för att köpa ny bil.

Behöva hålla på med FB är inget man vill önska någon precis.. finns inte mycket man kan göra när det kommer till ett nära pris, då är det inte lönt att anlita och betala andra för värdering och tjafsa och så för att få upp kanske 5000 kr. Det där med att "varken förlora eller vinna" på det innebär nästan alltid garanterat förlora pengar, och samtidigt väldigt mycket tid, tyvärr. :(

Tack för alla svaren dock.
Jag menade är att du letar fram en bil som du ansr motsvarar din bil i mil och eventuell utrustning, och presenterar den. Om den skulle kosta mer än vad skaderegleraren gått med på, får denne redovisa varför du inte kan få det beloppet.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]