Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av johwe87
Hej,

Jag har en S60 T6 AWD Black-R MY13.

Det är en förbaskat trevlig bil och jag skulle gärna behålla den, men grejen är den att jag börjat köra en hel del mer nu än jag gjorde när jag köpte den. Därför skulle jag vilja ha en bränslesnålare bil.

Denna är svår att köra snålt även vid lugn och laglig körning (vilket också är svårt med en så mysig motor...)

Min bil har gått 4300 mil och har nästan all utrustning, inkl. avtagbart drag och Polestar. Det enda jag vet som den saknar är backkamera och automatisk parkering. Den är superfin och har inga direkta skador, det finns något stenskott på huven men det är allt.

På bilpriser.se värderas den till 299 500:- hos bilhandlare och tittar man på blocket verkar det kunna stämma.

Det finns inte många liknande bilar att jämföra med (ingen just nu faktiskt vad jag kan se). Dock finns det ett gäng V60 som jag antar är mer attraktiva och dyrare på begmarknaden, men de ligger iallafall på runt 300 000:- och då har de gått rätt mycket längre än min. Därför kan jag tänka mig att det priset skulle kunna stämma hyfsat för min också.

Jag har ställt in mig på en V40 D4 för runt 250-270 000:- eller eventuellt en V60 My14 för samma priser.

Är det realistiskt att tro att jag skulle kunna få byta min rakt av mot en bil i den prisklassen? Jag menar de har ju redan gjort vinst på de bilarna när de bytte in dem och kommer göra vinst på min också om den får en prislapp runt 300 000.

Jag har inga intressanta objekt i närheten utan får åka långt för att snacka med en bilhandlare på plats. Har redan ringt och mejlat ett par stycken men blir mer eller mindre avfärdad som oseriös då jag inte sett deras bil och de inte sett min.

Jag vet att era svar bara blir gissningar, men vad tror ni? Skulle en seriös, större, bilhandlare göra en sådan affär om jag väl pallrar mig iväg och pratar med dem på plats eller är det bara att glömma?

Rent känslomässigt skulle det ta emot att betala mellanskillnad när det redan kommer kännas som att jag byter ned mig, även om jag snabbt spar in de pengarna på drivmedel och försäkring osv.

(gjorde en tråd om detta tidigare också men den har inte dykt upp ännu, så jag klantade väl till det på nått vis. Men blir det en dubbelpost nu så ber jag om ursäkt!)
av specos
Om jag får gissa så får du kanske i inbyte för din bil absolut inte mer än 250 000 kr och det skulle jag i så fall beteckna som ett bra pris. Jag tror snarare att du hamnar runt 230-240 i inbytespris. Det finns ett knippe V40 D4:or -13 för runt 230 000 kr runt om i landet, prismässigt ligger bilhandlarna och privatpersonerna på ungefär samma pris. Men du kanske vill köpa av bilhandlare?

Hur som haver: Jag kan tänka mig att det skulle kunna gå jämt ut vid ett inbyte. Frågan är ju dock om det är en ekonomisk fördelaktig affär om ditt enda skäl är att få ner bränsleförbrukningen?

En V40 D4 kanske du kör på 0,5. Din nuvarande S60 T6 gissar jag drar ca 1,0. Ca 7 kr per mil (bensin/diesel = samma pris). Sen skiljer kanske försäkring och servicekostnader något, dock kan det ju diffa åt båda hållen.

Så du bör nog fundera på hur många mil du kör idag och hur situationen ser ut de närmaste åren. Kör du 2 000 mil per år skiljer det alltså i ren bränslekostnad 14 000 kr per år. DOCK - din eventuella kommande affär skulle jag nog säga kostar rätt mycket i form av differensen mellan inbytespriset och marknadsvärde. Du bör nog börja i den änden.

Sväng förbi minst två Volvohandlare och förklara din situationen, be om en värdering av din bil mellan tummen och pekfingret, och se vad domen blir. Välj nån som har en V40 i ungefär den prisklass du har tänkt dig. Återkom gärna.....!
av johwe87
Om jag får gissa så får du kanske i inbyte för din bil absolut inte mer än 250 000 kr och det skulle jag i så fall beteckna som ett bra pris. Jag tror snarare att du hamnar runt 230-240 i inbytespris. Det finns ett knippe V40 D4:or -13 för runt 230 000 kr runt om i landet, prismässigt ligger bilhandlarna och privatpersonerna på ungefär samma pris. Men du kanske vill köpa av bilhandlare?

Hur som haver: Jag kan tänka mig att det skulle kunna gå jämt ut vid ett inbyte. Frågan är ju dock om det är en ekonomisk fördelaktig affär om ditt enda skäl är att få ner bränsleförbrukningen?
Jag tror tyvärr att du har rätt, 250.000 är nog definitivt ett bra pris. Men sen antar jag att bilhandlare fortfarande räknar med att man prutar iallafall lite på begagnade bilar så med lite tur hoppas jag att du har rätt och att det går att byta rakt av.

Jag har en del krav på utrustning och miltal på V40:n. Summum lär det nog bli iallfall. Har inte hittat någon under ~250.000 som uppfyller det. Den får väldigt gärna vara r-design också men då blir det ju lite dyrare och då kommer jag kanske inte undan utan att lägga pengar emellan. Det är absolut inget krav heller, tycker faktiskt att V40 är riktigt fin i vanligt utförande också, iallafall med Ixion, Midir eller Artio-fälgar :)

Cross Country-modellerna vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till, tycker de ser helt OK ut men dieslarna är ju tvåhjulsdrivna. Helt OK för mig, behöver egentligen inte AWD, men tycker det känns så fel på en CC-modell.

Egentligen kvittar det om jag köper av handlare eller privatperson, men eftersom att helst bara skulle vilja byta så är det väl handlare som gäller i det här fallet.
En V40 D4 kanske du kör på 0,5. Din nuvarande S60 T6 gissar jag drar ca 1,0. Ca 7 kr per mil (bensin/diesel = samma pris). Sen skiljer kanske försäkring och servicekostnader något, dock kan det ju diffa åt båda hållen.
Du har så rätt så, den drar runt litern, oftast något lite mer till och med.

Det är till 60% bränslekostnaden jag vill få ned. Sedan 20% "sugen på nått annat" och 20% "riskerar körkortet dagligen".

Det sistnämnda är ju såklart någonting som är till 110% idioti och mitt eget fel, men det är så förbaskat lätt att råka ligga och köra åt helvete för fort. En D4 är väl inte långsam heller gissar jag men "förhoppningsvis" inte lika rolig att gasa med.
Så du bör nog fundera på hur många mil du kör idag och hur situationen ser ut de närmaste åren. Kör du 2 000 mil per år skiljer det alltså i ren bränslekostnad 14 000 kr per år. DOCK - din eventuella kommande affär skulle jag nog säga kostar rätt mycket i form av differensen mellan inbytespriset och marknadsvärde. Du bör nog börja i den änden.
Jag kör nog lite mer än 2000 mil per år som det är nu och inom överskådlig framtid, så det blir precis som du skriver en bit över tusenlappen i månaden för bränslet och sedan ligger försäkringen nån hundring högre på S60:n

Differensen inbyte / marknadsvärde är svårt...vet inte riktigt hur man ska tänka där. S60:n är betald och skuldfri, så det känns lite som att det kvittar, men samtidigt så får jag ju en "billigare" bil om jag gör denna affär. Men också en bil som kommer kräva mindre pengar ut varje månad. Kan såklart sälja den privat först också, men det är nog inte helt lätt.
Sväng förbi minst två Volvohandlare och förklara din situationen, be om en värdering av din bil mellan tummen och pekfingret, och se vad domen blir. Välj nån som har en V40 i ungefär den prisklass du har tänkt dig. Återkom gärna.....!
Får väl göra så, får avsätta en dag till det och åka ned mot nån större stad. Jag återkommer absolut och tack för svar!
Användarvisningsbild
av MartinS
Om det bara rör sig om 2kmil per år skulle jag nog ta en vända till i excel och se om det verkligen är så farligt att behålla t6:an.
av Malmstroem
Vill du ha en V40 -- så byt.

Om du tittar på vad du får för pengarna hade jag inte bytt vid 2000 mil om året. Transaktionskostnaden hade blivit för hög relativt den relativt låga skillnaden i bränslekostnad.
av johwe87
Lutar åt att ni kanske har rätt och att jag behåller bilen trots allt.

Varit till två handlare nu, Bilia och en mindre lokal bilfirma. 230k blev budet hos båda.

Var mest en snabbkoll och jag satt inte och förhandlade så det kanske går att få upp en bit, men även då blir det X antal tiotusenlappar att lägga emellan för V40:n vilket känns sådär.

Får se hur jag gör.
av Verdi
Byt inte. Du kommer ändå bara att ångra dig. Man tappar ju x antal tiotusen vid själva bytet också om man inte är så bra på affärer.
av johwe87
Jag sålde den privat till slut. 265.000 fick jag. Får duga...

Svårt att sälja såpass dyra bilar privat antar jag så det är vad det är och jag fick den själv till ett bra pris i höstas när jag köpte den så 1500 mil senare var inte förlusten speciellt stor ändå.

Ska sitta på pengarna ett tag och köra runt i den gamla andrabilen, en S70, så länge så får vi se vad det blir sedan =)

Nackdelen med detta är ju att man lär inte bli taget på speciellt stort allvar när man kommer åkandes i den och påstår sig vilja köpa en bil i 250-300.000 klassen kontant...eller nu kanske det bara är mina bilhandlarfördomar som talar...?
av Lövet
Säljarna ser sällan vad du kommer åkande i. De har inte utsikt till parkeringen. Och skulle någon kommentera din nuvarande bil negativt ska du inte gynna dem med några pengar ändå.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]