Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag har i slutet av mars köpt en ny bil, förra bilen var inbytesbil. På Transportstyrelsen kan man läsa följande om fordonsskatten på inbytesbilen:

Fordonsskattepliktigt: Ja
Användningsförbud: Nej
Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 3902
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1300
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 60
Betalningsmånad/er: mars, juli, november
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 60 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Har fordonet delad uppbörd ska vägtrafikregisteravgiften betalas i huvuduppbördsmånaden.

Betalningsmånader är mars (senast 31.mars), juli och november Ägaren är nu bilhandlaren och bilen är avställt.
Är jag skyldig att betala någon fordonsskatt på inbytesbilen?
Har du fått något inbetalningskort med ditt namn på? Om inte, nej.

Eller ägde du bilen även i mars månad?
Då är du skyldig att betala skatten. Du var ägare när skattskyldigheten bestämdes.

Om bilen ställdes av i samband med ägarbytet tillfaller skatten NÄSTA ägare. Ställdes den av innan ägarbytet tillfaller skatten dig.

Var det handlaren som gjorde avställningen så såg han garanterat till att behålla skatten...
LarsBd skrev:Då bilen är avställt före sista inbetalningsdatum (första april) är du inte skattskyldig. Vid påställning får nya ägaren betala skatten.

kan det vara så att jag ändå får betala registerhållningsavgiften på 60kr? Får nog kolla detta med Transportstyrelsen?
Nu fick jag svar:

Det du ska betala på den är vägtrafikregisteravgiften på 60 SEK bara. Ett nytt inbetalningskort är på väg. Och man får 21 dagar extra på sig att betala detta. Vilken tur att man inte betalade skatten i god tid :)

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]