Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej alla! På tisdag blir jag ägare till en D4 V40 och jag är spänd som bara den. Har knappt kunnat sova senaste dagarna (Har av någon anledning drömt om en stor vit skärm med Volvologgan på och den blinkar... detta i 2 dagar nu haha).

Det är så mycket jag funderar över - Jag har aldrig köpt en bil för över 10.000 kr så jag är helt novis.

En halvförsäkring på min blivande bil hos Dina försäkringar kostar mig ca 180kr medan Volvoförsäkringen ca 280kr. Killen på Bilia menar att det är betydlig bättre försäkring hos dem och att det är värt det extra 100 kronorna.

Jag ser inte så mycket olikheter på försäkringarna - Men stämmer det att deras är bättre när man äger en Volvo?
Volvos försäkring är i grund & botten en IF försäkring. Dina försäkringar skulle jag nog avråda ifrån.
Då får du så att säga rabatt här.
Jag har provat några olika bolag genom åren. Nu skall väl sägas direkt att jag är ingen storkund hos försäkringsbolagen om det gäller skador, (ta i trä!) men i dom få fall jag har behövt utnyttja Volvia har jag varit fullt nöjd. Det är expediten i verkstaden/butiken som är din kundmottagare. Du slipper uppleva situationer med timslånga telefonköer, försäkringsombud som har gått på lunch och möte eller har semester just den dagen eller är hemma för vård av barn. Och Volvokortet gäller även för betalning till Volvia. Dom ger t.o.m något så ovanligt i våra dagar som ränta på överskjutande kapital.
Rådlös skrev:Då får du så att säga rabatt här.
Jag har provat några olika bolag genom åren. Nu skall väl sägas direkt att jag är ingen storkund hos försäkringsbolagen om det gäller skador, (ta i trä!) men i dom få fall jag har behövt utnyttja Volvia har jag varit fullt nöjd. Det är expediten i verkstaden/butiken som är din kundmottagare. Du slipper uppleva situationer med timslånga telefonköer, försäkringsombud som har gått på lunch och möte eller har semester just den dagen eller är hemma för vård av barn. Och Volvokortet gäller även för betalning till Volvia. Dom ger t.o.m något så ovanligt i våra dagar som ränta på överskjutande kapital.
Tack! Just detta jag behövde höra! Då kör jag på dem :) Tack för svar!
Jag är heller inte storkund hos försäkringsbolagen när det gäller skador, men vägrar betala mer än vad som är nödvändigt, så vid varje bilköp och huvudförfallodag brukar jag göra en översyn, så kostar dyraste bolaget 8000kr för en helförsäkring och billigaste 5000kr så lägger jag mig hellre där om självrisker och villkor ser snarlika ut.
Just nu har Swedbank bättre villkor än Volvia på min V50 2010:a, blev faktiskt påbackad för ett halvår sedan och kontakten med försäkringsbolaget gick över förväntan, och så jag tror de flesta bolag fungerar.
Volvokort har jag också, bra till att dela upp servicekostnater/rabatter etc, så skaffa dig ett sådant också, oavsett vilket försäkringsbolag du väljer!
Med volvia får du lämna bilen på volvoverkstad och du får volvodelar, på andra försäkringsföretag kan de begära in offerter från alla möjliga ställen som du inte vet något om.
milktrucker skrev:Med volvia får du lämna bilen på volvoverkstad och du får volvodelar, på andra försäkringsföretag kan de begära in offerter från alla möjliga ställen som du inte vet något om.
Har aldrig varit med om att något försäkringbolag hänvisat mig till annat än märkesverkstad och/eller att bilen ska lagas med annat än originaldelar!?!
Oftast får man välja både verkstad och skadereglerare själv bara de är auktoriserade/godkända av respektive bolag vilket de flesta verkstäder/skadereglerare är.
När jag har kollat runt har Volvia varit överlägset billigast. Fördelar med Volvokortet och Volvofinans. Billigare försäkring har ja aldrig haft på en Volvo. Försäkringsärenden har aldrig krånglat.

Trygghetspaket hos Volvia är värt pengarna.
Det finns en stor nackdel med att välja volvia... Skadehandläggaren/Försäkringsbolagsrepresentanten är den samme som sedan skall reparera den.

Med andra ord, om du inte är nöjd kan samme man som lagat bilen säga att den är lagad och köparen av tjänsten (samma som sålt den) är nöjd, alltså skall du va nöjd. Du har inget att sätta emot om du skulle vara missnöjd.

Har du ett annat bolag så kan dom bedöma om de är nöjda med reparationen eller inte och stå på sig mot verkstaden som då får backjobb.

MEN, man bör alltid välja större bolag än de som slåss på enbart pris... Man får oftast vad man betalar för.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]