Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Jag köpte min bil i februari förra året av en bilhandlare som inte var auktoriserad volvo handlare.
Bilen hade gått ca 8500 mil.

Enligt volvia så har man maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil om man köpt på tex rejmes annars får man bara upp till 10.000 mil.

Häromdagen såg jag ett reklamblad från volvia att om man servar bilen hos en auktoriserad volvo verkstad så förlängs detta från 10.000 mil till 15.000 mil istället.

Jag ringde upp och fråga hur lång min försäkring räckte och det var till 10.000 mil.
Då nämnde jag det där med servicen och visst stämde det sa hon men man ska göra den innan bilen har gått 10.000 mil och man måste göra en helservice.

Min bil har gått runt 9.500 mil och då hinner jag göra en service till då det hinner bli 12 månader sen senaste.
Frågan är ju vad som menas med en helservice???

9000 mils servicen gjorde jag ju i maj förra året och då gällde inte detta erbjudandet.
Så nu kommer det ju bli en standard service på tiden istället.

Jag började fundera på vad dem kan ha menat med detta efter att jag la på.
Är det nån mer som vet nått om detta?

Ska in på rejmes och fråga nåndag och se vad dem.säger.
Skulle ju vara väldigt trevligt om man kunde få den förlängd med 5000 mil till.
Nu har jag varit på rejmes och pratat med dem... Prata först med meken sen chefen, fick ligga på lite då dem inte hade en aning om vad jag prata om...

Så dem ringde till volvia och mycket riktigt så hade dem missat detta totalt då dem inte hade fått den informationen till sig.

Dem skulle iallafall fixa detta och lägga in försäkringen till 15.000 mil istället för 10.000 mil.

Så om ni har köpt bil av en icke volvoåterförsäljare och har gjort en orginalservice efter 14 maj 2014 så har ni rätt till förlängd maskinskadeförsäkring.

Jag gjorde 9000 mils servicen den 21 Maj 2014 så hade lite tur där hehe.
Med tanke på att Volvias maskinskadeförsäkring täcker rätt mycket så låter det som en rätt bra grej om man ändå skall serva bilen så kan man ju låta göra det på en Volvoverkstad fram till 15000 mil som du skrev och samtidigt få möjlighet att fortsätta med maskinskadeförsäkringen fram till dessa mil. Man vet ju aldrig när det kan bli nåt dyrt haveri på vilken bil som helst.
Förutsättningarna står här:
http://www.volvia.se/privat/vid-skada/v ... kring.aspx

/Bo
Jag gör en service på vår V60 nu om några veckor (Som gått ca 9300 mil). Då påminde jag teknikern att lägga in det när han servade. Han hade redan kommit ihåg att lägga det på arbetsordern...
Det måste alltså läggas in under servicen av serviceteknikern för att "registreras".
joel80 skrev:Jag gör en service på vår V60 nu om några veckor (Som gått ca 9300 mil). Då påminde jag teknikern att lägga in det när han servade. Han hade redan kommit ihåg att lägga det på arbetsordern...
Det måste alltså läggas in under servicen av serviceteknikern för att "registreras".
Lägga in vad?

Beroende på hur långt bilen har rullat så ökar självrisken på vad som är trasigt. När ACn pajade i min S60 Classic -08 som då inte ens var fyra år och ca 11000mil fick ja ändå betala 5500kr för nya kondensor.
Man har ju läst om vissa som har haft problem med kamremshaveri m.m pga trasig multirem...

Så känns skönt att ha nått som täcker det om det skulle bli totalhaveri... Även fast man kanske får betala en stor summa i självrisk istället för tex ett motorbyte
Perra83 skrev:
Lägga in vad?
.
OPnummer: 01900

Fråga inte så mycket mer än det.. jag vet inte mer. ;)
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]