Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Om man går med i någon slags "Mekonomen Club" under februari månad så får man 25% rabatt på service. Det blir ju några kronor trots allt på en lite dyrare service. http://www.mekonomen.se/aktuellt/25-rab ... pa-service
25 % på något som inte är värt någonting det är en dålig affär, du kan lika väl serva bilen själv.
https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... icefusket/
För några år sedan lämnade jag en Volvo 965:a till mekonomen för att byta handbromsvajer, anledningen var att Volvo verkstaden inte hade tid , inte priset. Sammanfattningsvis det tog 1 vecka för mekonomen att byta handbromsvajer och den höll i 10 månader, när jag åkte till Volvo verkstaden var första frågan. Vem har monterat den här vajern, den är ju helt fel monterad.
Även om jag hade kunnat kräva garanti på jobbet så struntade jag i det, jag orkar inte bråka med idioter/ amatörer.
Det finns säkert folk här som tycker att mekonomen är det bästa som har hänt bilägaren, enligt min erfarenhet så borde deras personal städa toaletter eller något annat som passar deras kompetens.
Den där artikeln är uppenbart vinklad. Man kan ju undra vilka som beställt undersökningen när
"Motormännen valde att inte gör stickprovsundersökningar på några märkesverkstäder" :roll:

Att serva själv är för många inklusive mig själv inget alternativ eftersom maskinskadan upphör att gälla då. Likaså nybilsgarantin.
Lövet skrev:Den där artikeln är uppenbart vinklad. Man kan ju undra vilka som beställt undersökningen när
"Motormännen valde att inte gör stickprovsundersökningar på några märkesverkstäder" :roll:

Att serva själv är för många inklusive mig själv inget alternativ eftersom maskinskadan upphör att gälla då. Likaså nybilsgarantin.
Ja om Motormännen är köpta och vinklar artiklar så tycker jag definitivt att att du ska gå med i mekonomen klubben och spara 25 % (25 % jämfört med vad) på en service.
Personligen skulle jag aldrig köpa en nyare bil med mekonomen stämplar i serviceboken, uppenbart upphör ju garantin på bilen enligt den vinklade artikeln eftersom verkstaden inte har lyckats dokumentera vad som har gjorts med bilen.
Ps. här kan du läsa vinklade artiklar om folk som har sparat pengar hos mekonomen ;-//
https://www.motormannen.se/paverkan/ser ... du_drabbas
Lycka till med ditt val av verkstad för servicen..................spar inte för mycket pengar bara.
Mina svärföräldrar lämnade deras v50 t5 awd på kopplingsbyte på "en verkstad i sundsvall/birsta" eftersom den gav upp där.
Den lämnades med en beställning om att byta packboxen mellan motor och låda, samt komplett koppling och urtr. Lager.
När den hämtades låg pedalgummina löst i bilen, man hade inte bytt tätningen, kopplingen slutade fungera i typ uppsala (luft), 2 månader efteråt hade styrväxeln lossnat, fjäderbenen var lösa, alla kablar och elhärvor låg lösa, plasdetaljer bara låg löst eftersom delar monterats på fel sätt vilket gjorde att de inte passade, det saknades _mängder_ av skruvar och båda framhjulen var så gott som slut efter att styrväxeln rört sej fram och tillbaka.
Jag har aldrig sett något liknande varken före eller efter.

Så lämna du bilen och få 25% "rabatt"
Kanske märkesverkstäderna är bra på mindre orter men på större orter där anläggningarna är svindyra och mekarna är extremt tidspressade har jag väldigt svårt att tro att Volvos egen verkstad skulle fuska mindre än mekonomen m.fl. faktiskt... Det fuskas nog på alla verkstäder. Ju mer tidspress desto värre.
Är det inte så att det Mekonomen-verkstäderna egentligen är vanliga små bilverkstäder som är anslutna till M. via något franschise-avtal? Det går därför inte att dra M. verkstäderna över en kamm utan det gäller att välja mekaniker och verkstad med samma omsorg som man alltid gjort.
StringerBell skrev:Är det inte så att det Mekonomen-verkstäderna egentligen är vanliga små bilverkstäder som är anslutna till M. via något franschise-avtal?
Så är det. Men det är ju tråkigt att förstöra folks fördomar med fakta. :wink:

Serviceprotokoll har jag fått varje gång jag använt Mekonomen, vet inte vad som åsyftas i inläggen ovan.
Tomas88 skrev:Ja men precis!
Vilken kedja det är som servar har nog ingen större betydelse. Det är ju vem som jobbar där som har betydelse.
Precis. Finns guldkorn och rötägg överallt. Fixade i december lite saker på bilen på en mekonomenverkstad (en riktig, riktig turkverkstad om man nu får säga så) som ligger nästan vägg i vägg med jobbet de gjorde iaf ett superjobb.

Vad jag gillar med en "volvoverkstad", i mitt fall Bilia, alltså en biliaverkstad är att man kan gå in och reka lite vem man vill ska ta en an sin bil. Nu har jag hittat en toppensnubbe där och denne får alltid alla jobb med lilla "sotis". Varför valde jag då Mekonomen i december, det var helt enkelt för stor prisskillnad mellan de och Bilia på det arbetet.

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]