Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Funderar på köpa en XC70 som importerats av mindre bilhandlare från Italien. Han säger att bilen är köpt av Volvo. Jag har frågat efter kopia på Italienska registreringshandlingarna och kvitto/överlåtelsehandlingar från Volvo i Italien. Registreringsbeviset är inskickat till transportstyrelsen och kvitto kan han inte visa för flera bilar finns på en och samma faktura.

Jag bad honom då kopiera fakturan och stryka över summa och alla andra bilar, bara så det framgick att bilen var köpt från Volvo. Men det ville han inte med hänvisning till att det var hans företags privata. Sedan sade han att "Du får gärna ringa Volvo här i Sverige dom har mycket historik/garantiarbeten om du känner dig osäker. Har själv kollat upp bilen och allt stämmer."

Men inte fan kan jag väl ringa Volvo här och få ut historik från Italien på en bil jag inte äger...??! Eller? Dessutom kan jag väl tycka att om han nu kollat upp allting, så borde han kunna presentera dessa fakta på ett sätt så inte jag behöver göra om hans arbete...

Tänker ringa transportstyrelsen i morgon och kolla om jag kan få ut en kopia på registreringsbeviset från Italien. Men historiken skulle vara väldigt intressant för att jämföra mätarställning exempelvis. Någon som vet hur man kan göra? Skall finnas en fullstämplad servicebok, men hur mkt den är värd om den inte kan verifieras är osäkert. Har tagit en Carfax rapport som inte sade nått.

Alla tips o råd mottages! :)
För mig låter det som han anstränger sig mer för att inte visa historiken än för att just visa historiken. Hade tittat efter en annan bil.
Mitt första råd. Googla bilhandlaren! Då kan du få ett hum om vad det är för handlare.
Jag antar att bilen är ganska billig, själv skulle jag aldrig köpa en import. Litar helt enkelt inte på dessa bilar.
Serviceboken kan vara riktig men kan lika väl vara falsk. Jag tycker hans svar till dig om dessa handlingar verkar skumma. Jag antar att han är en märkes oberoende små handlare.
Tyvärr finns det inget som lockar så mycket fifflare o typer som begagnade bilar och/eller importbilar!
Vill han inte visa upp alla papper på bilen ljuger han eller döljer något, antingen diktar han upp en historia som bilen inte förtjänar eller vill han inte visa hur mycket han tjänar på den!!

Varför krångla med såna handlare när Sverige dräller av begagnade Volvobilar? Vill du ha en billig bil är det bättre att leta upp en själv och sedan ta ett par dagar semester och importera den själv!
Tänk på att importbilar oftast har annan spec och saknar saker som är nödvändiga här i norden, stolsvärme tex! Är det en diesel saknas kanske tillsatsvärmaren, inge roligt när vintern närmar sig!
Är bilen inte ett unikum i pris eller utrustningsnivå så hitta en annan...
Lite kritiskt. Är den verkligen från italien? Googla handlaren, ta en carfax på den, är bilen till exempel anmäld stulen får du inte tillbaka dina pengar. Lite extremt att mena att den är stulen, men förstå på så sätt poängen. Handlaren undanhåller något som skulle kunna få dej att ändra dej.
Den är från Italien, det har transportstyrelsen bekräftat. Nybesiktad, nyservad, nymonterad dragkrok, stolsvärme men dock ej diselvärmare (medveten om den bristen). Carfax tagen och säger minimalt. Endast 4 händelser (import från Italien, ny ägare, registrering osv).

Priserna är helt andra i Italien. En XC70 kan köpas över 50.000 billigare i Italien (se http://teknikensvarld.se/importguide-vo ... ds-118118/). Jag har inte problem med att handlaren gör en vinst på ärligt handlande, men vill inte bli blåst med petad mätare förstås. Har googlat handlaren och inte fått upp något anmärkningsvärt.

Motivet för mig är förstås pris/utrustning. Det dräller inte av XC70 D5or med den utrustning/skick jag letar. De som finns försvinner fort och till högre priser. Så, visst, om inte priset var en parameter så varför köpa import... har en svensksåld som jag väljer mellan, men den saknar lite lull-lull o har gått något längre.

Är det någon som tror att Volvo kan hjälpa till med att kolla upp servicehistorik från Italien?? Tveksam...
Bara bristen på dieselvärmaren äter ju upp halva vinsten, att montera en sådan i efterhand är +20k!
Ens om du inte tänker göra det - du vill inte vara utan!
Runt nollan har jag värme relativt snabbt i min D5:a, men idag, minus 8 grader, pansaris på rutorna, värmaren hade inte startat pg.a att jag glömde tanka igår...(- jag vet, felbedömning...!), fem min på tomgång gav inte en ren fläck på vindrutan, tre mil till jobbet/macken och bilen var inte pissljummen när jag kom fram! Inte för inte som Volvo monterar dessa på nordiska marknaden. Värmaren är inte enbart till för parkeringsvärme, den hjälper motorn upp i temp och dessutom att hålla kupévärmen uppe!
Intressant. Jag har inte ägt disel tidigare, så det där med värmaren har jag inte egen erfarenhet av. Däremot har jag plöjt kilometer (well, nästan) med inlägg o tyckanden kring värmarens funktion. Åsikterna går minst sagt isär, men att värmen i kupén inte blev bättre än så på tre mils körning i -8 grader var bland det extremaste jag läst! Det är ju temperaturer jag kan råka ut för i Sthlm också... :/
Bilen lär som sagt sakna dieselvärmare. Det kommer göra den rejält svårsåld när du sen ska sälja den. Lär äta upp det mesta av vinsten du gör nu.

I övrigt håller jag med om att köpa importerad Volvo i världens främsta Volvoland är som att gå över ån efter vatten. Du riskerar mycket men vinner lite.

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]