Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Meco
Hej! Jag har beställt en V60. En sak som jag börjat fundera över nu inför leveransen av bilen är service. Hur är det med Volvo, ingår eller är det fri service en period från början på bilen? Eller har inte Volvo sådant? Om ja, hur länge gäller det i så fall?

Jag började fundera eftersom säljaren villa sälja på mig ett serviceavtal för typ 199:-/mån om jag kommer ihåg rätt.

Kan någon svara på det här kanske? :)
av Meco
Robbi skrev:Fri service är inget som Volvo kör med. De ger bort lite vinterdäck och extrautrustningspaket.
Seriöst? Fattar inte. Till och med lågvattenmärken som Toyota och Hyndai har det men också BMW, i tre år!

Volvo måste börja göra något åt detta. Nybilsgarantin är också jävligt konstig, 2 år.

Förvånad! Men borde ha tänkt på detta tidigare. Dock är det något jag kommer tänka på vid nästa köp då det stod mellan en BMW och en Volvo.
XC60 hade 4år/12kmil fri service från lanseringen 2008 till 2012 då det togs bort. Antagligen kostade det mer än det smakade.
Meco skrev:
Robbi skrev:Fri service är inget som Volvo kör med. De ger bort lite vinterdäck och extrautrustningspaket.
Seriöst? Fattar inte. Till och med lågvattenmärken som Toyota och Hyndai har det men också BMW, i tre år!

Volvo måste börja göra något åt detta. Nybilsgarantin är också jävligt konstig, 2 år.

Förvånad! Men borde ha tänkt på detta tidigare. Dock är det något jag kommer tänka på vid nästa köp då det stod mellan en BMW och en Volvo.
Det är inget konstigt :) Man gör precis det som ger extra försäljning, inget mer. Alla premiummärken har 2 år nybilsgaranti i sverige, därför behövs inte längre. I USA med hårdare konkurrens har istället alla 5 år. Ren lokal marknadsgrej. Säljer Volvo bilar utan fri service så finns det ingen anledning att bjuda på den heller.
av Meco
Petzzon skrev:Säljer Volvo bilar utan fri service så finns det ingen anledning att bjuda på den heller.
Var det dummaste jag hört. Uppenbarligen så gör ju BMW det, så varför skulle inte anledningen finnas?

"Din nya BMW har nämligen BMW Fri Service de 3 första åren upp till 8 000 mil* (gäller endast svensksålda bilar). Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, "

Allt annat utöver det lär kosta, men det är ju just denna service som jag får betala för hos Volvo + allt annat som kostar.

Tycker det är riktigt pissigt. Speciellt då Volvo ska vara med och försöka tävla med "dom stora grabbarna". Tror många som är lite mer intelligenta än vad jag var i och med detta köp, en del väljer nog bort en Volvo då servicekostnad också läggs med i beräkningen av nybilsköp kontra exempelvis en 1-2 år gammal bil.

Ännu mer lustigt är att ÅF försökte övertala mig att ta billånet via Volvo finans (som för övrigt hade i särklass absolut sämsta räntan!!!) i stället för det skulle ge rabatt på service, en service som jag kunde fått gratis hos dom flesta andra.

Just saying. Jag kommer tänka till nästa gång.
Senast redigerad av 1 Meco, redigerad totalt 0 gånger.
Det är ju också en förhandlingsfråga, fick med fri service vid senaste nybilsköpet men priset var svårare att få ned. Det var tvärt om med bilen innan så det är säkert en massa saker som styr ÅF. Gungor och karuseller...
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]