Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är rätt trist att märkesverkstäder bluffar om slitaget på bromsklossar.

I samband med service (13500 mil) i augusti ringde mek'en och sade att det inte var mycket kvar på bromsklossarna. Jag tyckte det lät lite tidigt sedan senaste byte så jag avvaktade. Naturligtvis visade det sig att klossarna hade uppskattningsvis 40% kvar när folk tittat på det. Knappast något jag kör ner på 2-300mil som det står i serviceprotokollet, speciellt inte då jag kört 90% stadstrafik sedan bytet vid 9000 mil. Min far har råkat ut för samma försök hos BMW. Han bytte verkstad efter det (inte bara för denna saks skull).
Användarvisningsbild
av grillchips
Förra året besiktigade jag bilen i mars, fick bra att veta på klossar BAK, de skulle behöva bytas inom kort.
Någon månad senare var jag inne på Upplands Motor för årsservicen varpå min PST påpekar slitna klossar, men inte bak utan FRAM. Inte ett ord om de bakre.

Eftersom jag inte hade nån kunskap gällande klossar just då så hade man nog kunnat lura på mig det mesta, från båda håll.
Slutade dock med att jag köpte hem en sats och det byttes runt om, vill minnas att de i fram var bra mer slitna än de bakre men det kan förstås ha varit tvärtom.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om det är 40% kvar och man räknar med att köra 2-3kmil till byte hade jag nog också bytt. Det ÄR vettigt att byta innan de är soppslut. Kolven mår bäst av att slippa bo i ändläget.
av Lövet
Precis. Verkstaden överväger huruvida de håller till nästa service eller inte. Väldigt få byter klossar själva numera.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är omöjligt att veta hur länge bromsklotsar håller för just dig. Om de säger att de håller till nästa service 2-3000 mil, så riskerar de att åka på byte av bromsskivor om det inte stämmer.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]