Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#910184
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19728204.ab

Ikväll kl 21.30 på Tv4. Skall bli intressant att se.

Reagerade lite på detta stycket i Aftonbadets artikel:
Totalt får sju av de åtta verkstäderna underkänt av Motormännens riksförbund. Endast Solna bilteknik får godkänt på alla punkter.
Har läst en del skit om Solna bilteknik innan här på forumet ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a ) men i detta fallet verkar de ju ha skött sig.
#910194
Även en trasig klocka visar rätt 2ggr per dygn...

Kollar man ekonomin så verkar det vara en soppa, med fyra bolag med liknande namn men med samma adress, konkurs inledd på ett av bolagen, påstådda iso-certifieringar som inte verkar finnas osv...

.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
#910253
Solna bilteknik var den som var bäst. Inga fel där inte. :) men däremot att inte Upplands motor sköter sig är illa, man tappar förtroendet för att serva bilen på Volvo. :evil:
av Arne
#910254
Jag såg just programmet och kan bara konstatera att det är precis så här jag uppfattar de flesta bilverkstäderna. Lura av bilägarna pengar det är ren stöld och skulle åtalas. Som vanligt kommer ingenting att hända på en månad är det glömt och bilverkstäderna kommer att fortsätta med sina systematiska stölder. Som tur är anlitar jag aldrig en bilverkstad för service utan utför detta själv, då vet man att det blir gjort rätt. Tyvärr har inte alla den möjligheten och då blir de blåsta, till 90 %.
#910257
jag älskar "min volvo närservice" som jag tidigare sagt. Här får an vara med o lära sig och skruva själv. På volvo-ÅF blir man utskickad från verkstaden och ringa tillbaka gör de inte heller som de utlovat.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
#910258
Att vilja byta ett helt OK istället för att smörja/renovera är ju logiskt då det går fortare för verkstaden och ingen garanti hur länge det fungerar innan det är dax igen OCH dyrare i slutändan. Är ju vanligare att byta hela enheter idag än att plocka isär och renovera pga tiden som är pengar. Att kunden ofta får betala lite mer är ju baksidan av myntet.
Har själv fått byta ok på en S40 bak som inte ville vara med längre och inte gick att smörja upp för kortvarig effekt. Belägg och skivor var för värdefulla att "offras" för detta experiment.

EDIT.Finns ingen anledning att trippa runt på tårna.
1500kr för temporär smörjning utan varakig effekt är ren stöld, byte av ok/oken för 6300kr är inte stöld då det är att den korrekta och långsiktiga lösningen för att åtgärda felet. Hur det sen står i propotion till värdet av fordonet är orelevant, vill man komma billigaer undan finns andra verkstäder som är billigare med billigare delar som inte nödvändigtvis är så mycket sämre men tillräckligt för att inte kunna ge garanti för mer än 1 år.
Senast redigerad av 2 ER, redigerad totalt 0 gång.
#910270
Volvo S40 som man lämnade in var väl inget konstigt att man rekomenderade byte av ok.
Har själv haft en sån med kärvande handbromsmekanism, försökte smörja men felet kom tillbaka efter någon vecka. Slutade med att jag bytte ok.

Ett tips är att köpa nya spridare Frankr[…]

Thanx! Är väldigt sugen [emoji1]

V50 T5, Motor dör

Jag har köpt kontaktsprej idag så ska s[…]

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget