Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#62454
Tjena,

Fick nya försäkringsbrevet med broschyr från Volvia i går,
i broschyren kunde man läsa att Volvia har förlängt
vagnskadan från 12000mil till 15000mil för bilar köpta hos "Svensk Volvohandel"
men Volvia vill vara "snäll" och lämnar 10000mil på bilar som inte är det.

Så, är Volvo bilar köpta hos "Svensk Volvohandel" bättre på nåt sätt?
Min bil som är fullservad hos aukt. verkstad enl. bok men köpt hos Toyota
är sämre än en som är såld av en "Svensk Volvohandel" ?

Eller hur ska man tolka det?

Mvh
/ed
av Frigge
#62661
Eftersom Volvohandlarna o Volvia jobbar tätt ihop så så samarbetar man ju ang erbjudanden som ska göra att fler köper bil från Volvohandlaren.
Det blir ju lite förmånligare att köpa en Volvo hos en Volvohandlare just därför. Samma sak om du servar bilen hos Auktoriserad Volvoverkstad,då får du Förlängd assistance utan kostnad.
Det har ju inget med att göra att en bil är sämre om den köps på tex Toyota.
Användarvisningsbild
av MartinS
#63494
Njae, en bil som säljs genom volvohandeln har ju troligen fått en hyffsat ordentlig genomgång innan den hamnar i hallen och nästa bilägare köper den. Till skillnad från t.ex. importer som de har noll koll på om man skall dra ytterligheterna emot varandra. Så jag skulle nog vilja säga att generellt sett så är bilarna som då och då passerar volvohandeln bättre bilar.

/Martin

PS. Det är maskinförsäkringen, och inte vagnskadan.
av jbl
#66690
Håller helt klart med att köper man en Volvo ifrån Volvo handlaren så är chansen mycket större att man får en bil med mindre fel. Dom kan deras bilar bättre helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Janne3
#68594
Jag köpte min V70 03;a hos en bilfirma som säljer peggor den va svensk säld , jag fick också detta papper att 12000 mil hade ökats till 15000 mil från volvo ,ringde å frågade hur de var med detta ,de va så att denna 3000 mila ökning gällde endast för bilar köpta hos auktoriserad vollvohandlare ,för att få över fler köpare till dom, min hade gått ca 9000 mil, så ja tog Folksams nya Volvofösäkring och fick då även dessa 15000 mils maskinförsäkring,i pricip samma pris som på Volvia fölksam ca 40 spänn dyrare per år :wink:
av EvilEd
#68599
Janne3 skrev:Jag köpte min V70 03;a hos en bilfirma som säljer peggor den va svensk säld , jag fick också detta papper att 12000 mil hade ökats till 15000 mil från volvo ,ringde å frågade hur de var med detta ,de va så att denna 3000 mila ökning gällde endast för bilar köpta hos auktoriserad vollvohandlare ,för att få över fler köpare till dom, min hade gått ca 9000 mil, så ja tog Folksams nya Volvofösäkring och fick då även dessa 15000 mils maskinförsäkring,i pricip samma pris som på Volvia fölksam ca 40 spänn dyrare per år :wink:
Intressant.

Var kan man läsa om Folksams Volovoförsäkring?
Tittade lite snabbt på deras hemsida men såg inget.

Volvias gamla gräns på 12000 mil gällde också bara bilar köpta
hos Volvohandlare, andra fick nöja sig med 10000 mil...

/ed
Användarvisningsbild
av Janne3
#68606
Ja skulle tro du får ringa ditt närmaste folksam kontor denna specefika volvo försäkring har inte funnits så länge skulle tro ca ett halvår ,har häfte som fökjde med försäkring hemma ,vilkor är i prinsip exakt som volvos,betalar för hel i min ort och ålder 4480 om året
mvh Janne3
av EvilEd
#68608
Ok, får ringa och höra.

/ed
av Frigge
#68682
Janne3 skrev:Jag köpte min V70 03;a hos en bilfirma som säljer peggor den va svensk säld , jag fick också detta papper att 12000 mil hade ökats till 15000 mil från volvo ,ringde å frågade hur de var med detta ,de va så att denna 3000 mila ökning gällde endast för bilar köpta hos auktoriserad vollvohandlare ,för att få över fler köpare till dom, min hade gått ca 9000 mil, så ja tog Folksams nya Volvofösäkring och fick då även dessa 15000 mils maskinförsäkring,i pricip samma pris som på Volvia fölksam ca 40 spänn dyrare per år :wink:

Skillnaden är att Folksam tyvärr inte är lika frikostiga när det väl gäller sen, o ja jag talar av egen erfarenhet och fakta. Det är ALLTID strul med maskinförsäkringsfrågor mot andra bolag än Volvia.
av EvilEd
#68683
Hade Folksam för många år sen, jag kan nog hålla med lite.

Men det kanske är ett alternativ ändå?
Hos Volvia går Maskinsförsäkringen ut vid 10000mil för bilar som inte
är köpta hos Volvo, hos Folksam så kan man i alla fall bråka lite och
ha chans till hjälp fram till 15000mil?

/ed

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.