Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av sandsater
Hej.

Har försatt mig i följande situation

Får min nya förmånsbil och två månader senare byter jag jobb och behöver antingen sälja bilen eller köpa den själv. Behöver ju en bil så det senare är ju nästan ett måste.

Har läst lite i lite trådar och förstår att det kan bli lite halvlurigt ekonomiskt om det går fel.

Förutsättningar, ett enkelt exempel:
Vi låtsas att bilen kostar 200.000
Företagsrabatt på 10% = 180.000
Om jag skulle köpa den sekunden den lämnas ut (ingen värdeminskning) så förstår jag det som att det då blir förmånsbeskattning på värdet (200.000 - 10.000) - 180.000 dvs på de 10.000 det skiljer? Ligger det någon korrekthet i det?

Men eftersom jag kommer köra bilen ca 1,5 månad så blir det ju självklart en värdeminskning. Man har ju alltid sagt att det blir xxx tusen bara man sätter sig i bilen och kör iväg. Så om bilen helt plötsligt då bara är värd 190.000 så blir ju ovan räkneexempel (190.000-10.000)-175.000 (exempel på uppskattat nedskrivet värde) = 5000 och inte lika stor förmånsbeskattning.

Är jag rätt på det eller finns det mer att lära kring detta?
av mattish
Jag förstår inte riktigt, men är intresserad av svaret.

Du menar att om du köper bilen för 180kkr pga. ditt företags rabatter så ska du straffas för att bilens värde är 200kkr?
av Lövet
Du ska göra en marknadsmässig värdering av bilen och köpa loss den för de pengarna. Det är det skattemässigt korrekta sättet. Chansen att drabbas av förmånsbeskattning är extremt liten, skatteverket har inget bra sätt att bestrida den värdering som görs (som ju kan ligga på den låga sidan).

Jag förstår dock inte hur förmånsbilen kan bli ditt problem om du säger upp dig? Det är väl din arbetsgivare som äger den? Eller har du nåt slags avtal där du har ansvar för restvärdet?

Vill du bara bli av med den utan krångel - lämna iväg den till KVD.se. De lever på den här typen av försäljningar och där är försäljningspriset per definition marknadsmässigt eftersom det är en auktion.
av sandsater
Vi anställda har restvärdesansvar så det är helt enkelt som du gissar.
Det får väl bli som så att jag gör en värdering så sent som möjligt och hoppas på att jag "drabbas" av den klassiska "hämta-ut-bilen-värdeminskningen"
av Malmstroem
Kan du få din nya arbetsgivare att ta över leasingkontraktet?

Om alla inblandade är hjälpsamma brukar det ofta vara bästa lösningen. Det fungerar ofta -- men inte alltid.
av sandsater
Malmstroem skrev:Kan du få din nya arbetsgivare att ta över leasingkontraktet?

Om alla inblandade är hjälpsamma brukar det ofta vara bästa lösningen. Det fungerar ofta -- men inte alltid.
Det känns rent spontant som en dålig affär. På min nuvarande arbetsplats har jag subventionerad förmånsbil. Skulle kommande arbetsgivare ta över så skulle jag få betala hela kakan själv, samt fortfarande få skatta för förmånsvärdet trots att det egentligen inte skulle vara en förmånsbil.

Så det blir väl helt enkelt bara till att köpa loss bilen och hoppas på det bästa gällande skatt och skit :(
av Mwi
Om du är ansvarig för restvärdet på bilen så kan det bli dyrt för dig, om du inte får en bra deal med din arbetsgivare. Marknadsvärdet kommer att vara mycket lägre än restvärdet efter 1-2 månaders leasing, om ni inte har betalt extra i början på leasingen.
Kanske billigast att inte hämta ut bilen och ta kostnaden för att häva kontraktet.
av sandsater
Mwi skrev:Om du är ansvarig för restvärdet på bilen så kan det bli dyrt för dig, om du inte får en bra deal med din arbetsgivare. Marknadsvärdet kommer att vara mycket lägre än restvärdet efter 1-2 månaders leasing, om ni inte har betalt extra i början på leasingen.
Kanske billigast att inte hämta ut bilen och ta kostnaden för att häva kontraktet.
Det är möjligt men jag tänker lite så här:
Jag hade eventuellt ändå tänkt att köpa bilen. Så det är egentligen ingen skillnad. Restvärdet är ju inte högre än vad det hade varit om jag köpt den privat från början och börjat amortera på den själv. Sen att marknadsvärdet är lägre, ja det hade det ju varit privat också. Då känns det väl ändå rimligt? Kan eventuellt få ett räntefritt privatlån på ca halva bilkostnaden så då kanske man kan spara in ett antal hundralappar där också.
av Malmstroem
sandsater skrev:Det känns rent spontant som en dålig affär. På min nuvarande arbetsplats har jag subventionerad förmånsbil. Skulle kommande arbetsgivare ta över så skulle jag få betala hela kakan själv, samt fortfarande få skatta för förmånsvärdet trots att det egentligen inte skulle vara en förmånsbil.

Så det blir väl helt enkelt bara till att köpa loss bilen och hoppas på det bästa gällande skatt och skit :(
Om jag vore du skulle jag räkna på det.

För företaget kostnadsneutrala tjänstebilar -- "personalbilar" -- brukar ofta bli billigare än att köpa samma bil privat. Inte mycket, men dock billigare. Normalt dras leasingkostnaden från din lön innan skatt och sociala avgifter betalas. Det brukar täcka förmånsvärdet med råge.

Men i slutändan beror det på vad din lön är, vilken bil du tittar på, hur långt du kör och exakt hur avtalet på det företag du arbetar på är utformat. En bil under 7,5 basbelopp och en lön som är tillräckligt hög för att ge statlig skatt brukar medföra att det blir billigare än att köpa bilen själv.

Jag har en "personalbil" och en egen bil. För mig är det utan tvekan så att det är billigare att ha bilen via företaget, även om de inte skulle subventionera den.
av sandsater
Spoiler »
Kanske får räkna på det en gång till. Till saken hör att förmånsvärdet är ganska lågt på bilen, 2000:-, och då får väl din teori än mer rätt.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck Besvara istället.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]